مسکو- ایرنا- سخنگوی کرملین گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه و مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران در نخستین دیدار خود درباره موضوعات مختلف گفت و گو خواهند کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف روز پنجشنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۳ اعلام کرد: در این دیدار که در ترکمنستان انجام خواهد شد، گفت و گو درباره موضوعات مختلف از روابط دوجانبه گرفته تا وضعیت خاورمیانه در دستور کار است.

پیش از این، دستیار رئیس‌جمهور روسیه در امور سیاست خارجی ۱۶ مهرماه گفته بود: ولادیمیر پوتین در حاشیه در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» به میزبانی ترکمنستان با مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل دوجانبه و همچنین منطقه خاورمیانه گفت و گو خواهد کرد.
یوری اوشاکوف افزود:‌ این دیدار هم از نظر بحث در مورد مسائل دوجانبه و هم برای گفت و گو در مورد اوضاع به شدت وخیم خاورمیانه از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور عصر امروز پنجشنبه به منظور شرکت در مراسم بزرگداشت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن و نیز دیدار با سران ترکمنستان، عصر امروز عازم این کشور شد.
پزشکیان با بدرقه محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور و نماینده ولی فقیه در سفری ۲ روزه که به دعوت «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان صورت می‌گیرد عازم عشق آباد پایتخت این کشور شد.
قرار است، رئیس‌جمهور در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» که به مناسبت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن برگزار می‌شود، شرکت و سخنرانی کند.
پزشکیان در این سفر همچنین با رهبر ملی و رئیس جمهور ترکمنستان و نیز رئیس جمهور روسیه دیدار خواهد کرد.

پیامد گسترش درگیری در خاورمیانه، فاجعه بار است
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه‌های احتمالی رژیم صهیونیستی برای حمله به سوریه گفت: من حتی نمی‌خواهم درباره گسترش بیشتر جغرافیای منطقه درگیری در خاورمیانه صحبت کنم، چرا که پیامد آن برای منطقه، فاجعه‌بار است.
وی اظهار داشت:‌ با کمال تاسف، جغرافیای خصومت‌ها در حال گسترش است.
خبرنگاری در ادامه این نشست پرسید: در صورت شدت گرفتن بیشتر تنش در خاورمیانه،‌ روسیه ممکن است چه اقداماتی در پیوند با  پایگاه نیروی هوایی حمیمیم در سوریه که در اختیار نیروهای روس است، انجام  دهد.
پسکوف از اظهارنظر در پاسخ به این پرسش خودداری کرد.
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش دیگری نیز گفت: رئیس‌جمهور روسیه هنوز هیچ گونه تماسی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل پس از مذاکرات با رئیس‌جمهور ایران برنامه‌ریزی نکرده است.

هیچ نشانه‌ای درباره آتش‌بس با اوکراین دریافت نشد
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش دیگری نیز گفت: مسکو هیچ نشانه‌ای گواه بر آمادگی کی‌یف برای آتش‌بس دریافت نکرده است.
وی ادامه داد: در این زمینه، صحبت‌های زیادی مطرح است اما مانند قبل، هیچ نشانه‌ای از سوی کی‌یف مبنی بر حرکت در این مسیر دیده نشده است.

درباره تماس پوتین و ترامپ
پسکوف در دومین روز پیاپی به پرسشی درباره ادعای تماس پوتین با ترامپ در پایان ریاست‌جمهوری وی در آمریکا پاسخ داد و گفت: این ادعاها درست نیست.
وی در عین حال گفت: در آغاز همه‌گیری بیماری کووید ۱۹، بسیاری از کشورها برای درمان این بیماری، دستگاه‌هایی را به صورت آزمایشی مبادله کردند؛ در این چارچوب، ما یک سری دستگاه تنفس مصنوعی را به آمریکا فرستادیم و آمریکایی‌ها چندین نمونه از این دستگاه‌ها را برای ما ارسال کردند؛ این مبادلات در خصوص کالاهایی انجام شد که به سادگی در دسترس نبودند. 

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسش دیگری نیز اظهار داشت:  اهانت به روسیه در طول مبارزات انتخاباتی در ایالات متحده مایه تاسف است؛ این موضوع خلاف نمایش سطح بالای فرهنگ سیاسی در آن کشور است. 
وی افزود: در روند انتخاباتی در ایالات متحده، این اصل اعمال می شود که هر چه روابط با روسیه بدتر باشد، برای منافع سیاسی داخلی بهتر است. 
پسکوف گفت:‌  موضوع روسیه و ولادیمیر پوتین به طور مرتب در رقابت های ریاست جمهوری آمریکا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، اما بعید است که این موضوع بتواند روابط بین دو کشور را بیش از این تخریب کند.
وی تصریح کرد: به سختی می توان به موضوعی فکر کرد که بتواند مناسبات مسکو و واشنگتن را به سطحی پایین تر از آنچه در حال حاضر قرار دارد، کاهش دهد.

اطلاعات درباره مشارکت نظامیان کره شمالی در جنگ اوکراین جعلی است
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار داشت: گزارش های ادعایی مبنی بر اینکه کره شمالی شهروندان خود را برای شرکت در عملیات نظامی ویژه اعزام می کند، جعلی و هجمه اطلاعاتی است.

پیش از این وزیر دفاع کره جنوبی گفته بود که نظامیان کره شمالی برای نبرد در جنگ اوکراین اعزام می‌شوند.
در ۱۹ ژوئن ۲۰۲۴، فدراسیون روسیه و کره شمالی توافقنامه ای در مورد یک مشارکت استراتژیک جامع امضا کردند که شامل ارائه کمک نظامی در صورت وقوع یک جنگ دفاعی است.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ۲۰ ژوئن در پاسخ به سؤالاتی در این باره خاطرنشان کرد که اوکراین تجاوز به جمهوری‌های مردمی لوهانسک و دونتسک که توسط مسکو به رسمیت شناخته شده بودند را قبل از اینکه بخشی از روسیه شوند آغاز کرد و مفاد قانونی این توافقنامه دارای قدرت ماسبق نیستند. به نوشته تاس، علاوه بر این، رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد، مسکو در منطقه عملیات نظامی ویژه به کمک کسی نیاز ندارد.