گرگان- ایرنا- استاندار گلستان با تاکید بر اینکه توسعه کشت گلخانه‌ای، اقتصاد دریا و گردشگری، جزو مزیت‌های این استان است و سرمایه‌گذاری‌ها باید به این سمت سوق پیدا کند، گفت: سرمایه‌گذاران با مشاوره، راهنمایی و اقناع‌سازی، به مسیر صحیح هدایت شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی‌محمد زنگانه عصر پنجشنبه در دهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه گلستان و دومین جلسه ستاد سرشماری کشاورزی استان اظهار کرد: در صدور مجوزهای کسب و کار و سرمایه‌گذاری حتی در صورت وجود ضعف‌های قانونی، باید فرایندهای مشاوره‌ای برای فرد متقاضی در نظر گرفته شود تا افراد مایل به سرمایه‌گذاری برای درخواست و صدور مجوز کسب و کار دچار چالش نشود.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از مراجعه مردمی در روزهای سه‌شنبه مربوط به سرمایه‌گذارانی است که به دلیل توجیه نبودن و بهره‌مند نشدن از مشاوره درست، دچار مشکلات اساسی شدند و سرمایه‌گذاری آنها با شکست مواجه شده است.

استاندار گلستان به تعداد پایین مجوزهای کسب و کار بخش گردشگری در گلستان اشاره کرد و توضیح داد: باید موانع و محدودیت‌هایی که موجب شده مزیت گردشگری گلستان در صدور مجوزهای کسب و کار نادیده گرفته شود، از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بررسی، احصاء و برای آن راهکار اتخاذ شود.

زنگانه تاکید کرد: با وجود آنکه اقتصاد دریامحور مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، اما حوزه گردشگری دریامحور در استان گلستان مغفول مانده و تعداد پروژه‌های افتتاحی در این بخش قابل‌توجه نیست؛ از سویی دیگر صدور مجوز کسب و کار در این حوزه در حد انتظار نیست.

وی با بیان اینکه اکثر سرمایه‌گذاران برای سودآوری سرمایه‌گذاری می‌کنند و اگر مشاوره و راهنمایی درست صورت بگیرند، راه صحیح را انتخاب می‌کنند، تصریح کرد: در صورت هدایت واقعی تقاضاهای سرمایه‌گذاری و لحاظ کردن توان سرزمینی در صدور مجوزها، مشکلی پیش نمی‌آید، اما مساله این است که اکثر تقاضاها در شرایط فعلی به سمت‌وسو خاصی کشیده شده است.

استاندار گلستان به چالش‌های معادن ید در گلستان اشاره کرد و گفت: پذیرش بدون قید و شرط تمامی مجوزها با عقل، شرع و حقوق شهروندی در تضاد است، مجوز کسب و کار در برخی بخش‌ها اشباع شده است و باید فکری به این بخش کرد. از سویی دیگر صدور مجوز فراتر از توان سرزمینی به استان آسیب می‌زند.

زنگانه همچنین از دستگاه‌های متولی خواست در تایید یا رد استعلام‌های مربوط به صدور مجوز کسب و کار، به تکلیف قانونی خود عمل کنند و با بی‌تفاوتی بار آن را بر دوش دیگر دستگاه‌ها نگذارند.

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی معادن اکتشاف ید نباید از توان سرزمینی گلستان غافل شد، تصریح کرد: استان مشکل کم‌آبی دارد و سرسبزی آن نباید تصور غلط در داشتن آب کافی را ایجاد کند.

استاندار گلستان همچنین از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست با ستاد سرشماری کشاورزی و دبیرخانه اجرایی آن حداکثر همکاری را داشته باشند.

وی گفت: فرمانداری‌ها، کمیته امداد، جهاد کشاورزی، مخابرات، دامپزشکی، گروه‌های جهادی، بسیج سازندگی و دهیاران، شوراها و دهیاری‌ها و دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، پای کار سرشماری کشاورزی بیایند و از ظرفیت رسانه‌ها در این طرح استفاده شود.

اهمیت سرشماری کشاورزی و توجه به آمایش در مجوزهای مرغداری

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت سرشماری کشاورزی اظهار کرد: باید نحوه مشارکت مردم و اثرات مثبت سرشماری کشاورزی برای مردم اطلاع‌رسانی و تبیین شود، چرا که اگر مردم در جریان کامل سرشماری قرار نگیرند، ممکن است از ارائه آمار درست پرهیز کنند.

عبدالغفور امانزاده با بیان اینکه برای گرفتن مجوزها اطلاعات و آموزش اولیه لازم است و کسی که می‌خواهد مجوز بگیرد باید توجیه شود، تصریح کرد: در بخش پرورش مرغ مجوزهای زیادی در آق‌قلا صادر شده است به طوری که حتی نقطه‌ای برای صدور مجوز جدید وجود ندارد که کارایی و توجیه را زیر سوال می‌برد و صاحبان مرغداری به دلیل اشباع این کسب و کار، به دنبال فروش و یا واگذاری آن هستند.

وی با تاکید بر اینکه گلستان در بخش کشاورزی باید الگوی کشت را رعایت کند و به عقب بازگردد، افزود: روزی استان گلستان سرزمین طلای سفید بود اما اکنون در بخش پنبه حرفی برای گفتن ندارد، احیای پنبه، اشتغالزایی و صنعت را توامان کنار خود دارد.

وی خاطرنشان کرد: خام‌فروشی معضل دیگری است که باید به آن توجه شود، گرچه در این بخش همیشه صحبت می‌شود اما اقدام عملی انجام نشده است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای رونق اقتصاد و راه‌اندازی کسب و کار نباید از محیط زیست غافل شد، افزود: برخی اوقات در گلستان به‌دنبال اجرای پروژه‌ها فقط برای کسب درآمد است، بدون آنکه به اثرات نامطلوب محیط زیستی آن توجه شود.