دزفول - ایرنا - مدیر کل امور عشایر استان خوزستان با اشاره به خدماتی که توسط عشایر ارائه می‌شود گفت: هر فرد عشایری، غذای ۱۶ نفر را تهیه می‌کند؛ در واقع هزینه‌هایی که در حوزه عشایری صرف می‌شود کمتر از یک شانزدهم یک فرد شهری یا روستایی است.

به گزارش ایرنا، سید اسکندر موسوی‌زاده روز پنجشنبه در گردهمایی روز روستا و عشایر با محوریت امنیت غذایی در سالن شیخ انصاری دانشگاه آزاد دزفول بیان کرد: کشور از سه طیف جمعیتی شهری، روستایی و عشایری تشکیل شده که هر چه پیش می‌رویم جمعیت عشایری کمتر و به جمعیت شهری اضافه می‌شود.
وی اظهارکرد: امروزه جمعیت عشایری کشور کمتر از یک ونیم درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد به طوری که جمعیت عشایری کشور، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است.

۳.۵ درصد جمعیت خوزستان را عشایر تشکیل می‌دهند
مدیرکل امور عشایر استان خوزستان افزود: حدود ۳۰۰ هزار نفر عشایر در خوزستان مستقر هستند، بیش از ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهندکه نگاه دولت در خدمات‌رسانی در این استان متفاوت‌تر از سایر استان‌ها است.

دزفول بزرگترین شهرستان عشایری کشور است
موسوی‌زاده گفت: دزفول حدود هفت هزار خانوار عشایری و حدود ۳۵ هزار نفر عشایر دارد که بزرگترین شهرستان عشایری کشور است.
وی با بیان اینکه دزفول از برخی استان‌های کشور جمعیت عشایری بزرگتری دارد گفت: خدمات زیادی توسط امور عشایر در دزفول ارائه می‌شود که ارائه چنین خدماتی با کمترین امکانات و ماشین‌آلات و پرسنل قابل قدردانی است.


مدیرکل امور عشایر خوزستان تاکید کرد: جامعه عشایری یک جامعه پویا، فعال و تولیدکننده است که تمام اعضای یک خانواده عشایری از سپیده دم تا پاسی از شب در حال فعالیت هستند تا خدمتی به کل جامعه عرضه کنند.


موسوی‌زاده گفت: تولید ۲۵ درصد کل تولیدات گوشت قرمز و ۳۵ درصد تولید صنایع دستی در کنار تولیدات لبنی و محصولات باغی و زراعی بر عهده جامعه عشایری است که این آمار در استان خوزستان بالاتر است.

مدیرکل عشایر خوزستان با اشاره به اینکه جامعه عشایری با کمترین خدمات و رفاهیات در سخت‌ترین شرایط در مناطق کوهستانی در شرایط آب و هوایی دشوار بدون سرپناه این خدمت را انجام می‌دهند و از پیرمرد ۸۰ ساله تا کودک ۱۰ ساله همه در حال فعالیت و تلاش هستند.

اعتبارات عمرانی حوزه عشایر دزفول ۲۰۰ درصد افزایش یافت
موسوی‌زاده به اقدامات انجام شده در سه سال اخیر گفت: طی سه سال اخیر یک دوره طلایی در ارائه خدمات به جامعه عشایری سپری شد و در حوزه عمرانی تلاش شد در برخی شهرستان‌ها به ویژه شهرستان دزفول، اعتبارات عمرانی ۲۰۰ درصد افزایش یابد.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت تلاش شد در حوزه زیربنایی، احداث راه، تامین آب شرب، تامین سوخت، تهیه و تولید پنل خورشیدی، مخزن ذخیره آب و توزیع تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت اقدامات خوبی انجام شود.
موسوی‌زاده با تاکید بر اینکه اگر جامعه عشایری نباشد جامعه شهری و روستایی مفهومی ندارد گفت: زیربنا و ساختار روستا و شهر از مجموعه عشایر شکل می‌گیرد بنابراین تا زمانی که در حوزه عشایر توانمند نباشیم در شهر و روستا نیز ضعیف خواهیم بود لذا تلاش شد وضعیت موجود عشایر در سطح استان حفظ و زیرساخت‌ها و مشاغل خانگی جامعه عشایری تقویت شود.
وی خاطرنشان کرد: طی سه سال اخیر تلاش شد پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره و توسعه ملی در اختیار عشایر قرار گیرد تا ساختار فعلی زندگیشان حفظ شود و هم در کنار شغل دامداری مشاغل خانگی و تولیدات صنایع دستی، کشت گیاهان دارویی، توسعه صنعت گردشگری که بسترش در مناطق عشایری آماده است توسعه یابد و در کنار آن شغل جدیدی برای سایر اعضای خانواده ایجاد شود تا شاهد مهاجرت جامعه عشایری نباشیم.
وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره در و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات علوفه دامی و ملی در دزفول ارائه شد ضمن اینکه تلاش شد در کنار این تسهیلات، عشایر از آموزش‌هایی بهینه بهره‌مند شوند تا جامعه عشایری به صورت علمی این مشاغل را ادامه دهند.
مدیرکل امور عشایر خوزستان بر ضرورت ارائه خدمات بیشتر به جامعه عشایری تاکید کرد و افزود: برای داشتن جامعه فعال و پویا باید در حوزه روستا و عشایر فعالیت ۱۰ چندانی داشته باشیم.
موسوی‌زاده با اشاره به مشکلات فراوان عشایر گفت: البته دسترسی به مناطق عشایری بسیار دشوار است و برگزاری یک دوره آموزشی در یک منطقه عشایری هزینه‌ای ۱۰ برابر بیشتر از برگزاری این دوره در یک دانشگاه دارد.
وی از مسوولان اجرایی شهرستان دزفول تقاضا کرد: با امور عشایر دزفول همکاری کنند تا امکانات در حد توان تامین شود و عشایر مجبور نباشند به شهر مهاجرت کنند و دچار آسیب شوند.