مشهد-ایرنا- مدیر کل استاندارد خراسان رضوی گفت: این استان با داشتن ۱۴ عنوان واحد تولیدی نمونه ملی و استانی استاندارد، بالاتر از سایر استان‌های کشور قرار دارد.

محمد سجادی عطار روز پنجشنبه در آستانه روز جهانی استاندارد (۲۳ مهر) در نشست خبری افزود: در آیینی ملی از ۳۰ واحد تولیدی نمونه استاندارد کشور در هفته آینده تقدیر می شود که پنج واحد از این تعداد از خراسان رضوی است.
وی بیان کرد: همچنین علاوه بر واحدهای ملی از ۷۰ واحد نمونه استانی استاندارد در سراسر کشور تقدیر خواهد شد که علاوه بر پنج واحد نمونه ملی، تعداد ۹ واحد نمونه استانی در خراسان رضوی فعالیت دارند.
مدیر کل استاندارد خراسان رضوی ادامه داد: در مجموع این استان با ۱۴ واحد نمونه ملی و استانی دارای بالاترین واحدهای نمونه با بالاترین کیفیت استاندارد است و استان های اصفهان و آذربایجان شرقی با ۱۰ واحد و تهران با ۹ واحد نمونه تولیدی استاندارد در رده‌های دوم و سوم کشور قرار گرفته‌اند.

وی همچنین از انجام پنج هزار و ۵۷۰ نمونه‌برداری و بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ بازرسی از واحدهایی تولیدی استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: در این بازه زمانی هزار و ۶۱۳ نازل سوخت و ۱۷۴ جایگاه سی.ان.جی توسط اداره کل استاندارد کنترل و پایش شده و همچنین ترازوی ۱۲ هزار و ۳۱۴ از اصناف مختلف نیز مورد بازرسی قرار گرفته است.

سجادی عطار به حضور و استقرار نمایندگان اداره کل استاندارد در گمرکات خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: با توجه به اهمیت رعایت مولفه های استاندارد در اقلام صادراتی استان از جمله هیدرو کربن ها، سیمان، پسته، خرما و مواد شیمیایی از جمله تینر، نظارت های کیفی بر هزار و ۳۶۲ اظهارنامه صادراتی و البته هزار و ۵۲۲ اظهارنامه واردات کالا از گمرکات استان اعمال شده است.

نظارت ویژه بر صادرات سوخت و فراورده های نفتی

وی با اشاره به نظارت ویژه در حوزه صادرات سوخت و فرآورده های نفتی در استان خراسان رضوی گفت: صادرات این اقلام از نظر عدم استفاده از سوخت و بنزین یارانه ای در محصولات صادراتی و یا مخلوط این مواد در اقلام صادراتی به شدت کنترل می شود، لذا از ابتدای امسال تاکنون ۵۹۶ پرونده برای فرآورده نفتی صادراتی تشکیل شده است.

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی به صدور هزار و ۴۵ گواهینامه استاندارد برای آسانسورها در این استان اشاره و بیان کرد: علاوه بر نظارت ویژه بر شرکت های عرضه کننده و نصاب آسانسور، در بازرسی از اماکن درمانی استان تعدادی از آسانسورهای غیراستاندارد بیمارستان های مشهد مهرو موم شد.

وی با اشاره به صدور ۲۶۸ پروانه استاندارد در خراسان رضوی گفت: در نیمه نخست امسال ۱۳۶ پروانه استفاده از علامت استاندارد جدید در استان صادر شده که معادل نیمی از آمار صدور پروانه استاندارد جدید در سال گذشته است.

سجادی عطار ادامه داد: هر سه سال پروانه های استاندارد باید پس از بازدید ها و نظارت های دوره ای تمدید شود که در ۶ ماهه نخست امسال ۴۱۹ پروانه استاندارد برای واحدهای مختلف تولیدی استان تمدید شد.

وی گفت: در حال حاضر افزون بر ۲ هزار و ۴۰۰ محصول در واحدهای تولیدی مختلف خراسان رضوی دارای پروانه فعال استفاده از علامت استاندارد بوده و در قالب این مجوز تولید و نظارت می‌شوند.