سنندج- ایرنا- بانوی وزنه بردار ملی پوش کردستانی با بیان اینکه موفقیت مرد و زن نمی‌شناسد و اراده و پشتکار رمز موفقیت در عرصه ورزش است، گفت: دنبال تفریح و خوشگذرانی نبودم و ترجیح دادم برای هدفم که گرفتن طلای المپیک است، تلاش و رقابت کنم.

به گزارش ایرنا، هر روز که می گذرد بیشتر شاهد این هستیم که بانوان با وجود فعالیت‌های زیادی که در محل کار و خانه دارند، زمین ورزش را خالی نکردند.

موفقیت بانوان کردستانی در ورزش و دیگر عرصه‌های زندگی بیشتر شده به ورزش های سنگین تر هم روی آوردند و سکوهای متعددی را در رشته های ورزشی به خود اختصاص دادند و مدال ها و مقام های را کسب کردند.

برای آشنایی بیشتر با " کیژان مقصودی" بانوی وزنه بردار ملی پوش کردستانی و دارنده چندین مدال مسابقات آسیایی و جهانی، گفت و گویی انجام دادیم که شرح آن در ادامه می آید.

ایرنا: ورزش وزنه برداری را از چند سالگی شروع کردید؟

مقصودی: پنچ سال در رشته ورزشی ژیمناستیک فعالیت داشته ام، چون توانایی بلند کردن وزنه های سنگین را داشتم از سن ۱۵ سالگی رشته وزنه برداری را شروع کردم و توانستم در مسابقات داخلی و استانی مقام های را بدست بیاورم.

ایرنا: چطور شد که رشته وزنه برداری را به عنوان رشته اصلی خود انتخاب کردید؟

مقصودی: وزنه برداری یک رشته المپیکی است اما از آنجایی که مشکلاتی مربوط به پوشش ما وجود داشت، در ابتدا این رشته رواج نداشت. بهرحال این مشکل هم حل شد و ما توانستیم کارمان را شروع کنیم؛ هربار با عشق و غرور پشت وزنه می روم و کار خودم را انجام می دهم.

ایرنا: در چند مسابقه برون مرزی حضور داشته اید و چه مقام هایی کسب کرده اید؟

مقصودی: اولین مقامی که در رشته وزنه برداری به دست آوردم، سال ۱۴۰۰ در مسابقات نوجوان جهان که در کشور عربستان برگزار شد توانستم جایگاه هفتم را کسب کنم. در مسابقات آسیایی جوانان و نوجوانان هند، ۲ مدال نقره و یک مدال برنز کسب کردم. در مسابقات بزرگسالان آسیایی ازبکستان هم توانستم سه مدال برنز را کسب کنم و در مسابقات جوانان جهان که در کشور اسپانیا برگزار شد موفق شدم جایگاه پنجمی را به دست بیاورم.

ایرنا: از چه سالی وارد تیم ملی رشته وزنه برداری شده اید؟

مقصودی: براساس تصمیم کادرفنی فدراسیون و نظر کوروش باقری سرمربی تیم ملی از سال ۱۴۰۰برای حضور در مسابقات قهرمانی جوانان جهان و قهرمانی آسیا به تیم ملی وزنه برداری بانوان دعوت شدم.

ایرنا: چرا می گویند رشته وزنه برداری مخصوص آقایان است، آیا شما با این حرف موافق هستید؟

مقصودی: آقایان در ایران خیلی طرفدار این رشته هستند، متاسفانه این باور غلط وجود دارد که بانوان نمی توانند وزنه بردار باشند، در حالیکه اینطور نیست، دختران هم می توانند موفق شوند و به عناوین زیادی دست یابند؛ پس موفقیت مرد و زن نمی شناسد.

ایرنا: آیا برای موفقیت، داشتن استعداد در این رشته لازم و ضروری است؟

مقصودی: استعداد به تنهایی برای رسیدن به موفقیت کفایت نمی کند، خیلی از افراد با وجود داشتن استعداد به اهدافشان هم نمی‌رسند چون به اراده و پشتکار نیز نیاز هست و یک دختر می تواند نشان دهد که قدرت مند و قوی است و با داشتن ایمان و پشت کار قوی به موفقیت های بیشتر رسید.

ایرنا: هدف و آروزی شما چیست؟

مقصودی: برای ورزش و زندگی ام ارزش قائل هستم تمام تلاش و سعی خودم را میکنم که بتوانم در مسابقات ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸ لس‌آنجلس مدال طلای المپیک را به دست بیاورم.

ایرنا: برای فعالیت در رشته وزنه برداری، خانواده سخت نگرفتند؟

مقصودی: خیر اتفاقا خانواده ام کاملا همراه من بودند و از اول شروع وزنه برداری پدرم همیشه پشتیبان من بوده اند.

به گزارش ایرنا، کیژان مقصودی در گروه A دسته ۸۷ کیلوگرم مسابقات قهرمانی جوانان اسپانیا به روی تخته رفت و در حرکت اول یک‌ضرب وزنه ۹۳ کیلوگرمی را مهار کرد اما نتوانست در حرکت دوم یک ضرب وزنه ۹۷ کیلوگرمی را مهار کند و در نهایت وزنه ۹۸ کیلوگرمی را در حرکت سوم بالای سر برد.

او در حرکت اول دوضرب وزنه ۱۱۵ کیلوگرمی را نتوانست مهار کند و در حرکت دوم و سوم ۱۱۵ و۱۲۱ کیلوگرمی را بالای سر برد. در نهایت او با مجموع ۲۱۹ کیلوگرم و کسب عنوان پنجمی به کار خود پایان داد.

کیژان مقصودی بانوی شایسته وزنه بردار کردستانی به اردوی آماده سازی تیم ملی جوانان دختران کشور دعوت شد.

ملی پوشان تیم وزنه برداری دختران رده سنی جوانان کشورمان خود را برای شرکت در رقابت‌های آسیایی آماده می کنند.

این اردو از ۲۳ مهر ماه به مدت دو هفته به میزبانی تهران و در سالن فدراسیون وزنه برداری برگزار می‌شود.

کیژان مقصودی چندی پیش در رقابت های وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان به میزبانی کشور اسپانیا توانست جایگاه پنجم را کسب کند.