کاشان- ایرنا- بی مهری های سال های گذشته به کویر مرنجاب تهدیدی برای این منطقه نمونه گردشگری بود که با پیگیری های ایرنا بخشی از مشکلات رفع شده و می توان به استقبال گرم گردشگران از این ظرفیت بی بدیل در شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان امیدوار بود.

به گزارش ایرنا، مدتی پیش نرخ ورودی به کویر مرنجاب بدون ضابطه افزایش یافت که موجب گلایه گردشگران و عدم استقبال آنها برای بازدید از این کویر بکر و زیبا شد.

با پیگیری های ایرنا، امروز شاهد کاهش ۵۰ درصدی نرخ ورودی با اجرای طرح ساماندهی مرنجاب هستیم که اقدامی موثر در تقویت گردشگری در این منطقه است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل با اشاره به آغاز طرح ساماندهی کویر مرنجاب گفت: در راستای رونق گردشگری مرنجاب در قدم اول نرخ ورودی به کویر مرنجاب ۵۰ درصد کاهش یافت.

محمدجواد عبدلی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نرخ ورودی خودروهای سواری از یک میلیون ریال به ۵۰۰ هزار ریال، آفرودها از ۲ میلیون به یک میلیون ریال، اتوبوس ها از پنج میلیون به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال کاهش یافت.

وی ادامه داد: در راستای رونق گردشگری و استفاده بیشتر شهروندان کاشان و آران‌وبیدگل، نرخ ورودی شهروندان این مناطق رایگان شد تا شهروندان بتوانند از این موهبت الهی بیش از پیش بهره مند شده و شاهد شادی و نشاط اجتماعی بیشتر در منطقه باشیم.

عبدلی بیان کرد: طرحی ۱۰ ماده ای جهت ساماندهی و رونق گردشگری در کویر مرنجاب مصوب شده است که افزایش خدمات، تسطیح جاده، کاهش نرخ ورودی و ارائه بسته های تشویقی به گردشگران از جمله مهمترین بندهای این طرح است که در حال اجرا شدن آن هستیم.

وی تصریح کرد: تسطیح جاده و نصب علائم و تابلو که از دغدغه های اصلی گردشگران بوده در دستور کار قرار گرفته است و از هفته آینده این مهم آغاز خواهد شد و گردشگران در ماه آبان شاهد ساماندهی و تسطیح جاده خواهند بود.

عبدلی خاطرنشان کرد: دریافت ورودی از گردشگران بر اساس میزان خدمات ارائه شده تعریف خواهد شد تا رضایت بیشتر گردشگران را فراهم کنیم و رونق گردشگری در منطقه مرنجاب را شاهد باشیم.

وی با اشاره به تشکیل شورای مشورتی ویژه مرنجاب با حضور فعالان و صاحب نظران حوزه گردشگری گفت: این شورا با نظارت بر مدیریت مرنجاب و ارائه راهکارهای رونق گردشگری به عنوان بازوی مشورتی مسوولان گردشگری شهرستان به رونق گردشگری کمک خواهد کرد.

عضو شورای مشورتی کویر مرنجاب هم در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه کویر مرنجاب از جمله زیباترین و بکرترین کویرهای جهان است که هر ساله با استقبال گردشگران داخلی و خارجی همراه بوده است افزود: در چند سال اخیر، نبود مدیریت واحد و عدم ساماندهی موجب کاهش ورود گردشگران به منطقه مرنجاب شده است.

احسان شکاری افزود: از ابتدای فصل گردشگری امسال با نظر مساعد فرماندار آران و بیدگل و همراهی شهردار و ریاست اداره میراث فرهنگی، شورای مشورتی ویژه مرنجاب تشکیل و در قالب کارگروهی چالش های گردشگری مرنجاب بررسی شد.

وی ادامه داد: ساماندهی گیت ورودی و کاهش ۵۰ درصدی نرخ ورودی از اولین اقدامات در کارگروه ویژه مرنجاب بوده که تسطیح جاده و نصب علائم و ارائه بسته های تشویقی به گردشگران هم در حال اجراست.

شکاری تصریح کرد: پیش بینی می کنیم با انجام اقدامات در راستای ساماندهی کویر مرنجاب شاهد افزایش ورود گردشگران در ماه های آتی به کویر مرنجاب باشیم.

یک گردشگر اهل کرج در گفت وگو با ایرنا ضمن ابراز خوشحالی از کاهش ۵۰ درصدی نرخ ورودی گفت: نرخ ورودیه کویر مرنجاب سال گذشته خیلی نامتعارف افزایش یافت که موجی از نارضایتی در بین گردشگران را به همراه داشت.

شهرام امینی افزود: کاهش نرخ ورودی گام خوبی در راستای رونق گردشگری مرنجاب است به شرطی که اقدامات تکمیلی از جمله تسطیح جاده و افزایش خدمات در منطقه مرنجاب را نیز به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: حال منطقه مرنجاب و خصوصا جاده آن ناخوش است که امیدواریم مسوولان آران و بیدگل همانطور که قول داده اند تسطیح جاده را در اولویت برنامه های ساماندهی منطقه زیبای مرنجاب قرار دهند.

منطقه نمونه گردشگری مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل جزو بکرترین و زیباترین کویرهای کشور است که از شمال به دریاچه نمک، از غرب به کویر مسیله، دریاچه حوض سلطان و حوض مره و از شرق به پارک ملی کویر منتهی می‌شود.

مرنجاب با برخورداری از ظرفیت فعالیت هایی مانند کویر نوردی، آفرود، موتورسواری، سافاری، شترسواری و اسکی روی شن و ماسه، سالانه میزبان ده ها هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی است.

شهرستان آران و بیدگل با جمعیت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.