بجنورد- ایرنا- خراسان شمالی که همواره با ناترازی برق در صنعت مواجه است در تکاپوی استفاده از ظرفیت انرژی خورشیدی در مناطق کویری و آفتابی است تا ضمن اینکه به سمت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گام بر می‌دارد، مشکل صنایع استان را نیز برطرف کند.

به گزارش ایرنا، تولید برق در زمینه انرژی‌ تجدیدپذیر یک اقدام دو سر بُرد برای دولت و ملت‌ به شمار می‌رود زیرا با نصب صفحه‌های خورشیدی علاوه بر حذف هزینه های مازاد در نیروگاه های سیکل ترکیبی و حرارتی، بهره وری تولید برق نیز افزایش می‌یابد.

تلاش برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در خراسان شمالی در سال های اخیر شدت گرفته است و مسوولان استان در تلاشند تا این صنعت را در استان توسعه دهند.

مناطق کویری گرمه و جاجرم خراسان شمالی از جمله مناطقی هستند که ظرفیت های ایجاد نیروگاه با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را دارد چرا که این منطقه جنوبی استان بیش از ۳۰۰ روز در سال آفتابی است و بیشتر روزهای سال در صبح و عصر باد در شهرستان وزش دارد که سرعت باد دست کم به ۳۰ کیلومتر در ساعت می رسد.

کارشناسان معتقدند که خراسان شمالی برای فرار از ناترازی انرژی در بخش صنعت چاره ای جز رفتن به سمت انرژی های تجدیدپذیر ندارد بنابراین برنامه ریزی های در این خصوص در حال انجام است.

راه اندازی نیروگاه ۱۰ مگاواتی جاجرم

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی در این خصوص گفت: نیروگاه ۱۰ مگاواتی آلومینای ایران در جاجرم توسط شرکت آلومینا به زودی راه اندازی خواهد شد که کمک بسیار چشمگیری برای تامین برق پایدار این صنعت خواهد داشت.

حسن چاهی با اشاره به این که این شرکت پشتیبان و حمایت گر تولید در صنایع استان است، خاطرنشان کرد: اکنون با توجه به ناترازی های موجود در صنعت، ساخت نیروگاه های تجدید پذیر توسط صنایع می تواند کمک بسیار بزرگی به تولید آن ها کند.

به گزارش ایرنا، شهرستان جاجرم در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد مرکز خراسان شمالی واقع شده است و این شهرستان دارای پتانسیل‌های زیادی در حوزه منابع طبیعی است که نمونه‌ای از این پتانسیل‌های خدادادی، کویر جاجرم است که از ویژگی‌های بارز آن، اتصال به کویر مرکزی کشور بوده و در حال حاضر به‌طور سنتی از کویر جاجرم استفاده می‌شود.

احداث نیروگاه و مزرعه خورشیدی در این منطقه کویری سالهاست که بعنوان مطالبه مردمی وجود دارد و پیشتر احداث مزرعه خورشیدی یا همان نیروگاه خورشیدی در سال ۱۳۹۶ که قرار بود با سرمایه‌گذاری خارجی ۳۰ مگاوات برق در جاجرم تولید کند نیز مطرح بود که همچنان بلاتکلیف و نامعلوم است.

لازم به ذکر است که شرکت آلومینای ایران یکی از صنایع تولیدی مهم سنگین کشور با ظرفیت ۹۰ مگاوات است.

فعالیت ۳۵۷ نیروگاه خورشیدی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی در ادامه گفت: ۳۵۷ نیروگاه انرژی خورشیدی در استان با ظرفیت حدود سه هزار ۵۰۰ کیلووات برق تولید می کنند.

وی اظهار کرد: از این تعداد، ۴۲ نیروگاه با ظرفیت ۶۸۰ کیلووات مربوط به اداره ها و سازمان های استان و ۳۱۵ نیروگاه با ظرفیت ۲ هزار ۷۴۵ کیلووات مربوط به بخش خصوصی است که برق تولید می کنند.

وی گفت: سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ساخت و تولید برق در نیروگاه های تجدید پذیر استان یک ضرورت است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی تصریح کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر استقبال بسیار خوبی از طرف مشترکان خصوصی و دولتی برای راه اندازی نیروگاه های تجدید پذیر شده در استان شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به موقعیت بسیار مناسب خراسان شمالی در زمینه تابش نور آفتاب، این استان دارای پتانسیل بسیار مناسب برای سرمایه گذاری در این حوزه است که می توان با تولید انرژی حاصل از این گونه نیروگاه ها و فروش و تزریق آن به شبکه سراسری برق بهره برداری مالی از آن کرد.

چاهی در پایان با اشاره به ماده هشت مصوبه شورای عالی انرژی کشور، خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری موظفند سالانه پنج درصد از برق مصرفی خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، تأمین کنند و این میزان را طی مدت چهار سال تا ۲۰ درصد افزایش دهند.

به گزارش ایرنا، تعداد روستاهای برخوردار از برق خراسان شمالی بیش از ۹۴۰ پارچه است که از این تعداد ۷۲۱ روستای استان جمعیتی بالای ۲۰ خانوار و مابقی کمتر از این تعداد دارند.

خراسان شمالی ۴۲۱ هزار مشترک برق دارد که از این تعداد ۳۴۸ هزار مشترک برق خانگی است.