تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: در نیمه نخست امسال بیش از ۷۰۲ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۲۳۹ میلیون و ۸۷۹ هزار و ۲۸۶ دلار ، از ایران به ترکمنستان صادر شد که این میزان از لحاظ وزنی ۱۲.۱ درصد و از لحاظ ارزش ۱۴.۶ درصد از ۶ ماه نخست سال قبل بیشتر بوده است.

به گزارش ایرنا از خانه صنعت، معدن و تجارت، سید روح اله لطیفی روز پنجشنبه در آستانه سفر رئیس جمهوری به ترکمنستان اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون و ۳۵۹ هزار تن کالای غیرنفتی ایرانی به ارزش ۴۴۵ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۱۸۶ دلار به ترکمنستان صادر شد که ۲۲۸ هزار تن آن به ارزش ۱۱۷ میلیون دلار محصولات لبنی ، کشاورزی و غذایی بود .

وی افزود: علاوه بر محصولات کشاورزی و غذایی ، دارو ، لوازم خانگی ، مصالح ساختمانی ، لوازم الکتریکی ، تجهیزات صنعتی ، پلاستیک ، کالاهای مصرفی و ماشین آلات به این کشور صادر شد.

سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان داشت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۸ میلیون و ۶۵۷ هزار و ۴۴۶ دلار از ترکمنستان به کشورمان واردات کالا انجام شده است ، بر اساس آمار گمرک، در نیمه نخست امسال نیز میزان واردات به ۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۲ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۶ دلار رسید که عمده‌ کالاهای وارداتی منسوجات ، پارچه و نخ بود.

به گفته سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، در سال ۲۰۲۳ حدود ۳.۵ میلیارد دلار کالا از سراسر جهان به ترکمنستان فروخته شد که ایران با فروش ۴۴۵ میلیون دلار به این کشور، حدود ۱۲.۵ درصد از سهم بازار نیازمندی های ترکمنستان را به خود اختصاص داده است ‌