شهرکرد- ایرنا- آیین پایانی چهارمین جشنواره آواها و نواهای بومی محلی چهارمحال و بختیاری با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان با معرفی ۱۸ برگزیده این دوره از جشنواره روز پنجشنبه در کوهرنگ برگزار شد.

به گزارش ایرنا، رتبه نخست بخش شادیانه‌ها و عاشقانه‌ها به روزعلی کریمی اختصاص یافت.

سهیل خواجه گودرزی و جمشید بالی‌پور به صورت مشترک در جایگاه دوم قرار گرفتند و هیات داوران در این بخش، اثری را به عنوان رتبه سوم معرفی نکرد.

بر همین اساس راضیه مالکی سرنکی عنوان گزینه شایسته تقدیر شادیانه‌ها و عاشقانه‌ها شناخته شد.

هیات داوران چهارمین جشنواره استانی آواها و نواهای بومی محلی متشکل از دیدار محمودی، روح‌الله کریمی، داریوش اسکندری و لطف‌علی چراغپور پس از بررسی ۳۵۸ اثر دریافتی در بخش‌های شادیانه‌ها و عاشقانه‌ها، کارآواها و بخش سوگینه و حماسی، ۱۸ شرکت‌کننده را به عنوان نفرات برتر این دوره از جشنواره معرفی کردند.

بر این اساس در بخش سوگینه و حماسی، علیرضا قاسمی موفق به کسب عنوان نخست شد و مهدی بهرامی و حسین عباسی در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

داوود غیبی و مریم مهدور هم در این بخش به عنوان افراد شایسته‌تقدیر معرفی شدند.

هیات داوران در بخش کارآواها، میلاد صادقی را به عنوان نفر نخست این بخش انتخاب کرد و جهانگیر فرامرزی به مقام دوم دست یافت، جایگاه سوم این بخش نیز به اویس صادقی رسید.

هیات داوران در این بخش لیدا طاهری را شایسته تقدیر دانست.

همچنین با توجه به استقبال خوب هنرمندان شاهنامه‌خوان در بخش حماسی و بنا به نظر داوران و مسوولان دبیرخانه این دوره از جشنواره استانی آواها و نواهای بومی محلی، انیس منصوری، مهلا سلیمانی، اسما محمدی، سحر محمدی و ستایش اسکندری از شرکت‌کنندگان نوجوان و نونهال هم در بخش ویژه جشنواره تقدیر شدند.

پیشرفت فیزیکی فرهنگسرای چلگرد به ۵۰ درصد رسید

فرماندار کوهرنگ در این آیین از توسعه مراکز فرهنگی این شهرستان طی سه سال اخیر خبر داد و گفت: در همین مدت پیشرفت فیزیکی فرهنگسرای چلگرد به ۵۰ درصد رسید.

شهباز اکبری افزود: در طول سه سال اخیر ۳۰ مرکز آموزشی و فرهنگی در شهرستان ایجاد شده است و نقش مهمی در رونق فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهرستان داشته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فرهنگ قوم بختیاری با آواها و نواها عجین شده است، تصریح کرد: آثار فاخری در این بخش از هنرمندان بختیاری برجا مانده است.

فرماندار کوهرنگ رونق فعالیت های فرهنگی و هنری را منوط به همکاری‌های بین‌بخشی عنوان کرد و یادآور شد: با ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌توان به رونق فعالیت‌های فرهنگی کمک بسزایی کرد.

رشد ۴۳ درصد آثار رسیده به دبیرخانه آواهای محلی استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین از رشد ۴۳ درصدی آثار رسیده به دبیرخانه چهارمین دوره آواها و نواهای بومی این استان اظهار داشت: هنرمندان از این دوره از جشنواره استقبال خوبی داشتند و رسالت ما بر این است که این جشنواره و سایر جشنواره‌ها را سال به سال تقویت کنیم.

پیام احمدی با بیان اینکه آواها و نواها میراث فرهنگی ناملموس ما به شمار می‌روند، افزود: آواها و نواها پیوند دهنده تاریخ گذشته، حال و آینده هستند.

وی با تاکید بر تقویت فرهنگ بومی و محلی در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، تصریح کرد: امید، تلاش و حماسه حاصل فرهنگ اصیل ایرانی، اسلامی ما به شمار می‌رود این در حالیست که فرهنگ غربی فروپاشی خانواده را هدف قرار داده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاریبا اشاره به برخی بدعت‌ها در ملودی‌ها و سبک‌های هنری بومی محلی استان، افزود: انتظار می‌رود مردم استان در این خصوص هوشیار بوده و برای مراسم‌های خود از خوانندگان اصیل دعوت کنند.

به گزارش ایرنا، در حاشیه چهارمین جشنواره آواها و نواهای بومی محلی از ۶ عنوان کتاب نیز با حضور نویسندگان و ادب دوستان رونمایی شد.

"از بهشت تا جهنم، از زمین تا آسمان" مجموعه شعر سروده پرویز بابادی نیاکان، "بررسی جلوه‌های حضور زنان در ادبیات دفاع مقدس" نوشته روح‌الله کریمی کیارسی و "گلواژه‌های محمدی"،"طب محلی و گیاهی" و "طب سنتی و حکمت جراحی در ایل بختیاری" نوشته رستم محمدی احمدمحمودی از کتاب‌های رونمایی شده در این جشنواره بود.