نیویورک - ایرنا- ایالات متحده آمریکا در پی جنگ طلبی رژیم اسرائیل در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) و افزایش تنش ها و درگیری ها در بیروت، در راستای سیاست خروج شهروندانش از لبنان، بیش از یک هزار آمریکایی را از این کشور خارج کرد.

به گزارش ایرنا، یک مقام ارشد آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که بیش از یک هزار آمریکایی و وابستگان آنها در هفته گذشته با پروازهای چارتر آمریکا از لبنان خارج و برای اقامت موقت به ترکیه رسیده اند.

با تشدید حملات زمینی و هوایی اسرائیل به لبنان در هفته های اخیر، آمریکا و چندین کشور دیگر شهروندان خود را با پروازهای ویژه از لبنان خارج کرده اند.

بر اساس گزارش ها، جولی اده سرکنسول آمریکا در استانبول ترکیه گفت: پروازهای ویژه سریع ترین و امن ترین راه برای خارج کردن آمریکایی ها از خطر است.

او افزود: وضعیت امنیتی درحال تغییر است، بنابراین ما ماه ها برای همه موارد احتمالی برنامه ریزی کرده ایم و با توجه به فعال و باز بودن فرودگاه بیروت، تمرکز ما بر تسهیل پروازهای هوایی است.

به گفته مقامات آمریکایی، ۱۰ پرواز از ۱۲ پرواز چارتری آمریکا از بیروت به استانبول رسیده است که از ۲ اکتبر تاکنون یک هزار و ۲۵ شهروند و اعضای خانواده آنها را از این کشور خارج کرده اند.

کارین ژان پی یر، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که سفارت آمریکا در بیروت همچنان باز است و می تواند به آمریکایی هایی که به گذرنامه اضطراری یا سایر اسناد نیاز دارند کمک کند.

او  افزود: تا زمانی که فرودگاه بیروت به فعالیت خود ادامه دهد، واشنگتن به ارائه پرواز برای خروج شهروندان آمریکایی از لبنان ادامه خواهد داد.

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد که واشنگتن به سازماندهی پروازها برای خروج شهروندان آمریکایی در لبنان ادامه داده است و تاکنون حدود ۹۰۰ شهروند آمریکایی و اعضای خانواده آنها را از لبنان خارج کرده است.

ایالات متحده آمریکا همچنان عملیات زمینی اسرائیل در لبنان را "محدود" ارزیابی می کند، اما سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه به وقت محلی پاسخی به این سوال که آیا حملات هوایی اسرائیل در بیروت نیز "محدود" است، نداد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین با اشاره به عدم تغییر موضع واشنگتن در مخالفت با هر گونه اشغال نوار غزه گفت:آنچه ما به دنبال آن هستیم، اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت در جنوب لبنان است.

به گزارش ایرنا، ارتش رژیم اسرائیل از دوم مهر حملات گسترده به مناطق مختلف جنوب لبنان را آغاز کرد که تا این لحظه نیز همچنان ادامه دارد و طبق گزارش وزارت بهداشت لبنان، حملات این رژیم تاکنون صدها شهید و هزاران زخمی برجای گذاشته است. حزب‌الله لبنان نیز در مقابل هدف قرار گرفتن غیرنظامیان در این کشور سکوت نکرد؛ عملیات‌های متعدد علیه مواضع و شهرک‌های اسرائیلی در شمال فلسطین اشغالی را در دستور کار قرار داد .