لندن – ایرنا – سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا با تکرار موضع انتقادی اتحادیه درباره حملات رژیم صهیونیستی به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد (یونیفیل) در جنوب لبنان اعلام کرد که این موضوع به‌عنوان یک اولویت در جلسه آتی شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، پیتر استانو روز جمعه در نشست خبری با اصحاب رسانه در بروکسل گفت: نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی) و کشورهای عضو اتحادیه به این حمله واکنش نشان دادند. ماموریت یونیفیل بسیار مهم است و سربازان ۱۶ کشور عضو اتحادیه‌اروپا در این ماموریت مشارکت دارند.

وی افزود: همانطور که نماینده عالی و مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا اعلام کردند حملات به سپاه صلح سازمان‌ملل قابل قبول نیست. نماینده عالی در واکنش به این رویداد تصریح کرد که هرگونه حمله عمدی به صلح‌بانان نقض جدی قوانین بین‌المللی بشر دوستانه و قطعنامه‌های مربوطه سازمان‌ملل متحد تلقی می‌شود.

سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا افزود: این مساله در راس دستورکار ما قرار دارد و توسط وزرای امور خارجه در جلسه روز دوشنبه شورا مورد بحث قرار خواهد گرفت. اتحادیه اروپا حملات علیه کارکنان یونیفیل را بر نمی‌تابد.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل که به اختصار یونیفیل نامیده می‌شوند، در منطقه مرزی جنوب لبنان با شمال سرزمین‌های اشغالی مستقر هستند. روز گذشته دو صلح‌بان یونیفیل بر اثر حملات رژیم صهیونیستی مجروح و امروز نیز دو نیروی دیگر زخمی شده‌اند. یک سخنگوی یونیفیل به رسانه‌ها گفت که حملات رژیم اسرائیل عمدی بوده است.

این حملات با محکومیت گسترده مقام‌های غربی مواجه شده که تاکنون در برابر جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان سکوت کرده‌اند. رئیس شورای اروپا حملات رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و آن را غیر قابل قبول خواند. مقامات کشورهای فرانسه و ایتالیا نیز درخواست تشکیل جلسه‌ای را بین کشورهای اعزام کننده نیرو به یونیفیل دادند.

تحریم فروش سلاح به رژیم اسرائیل در دستورکار نیست

سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا در بخشی از جلسه امروز اعلام کرد که تحریم تسیلحاتی رژیم صهیونیستی در دستور جلسه روز دوشنبه شورای وزیران نیست. استانو اینطور ادعا کرد: تحویل سلاح در صلاحیت اتحادیه اروپا نیست، زیرا این اقدام از سوی کشورهای عضو انجام می‌شود.

یکی از خبرنگاران پرسید، چرا اتحادیه اروپا در این زمینه موضع گیری نمی‌کند، آیا فروش سلاح به اسرائیل در چنین شرایطی قابل توجیه است؟ سخنگوی اتحادیه اروپا ادعا کرد: ما در بروکسل به اعضا دستور نمی‌دهیم چه‌کار کنند. خواه مسائل سیاست خارجی، خواه دفاعی و ارسال سلاح، این مسائل در صلاحیت بروکسل نیست و به تصمیم کشورهای عضو برمی‌گردد؛ به همین خاطر اتحادیه اروپا در مسائلی که صلاحیت ندارد، مداخله نمی‌کند.

خبرنگار دیگری با اشاره به تحریم‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه روسیه، این پرسش را مطرح کرد که چرا مواضع اتحادیه گزینشی است. استانو پاسخ داد: اگر شما درباره تحریم تسلیحاتی اسرائیل سووال می‌کنید باید دید آیا کشورهای عضو در این باره اجماع دارند؟ در این مقطع چنین تدابیری از طرف اعضای اتحادیه اروپا علیه اسرائیل در نظر گرفته نشده است.

به گزارش ایرنا، رژیم اسرائیل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) جنگ ویرانگری را علیه ساکنان نوار غزه به راه انداخته است که بر اثر آن، افزون بر ویرانی‌های عظیم و قحطی مرگبار، بیش از هزاران فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، شهید و زخمی شده‌اند.

تل آویو با تحقیر جامعه بین المللی و نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای توقف فوری جنگ و دستورات دیوان بین المللی دادگستری درباره ضرورت جلوگیری از نسل کشی و بهبود وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه همچنان به جنایات خود در این منطقه ادامه می دهد.

این رژیم اخیرا به بهانه مقابله با نیروهای مقاومت اسلامی نیز حملات گسترده‌ای را علیه مناطق مختلف جنوب لبنان آغاز کرده و تا این لحظه نیز همچنان ادامه دارد. طبق گزارش وزارت بهداشت لبنان، حملات این رژیم تاکنون صدها شهید و هزاران زخمی برجای گذاشته است.