تهران-ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص جزئیات رایزنی‌های انجام شده در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکمنستان گفت: دیدار با مقامات ترکمنستانی توانست پایه و اساس سفر رسمی و دوجانبه آقای پزشکیان به عشق‌آباد در ماه‌های آینده را شکل بدهد و موضوعات و دستورکارهای سفر آتی را مشخص کند.

علی‌مجتبی روزبهانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص سفر مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان به ترکمنستان، اظهارداشت: سفر آقای پزشکیان به دعوت رسمی رئیس جمهور ترکمنستان آقای سردار بردی محمداف صورت گرفت، دعوتنامه این سفر به صورت رسمی توسط رهبر ملی مردم ترکمنستان و رئیس مصلحت خلق این کشور در سفر قبلی که به تهران داشتند انجام شد.

وی بیان کرد: این سفر به منظور حضور در همایش بین‌المللی که به مناسبت سیصدمین سالگرد تولد مختوم قلی شاعر معروف ترکمن ایرانی توسط دولت ترکمنستان برگزار می‌شود صورت گرفت.

سفیر ایران در ترکمنستان افزود: آقای رئیس جمهور در بدو ورود خود به ترکمنستان مورد استقبال وزیر امور خارجه این کشور و دیپلمات‌های ایرانی قرار گرفت.

روزبهانی تصریح کرد: در طول اقامت آقای رئیس جمهور در ترکمنستان، وی یک دیدار با رئیس مصلحت خلق و رهبر ملی ترکمنستان انجام داد و ملاقات‌های جداگانه‌ای را هم با آقای پوتین رئیس جمهور روسیه و رئیس جمهور ازبکستان و البته یک دیدار رسمی جداگانه هم با آقای سردار بردی محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان انجام داد.

وی بیان کرد: آقای رئیس جمهور در حاشیه اجلاس گفت‌وگوهای کوتاهی هم با همتایان خود که در این همایش شرکت داشتند صورت دادند و در مجموع گفت‌وگوهای خوب و مثبتی با سران کشورهای مختلف در این همایش داشتند. دیدار با مقامات ترکمنستانی توانست پایه و اساس سفر رسمی و دوجانبه آقای پزشکیان به عشق‌آباد در ماه‌های آینده را شکل بدهد و موضوعات و دستورکارهای سفر آتی را مشخص کند.

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: امیدواریم در سفر آتی آقای پزشکیان به ترکمنستان اسناد بسیار مهمی میان دو طرف به امضا برسد و به ویژه اسنادی که در خصوص اجرای چند پروژه عمرانی در ترکمنستان هست به مرحله نهایی برسد و کار اجرایی این پروژه‌ها آغاز شود.

روزبهانی عنوان کرد: پروژه‌هایی که در دست گفت‌وگو هست شامل یک پروژه احداث جاده ۲۵۰ کیلومتری، یک پروژه خط انتقال برق از سمت مرو به سرخس که به مشهد وصل خواهد شد به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات و همچنین گفت‌وگوها در خصوص پروژه احداث خط لوله ۱۲۰ کیلومتری انتقال گاز ترکمنستان به سمت مرز ایران است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم تجارت دو کشور بالغ بر ۴۸۲ میلیون دلار هست که به هیچ وجه جواب‌گوی ظرفیت‌های دو کشور و مناسبات بسیار نزدیک به برادرانه دو طرف نیست. امیدواریم با اجرای پروژه‌هایی که اشاره شد هرچه سریع‌تر شاهد افزایش حجم تبادلات تجاری به بالای یک میلیارد دلار باشیم.

سفیر ایران در ترکمنستان افزود: دو کشور در زمینه‌های ترانزیتی و حمل و نقل همکاری‌ها و روابط خوبی با یکدیگر دارند، در زمینه انرژی هم در چند ماه گذشته توافقنامه‌ای برای دریافت ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان از سوی ایران، به امضای دو طرف رسید که از این مقدار بخشی صرف مصارف داخلی می‌شود و بخش دیگر به صورت سوآپ به کشورهای ثالث از جمله عراق صادر خواهد شد.

وی گفت: همچنین پروژه خط لوله گاز دیگری هم در دست مذاکره میان دو طرف هست که در صورت احداث می‌تواند حجم گاز دریافتی ایران از ترکمنستان را ۴۰ میلیارد متر مکعب برساند که این باعث می‌شود بخش زیادی از نیازهای شمال شرق کشورمان به گاز طبیعی را برطرف کند و به صورت سوآپ به کشورهای ثالث صادر شود و منافع اقتصادی خوبی را برای کشورمان داشته باشد.

روزبهانی گفت: دو کشور در زمینه حمل و نقل و ترانزیت به صورت مکمل با یکدیگر همکاری دارند. با توجه به تحولات منطقه‌ای مسیر ترکمنستان به ایران می‌تواند یک ارزش راهبردی برای کشورهای منطقه داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مسیر امن، ارزان، نزدیک و سهلی را برای کشورهای آسیای مرکزی جهت دسترسی به آب‌های دریای عمان، از طریق ترکیه به اروپا و حتی از طریق خاورمیانه فراهم کند.

سفیر ایران در ترکمنستان بیان کرد: از طرف دیگر ترکمنستان هم راه دسترسی ایران به کشورهای آسیایی مرکزی را فراهم می‌کند و این می‌تواند باعث شود که کشورهای اوراسیایی و چین از مزیت‌های این همکاری راهبردی حمل و نقلی و ترانزیتی برخوردار شوند.

وی ادامه داد: همچنین راه آهن‌های دو طرف در دو نقطه به یکدیگر متصل می‌شوند و از سوی دیگر خط راه آهن سومی داریم که از ترکمنستان به خاک ایران وارد می‌شود ولی در همان نقاط مرزی متوقف می‌شود. تمام این ظرفیت‌ها می‌تواند امکان مناسبی را جهت انتقال کالاها از کشورهای اوراسیا و چین به آب‌های آزاد و اروپاهمینطور بالعکس از کشورهای دیگر به سمت کشورهای آسیای مرکزی و اوراسیا فراهم کند.

روزبهانی افزود: دو کشور از اشتراکات عمیق فرهنگی، تاریخی، تمدنی و دینی برخوردار هستند و به همین منظور روابط و همکاری‌های فرهنگی ایران و ترکمنستان در شرایط خوبی در حال پیشرفت هست. برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هفته‌های مختلف فرهنگی میان دو کشور شکل مناسبی را به روابط فرهنگی دو طرف داده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های آینده جشنواره گردشگری و صنایع دستی خودش را در شهر عشق آباد برگزار خواهد کرد که این جشنواره با همکاری و همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان و به خصوص رایزنی فرهنگی سفارتخانه برگزار خواهد شد.