سنندج- ایرنا- بازرس کل کردستان گفت: نیمه اول امسال، بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال گردش مالی مشکوک به فرار مالیاتی در یکی از بانک‌های استان شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عیسی هواسی روز پنچشنبه در نشست خبری در سنندج اظهار کرد: برخی از حساب‌های بانک مورد نظر، مبالغ بالایی است و به اداره کل امور مالیاتی مکلف کردیم منشا این حساب ها را شناسایی و پرونده مالیاتی برای صاحب حساب‌ها تشکیل دهد.

وی با بیان اینکه بازرسی کردستان سه سال متوالی گذشته رتبه اول عملکرد را در کشور کسب کرده است، افزود: با توجه به کمبود نیرو، بازرسی های کلان محور بیشتر در دستور کار است.

بازرس کل کردستان با اشاره به اینکه در نیمه نخست امسال با ورود در بخش های مختلف، حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال اثرگذاری مالی صورت گرفت، ادامه داد: در این مدت ۲۲ هزار و ۶۰۰ مترمربع زمین مجهول المالک به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال در سنندج شناسایی شد.

هواسی به شناسایی ۳۰۰ فقره تغییر کاربری غیرمجاز زمین در بانه و مریوان به مساحت ۱۲۲ هزار مترمربع در نیمه اول امسال اشاره داشت و گفت: هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی ملی، زراعی و باغی تخریبی یا تصرفی احصا شد و دستگاه‌ها را مکلف به طرح دعوا و اقدام لازم کردیم.

وی یادآور شد: در همین مدت، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع اراضی شهری و دولتی در بحث تغییر کاربری و رفع تصرف، شناسایی و دستورات لازم به دستگاه‌ها داده شد.

بازرس کل کردستان اضافه کرد: سه ماهه اول امسال، پنج هزار میلیارد ریال حقوق دولتی معوقه معادن شناسایی و تاکنون ۲ هزار میلیارد ریال آن وصول شد.

هواسی اظهار کرد: در ۶ ماهه اول امسال، ۲۴ نفر در حوزه تخلفات اداری و انتظامی و جزای کیفری پنج مجرم نیز حکم قطعی صادر شد.

وی از عدم انتقال حساب بانکی واحدهای بزرگ به داخل استان انتقاد کرد و افزود: بیش از ۵۰ درصد منابع مالی کردستان در استان‌های دیگر قرار دارد که جای بسی تاسف است.

پشت نوبت بودن ۳۵۰ هزار نفر برای دریافت وام ازدواج و تهیه ۱۸۰ گزارش آسیب شناسی به مسئولان استان در سال گذشته، از دیگر مواردی بود که بازرس کل کردستان به آن اشاره کرد.