ساری - ایرنا - همزمان با برداشت انار ترش در باغ ها و مراتع مازندران، اقامتگاه های بوم گردی با استفاده از این میوه با تهیه خوراک سنتی ناردون از مسافران سراسر کشور پذیرایی می کنند که طعم لذیذ این غذای اصیل مازندران بر ذائقه گردشگران نشسته و هرساله بر طرفداران این غذا در استان افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با فرا رسیدن پاییز هزار رنگ در جنگلهای هیرکانی، مسافران و گردشگران زیادی از سراسر کشور به مازندران این خطه از شمال مسافرت می کنند.

حضور در اقامتگاه های بوم گردی متصل به جنگل در این روزهای نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته و گردشگران با دور دور در جنگل از شکوه حیرت انگیز پاییز بهره مند می شوند.

برداشت انار ترش در این استان که از هفته اول مهرماه شروع شد در حال حاضر به روزهای پایانی رسیده و بازارهای هفتگی مازندران مملو از این میوه پرطرفدار است.

قیمت انار ترش در بازارهای مازندران برای هر کیلو گرم از ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار ریال به فروش می رسد که بانوان این استان با خرید این میوه غذاهای خوشمزه ای همانند ناردون با آن تهیه می کنند.

انار ترش با انجام فراوری کاربردهای مختلف در سبد غذایی مازندرانی ها دارد غذای خوشمزه نادرون یکی از این غذاها است که در این روزها در اقامتگاه های بوم گردی مازندران مورد استقبال گردشگران قرار گرفت.

ناردون در زبان مازندرانی به معنای دانه انار است و خورشت ناردونی یکی از غذاهای لذیذ شهرها و روستاهای این خطه از شمال است که با دانه‌های انار، مرغ، رب انار و سیر تهیه می شود.

این غذا نام‌های دیگری مانند مرغ ناردونی، خورشت سیر و انار و پیاز و انار دارد.

مواد لازم:

ران مرغ ۴ تکه

انار متوسط ۱ عدد

آلو بخارا ۸ عدد

پیاز بزرگ ۱ عدد

رب انار ۲ قاشق غذاخوری

روغن مایع به مقدار لازم

شکر (در صورت نیاز) به مقدار لازم

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

آب به مقدار لازم

طرز تهیه و نحوه پخت:

ابتدا پیاز را به صورت خلالی نازک خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار بدهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید و پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و آنرا کمی تفت دهید تا نرم شود.

پس از اینکه پیاز نرم و شفاف شد مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا پیاز با ادویه ها یکدست شود.

در مرحله بعدی مرغ کامل یا ران های مرغ را به قابلمه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا سرخ شوند.

در ادامه رب انار را به قابلمه اضافه کنید و آنرا به همراه پیاز و مرغ کمی تفت دهید تا طعم خامی رب انار گرفته شود.

حالا چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید مرغ با حرارت ملایم به مدت یک ساعت بپزد.

در ۳۰ دقیقه پایانی پخت خورش آلو بخارا را اضافه کنید و در ۱۵ دقیقه پایانی پخت انار را دان کنید و دانه های انار را به خورش اضافه کنید.

در پایان طعم خورش را بچشید و در صورت تمایل مقداری شکر به آن اضافه کنید.

نکته مهم در مورد خورش ناردون این است که این غذا به صورت کم آب سرو می شود، پس باید خورشت تا زمانی که خورش به روغن بیفتد روی حرارت بماند، پس از اینکه آماده شد آنرا به همراه کته یا برنج سرو کنید.

درخواست ها رو به افزایش

مدیر مجموعه طرح گردشگری "عاروس ویشه" در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در هفته های اخیر درخواست گردشگران برای مصرف غذای ناردون بسیار افزایش یافت.

امیر هوشنگ پریدار گفت: بسیاری از گردشگرانی که در سال گذشته در اقامتگاه های بوم گردی از این غذای خوشمزه استفاده کرده بودند در سال جاری به همراه دوستان دیگرشان غذای ناردون را سفارش می دهند.

وی با بیان این که غذای ناردون به صورت سنتی تهیه و از غذاهای اصیل مازندرانی محسوب می‌شود، اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از گردشگران برای دیدن شکوه پاییز هیرکانی و استفاده از انارهای تازه به اقامتگاهای بوم گردی مازندران سفر می کنند.

پریدار ادامه داد: انار ترش به انار جنگلی شهرت یافته است اما این انارها در مراتع و باغ های بالادست تهیه و در بازارها به فروش می رسد.

مدیر مجموعه طرح گردشگری "عاروسه ویشه" با بیان این که در سالهای گذشته ناردون در فهرست غذایی اقامتگاه بوم گردی قرار گرفت و رفته رفته طرفداران زیادی پیدا کرد، ادامه داد: در این روزها گردشگران چند روز قبل از سفر درخواست استفاده از غذای ناردون را اعلام می کنند.

وی تصریح کرد: استفاده از این غذای خوشمزه برای همه گردشگرانی که از سراسر کشور به مازندران سفر می کنند، جذاب است.

به گزارش ایرنا، غذاهای محلی مازندران که ریشه در عمق تاریخ و فرهنگ دیار تبرستان دارد و این میراث سنتی توانست سالها جای خود را در سفره مردم این خطه از شمال حفظ کند. این روزها این غذاها پا را از سفره اهالی این استان فراتر گذاشته و در سبد غذایی گردشگرانی قرار گرفت که شوق سفر به شمال آنها را از سراسر کشور به مازندران رساند.

غذاهای سنتی و محلی به عنوان یکی از عوامل برای جذب گردشگر محسوب می شود، به خصوص غذاهای سنتی مردم مازندران که صدها سال نسل به نسل در این دیار باقی مانده است و برخی از این غذاها شهرتی ملی پیدا کردند.

در گذشته غذاهای سنتی این استان به صورت نامنظم در کنار جاده ها عرضه می شد و در شرایط فعلی هم به صورت پراکنده این کار انجام می شود و این اقدام نه تنها منظره خوبی برای اهالی آن دیار نخواهد داشت بلکه گردشگران هم اقبال زیادی از این غذاها نداشتند.

راه اندازی بازارچه های سنتی سبب شد که این غذاها در مقابل چشمان گردشگران تهیه و در اختیار آنها قرار می گیرد که این امر سبب شد هر روز بر تعداد علاقمندان به این غذاهای محلی بیشتر شود.

خدمات این بازارچه ها که چند بُعدی است بخش قابل توجهی از آن به پخت و عرضه غذاهای محلی مازندران اختصاص دارد اما غرفه های دیگر صنایع دستی و برخی از محصولات کشاورزی این استان را به مسافران عرضه می کنند.