اردبیل - ایرنا - مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: تجهیزات به روز سنجش میکروبی و باکتریایی آب شرب و فاضلاب در مرکز استان فراهم شد و زمان بررسی و اعلام نتیجه آزمایش‌ها از ۷۲ به ۲۴ ساعت کاهش یافت.

ناهید زینی زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فعالیت‌های مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب اردبیل اظهار کرد: بستر آزمون میکروبی آب در محیط‌های کشت مخصوص در شهریور ماه و بستر آزمایش باکتریایی فاضلاب در مهر ماه امسال فراهم شد و بدین ترتیب زمان اعلام نتایج این آزمایش‌ها کاهش یافت.

وی افزود: پایش و کنترل آب شرب در مرکز و شهرستان‌های استان اردبیل با نمونه برداری روزانه انجام می‌گیرد و این وظیفه ذاتی مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب است و این مرکز در همه شرکت‌های آب و فاضلاب شهرستان های تابعه فعال است.

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان اردبیل ادامه داد: کاهش زمان اعلام نتایج آزمایش‌های میکروبی و باکتریایی آب و فاضلاب، امکان پاسخ دهی سریع به استعلام دستگاه‌ها در مواقع بحرانی و تنش آب را فراهم می‌سازد.

زینی زاده به مردم و مشترکان آب و فاضلاب استان اردبیل اطمینان داد که مرکز پایش و نظارت بر آب و فاضلاب استان، از مبدا و منابع تامین تا شبکه توزیع آب شرب نظارت و کنتزل دارد و در نهایت آب گندزدایی شده و عاری از هر گونه آلودگی میکروبی، باکتریایی و شیمیایی به مشترکان ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل با ۱۰ نیروی مجرب و متخصص، یکی از مجهزترین و بهترین مراکز پایش و کنترل آب و فاضلاب کشور است و مردم به کار و نتیجه نظارت این مرکز، اطمینان کافی داشته باشند.

بوی آب ناشی از پدیده وارونگی جریان آب‌های سطحی است

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان اردبیل در پاسخ به علت بو داشتن آب شرب برخی شهرهای استان در برخی مواقع گفت: این امر در همه استان‌هایی که آب شرب آنها از منابع سطحی و سدها تامین می‌شود، مشهود است و تغییر بو یا طعم آب از پدیده وارونگی جریان و دمای آب‌های سطحی ناشی از تغییرات جوی حاصل می‌شود و بوی آب نشانه آلایندگی نیست.

زینی زاده ادامه داد: متاسفانه معیار مردم برای سلامت آب، فقط طعم و بوی آب است در حالی که آزمایش‌های ما بارها ثابت کرده که برخی از آب چشمه‌ها که مردم از آنها برداشت می کنند و بو ندارد، به علت گندزدایی نشدن و کلر نداشتن، آلوده است. اما آب شهرهای استان حتی در مواقعی که بو دارد هرگز آلوده نبوده و نیست.

وی به شهروندانی که از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی استفاده می کنند، توصیه کرد: فیلترهای دستگاه‌های تصفیه آب را به موقع تعویض کنند و شیر مخلوط یا تنظیم مربوط به میزان املاح آب خروجی را در وضعیتی قرار دهند که آب تصفیه شده، عاری از املاح مجاز مورد نیاز بدن نباشد.

به گزارش ایرنا بیش از ۳۰ شهر و ۹۹۱ روستای استان اردبیل زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل قرار دارند و ۴۰۱ هزار نفر جمعیت در مناطق روستایی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است و اغلب جامعه عشایر اردبیل در شمال این استان سکونت دارند.