تهران- ایرنا- کارشناس مسائل روسیه گفت: روسیه ایران را در اولویت همکاری ویژه می‌داند؛ لذا دیدار روسای جمهور دوکشور که در عشق آباد صورت گرفت می‌تواند زمینه‌ساز ادامه مسیر توسعه مناسبات باشد.

روح الله مدبر کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهمیت دیدار مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، که روز (جمعه ۲۰مهرماه) در حاشیه همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» در پایتخت ترکمنستان انجام شد اظهار داشت: امروز در شرایطی که طرف غربی و آمریکایی برای ایجاد یک بحران جدید در منطقه حمایت‌های ویژه‌ای را از رژیم صهیونیستی صورت میدهد ملاقات پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه با مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: به تازگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در اجلاس سران شرق آسیا در لائوس رسماً و قویاً هر نوع اقدام تحریک آمیز و حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران را محکوم کرد و آن را یک اقدام تنش زا و غیرقابل کنترل نامید.

مدبر افزود: این دو اتفاق نشان می‌دهد رویکرد روسیه برای تعمیق مناسبات و همکاری‌ها با ایران یک رویکرد مسئولانه و دوستانه است؛ چنانچه پوتین رئیس جمهور روسیه نیز خطاب به رئیس جمهور ایران تاکید کرد نگاه و ارزیابی های مسکو به تحولات جهانی اغلب با نگاه تهران بسیار نزدیک است و روابط با ایران برای روسیه در اولویت است.

کارشناس مسائل روسیه تاکید کرد: روسیه ایران را در اولویت همکاری ویژه می‌داند لذا این دیدار که در عشق آباد صورت گرفت می‌تواند زمینه‌ساز رسیدن به ادامه مسیر توسعه مناسبات باشد؛ همان طور که خود پوتین در ملاقات با رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد سیاست تعمیق مناسبات ایران و روسیه سیاست رهبران دو کشور است.

وی با اشاره به اینکه ما در حال مشاهده یک ائتلاف سازی غربی و آمریکایی بر ضدایران هستیم گفت: طرف غربی و آمریکایی سیاست‌های خصمانه خودش را افزایش داده است و روز گذشته وزارت خارجه آمریکا رسماً اعلام کرد که ما نگران تعمیق روابط ایران و روسیه هستیم.

مدبر تصریح کرد: دلیل اصلی فشار غربی‌ها بر روابط ایران و روسیه این است که آنها می‌دانند اگر ایران و روسیه به یک روابط مستحکم، قدرتمند، ساماندهی شده وعملیاتی در ابعاد مختلف برسند می‌توانند مسیرهای نظم جدید جهانی را گشوده و سیاست‌های خصمانه را به راحتی شکست دهند.

وی بیان کرد: تمام شواهد نشان می‌دهد رویکرد روسیه برای تعمیق روابط با ایران بسیار جدی و راهبردی است. ایران هم می‌تواند با یک برنامه‌ریزی جدی و هدفمند برای توسعه مناسبات، از هر نوع اقدامی که به واسطه تلاش ترویکای اروپایی و آمریکا برای ایجاد اخلال در روابط ایران و روسیه است ممانعت به عمل بیاورد.

این کارشناس مسائل روسیه افزود: ما باید سخنان وزیر خارجه روسیه در اجلاس سران شرق آسیا که از ایران در برابر هر نوع تجاوز اسرائیل حمایت میکند را سخنان جدی و ویژه‌ای در زمینه یک ائتلاف امنیتی ببینیم.

مدبر در پایان با تاکید بر اینکه توجه به تعمیق روابط ایران و روسیه یک بازی برد برد است خاطرنشان کرد: باید مسیر روابط را فارغ از نگاه صرف شعاری دید و باید عملگرایانه و برنامه محور پیش رفت و به هیچ وجه فریب وعده های دروغین غرب و آمریکا را برای ایجاد اخلال در روابط دوجانبه با کشورهای دوست نخورد.