تهران- ایرنا- رستم عمروف وزیر دفاع اوکراین پس از دیدار و گفت وگو با جان هیلی همتای انگلیسی خود در لندن در اظهاراتی از دریافت هویتزرهای خودکششی AS-۹۰ از انگلیس تا پایان سال جاری (۲۰۲۴) خبر داد.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از اوکراین اینفو، عمروف از بحث و بررسی درباره اقدامات حمایتی از نیروهای اوکراینی به عنوان موضوع اصلی نشست خود با هیلی یاد کرد و گفت: علاوه بر هویتزرهای خودکششی AS-۹۰، لندن همچنین مهمات مورد نیاز نیروهای اوکراینی از جمله گلوله‌های توپخانه، گلوله‌های خمپاره، موشک‌های پدافند هوایی و مین‌های ضد تانک به کی‌یف ارسال خواهد کرد.

وزیر دفاع اوکراین با اشاره به اینکه هزینه تأمین تسلیحات و مهمات جدید ارسالی از سوی لندن به کی‌یف از محل سود دارایی‌های مسدود شده مسکو تأمین خواهد شد، اظهار کرد: تا پایان سال جاری علاوه بر به‌ کارگیری هویتزرهای خودکششی AS-۹۰ بیشتر در خط مقدم نبرد با روسیه، همچنین خبرهای خوبی در مورد تسلیحات دوربرد و ورود سامانه‌های رباتیک به میدان جنگ خواهیم شنید.

به نوشته اوکراین اینفو، وزارت دفاع انگلیس پیش تر در تاریخ ۲۶ سپتامبر (۵ مهر) از تصمیم خود برای اهدای ۱۶ سامانه هویتزر خودکششی AS-۹۰ جدید به اوکراین پرده برداشت و بدون اشاره به تاریخ دقیق اعلام کرد که ۱۰ سامانه از این هویتزرها پیش تر به این کشور ارسال شده است و ۶ سامانه باقی‌مانده نیز تا پایان سال جاری در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، جان هیلی وزیر دفاع انگلیس پیش از این (در روز چهارشنبه ۲۲ شهریور) نیز اعلام کرده بود که کشورش تا پایان سال جاری تسلیحات بیشتری به اوکراین ارائه می‌کند.

وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: طبق تعهدی که در ماه آوریل اعلام شد و در راستای تسریع در حمایت نظامی از اوکراین، موشک‌های دفاع هوایی، تجهیزات جنگنده‌های اف-۱۶، سلاح‌های خودکششی ای‌اس۹۰ و قایق‌های نظامی تحویل شده‌اند.

این بیانیه افزود: صدها موشک دفاع هوایی جدید، ده‌ها هزار گلوله توپ و خودروهای زرهی بیشتری تا پایان سال جاری به اوکراین تحویل خواهند شد.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.