تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه درباره روند فعالیت‌های مربوط به مترو پایتخت گفت: شهرداری پایتخت در شرکت هلدینگ مترو بحث ساخت احداث خطوط ریلی را به صورت مستمر پیگیر است. 

به گزارش ایرنا، رضا محمدنژاد روز جمعه در گفت و گویی با اشاره به اینکه تامین منابع منابع مالی و نگهداری تجهیزات مترو از چالش‌های اصلی این حوزه است، اظهار کرد: هزینه‌های ساخت و بهره‌برداری از خطوط و ایستگاه‌ها بسیار بالاست و نکته مهم این است که ما به صورت مداوم باید این بهسازی و به‌روزرسانی شبکه بزرگ مترو را انجام دهیم تا همیشه از ایمنی و کارایی این سیستم‌ها مطمئن باشیم.

وی در ادامه افزود: در سراسر دنیا خط قرمز خطوط مترو بحث ایمنی و کارایی است که خفظ آن نیاز به یک برنامه‌ریزی و مدیریت بسیار دقیق دارد.

محمدنژاد به خطوط مترو تهران اشاره کرد و گفت: امروزه مترو تهران دارای هفت خط ریلی است و حدود ۳۰۰ کیلومتر طول این خطوط هفتگانه است. البته این خطوط هفت‌گانه تهران و حومه به شمار می‌آید به نمونه خط پنج خط تهران کرج ۱۵۹ ایستگاه در کل این شبکه ریلی فعال است.

وی همچنین اضافه کرد: خط یک تهران طولانی‌ترین خط با حدود ۳۶ کیلومتر طول و ۳۳ ایستگاه است و عمیق‌ترین خط نیز خط هفت تهران است که در سال ۲۰۲۳ نشان برنز جایزه جهانی تعالی پروژه رو از انجمن مدیریت پروژه دریافت کرد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در ادامه به خدمات مترو تهران اشاره کرد و گفت: بیش از ربع قرن از شروع فعالیت مترو در تهران می‌گذرد که در این ۲۵ سال بدون تعطیلی و با افتخار در خدمت شهروندان تهرانی بودیم.

محمدنژاد درباره ایجاد ایستگاه مترو در نقاط مختلف سطح شهر تصریح کرد: پیش از احداث خطوط و ایستگاه‌ها مطالعاتی توسط مشاوران انجام می‌شود و پس از تصویب آن در مراجع بالادستی بحث ساخت ایستگاه و خطوط اجرایی می‌شود و در شرایطی که امکان داشته باشد ایستگاه‌های جدیدی پس از مطالعات لازم به شبکه اضافه و یا مسیرهای جدیدی به عنوان مسیرهای توسعه‌ای به خطوط مترو اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه از شهروندان تهران درخواست کرد در ساعات پیک مسافری رعایت حال سالمندان، کودکان و افراد کم‌توان در موقع سوار و پیاده شدن مترو را داشته باشند و در رعایت بهداشت و نظافت مترو به متصدیان این امر کمک کنند.