یزد- ایرنا- نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: دادگاه‌های صلح با هدف ایجاد صلح و دوستی باید بیش از قبل در استان با همراهی مردم و مسئولان تقویت شود.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی دفتر امام جمعه یزد، آیت‌الله "محمدرضا ناصری" در مراسم افتتاح دادگاه‌های صلح استان با بیان اینکه صلح و سازش توصیه دین اسلام است، افزود: بسیاری از افراد با قوانین آشنایی ندارند و به انحای مختلف حقوق آنها ضایع می‌شود بنابراین ایجاد مراکزی که از حقوق مردم دفاع کنند، ضروری است.

امام جمعه یزد ادامه داد: دستور قرآن است که اگر حاکم شدید، عدالت را در قضاوت مراعات کنید و قضاوت به نحوی باشد که متهم و شاکی هیچکدام احساس نکنند که قاضی به نفع یا ضرر یک طرف صحبت کند بلکه احساس شود ، قاضی می‌خواهد بر اساس عدالت صحبت و حکم صادر کند.

ناصری همچنین با بیان اینکه وکلا باید با دلسوزی وارد پرونده شوند افزود: برخی وکلا فقط جنبه مادی پرونده را نگاه می‌کنند و این نگاه مردم بی‌بضاعتی که حق آنها ضایع شده را در مضیقه قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: دادگاه‌های صلح می‌تواند به خوبی این وجهه از موضوع را مدنظر قرار دهد و اگر این رسالت خود را به‌درستی انجام دهد کار بزرگی انجام خواهد داد.

آیت‌الله ناصری ادامه داد: برنامه ریزی حرکت قاضی و نگاه او به موضوع بسیار مهم است زیرا اگر دشمنش هم به عنوان شاکی یا متهم مقابلش قرار گیرد حق ندارد عقیده خود را در قضاوت دخیل کند.

امام جمعه یزد تاکید کرد: قضات دادگاه صلح باید شرح صدر داشته باشند و نسبت به شنیدن حرف‌های مردم صبوری کنند و با آمادگی کامل به کار قضاوت و ایجاد صلح و دوستی بین مردم بپردازند.