یاسوج - ایرنا - استان کهگیلویه وبویراحمد مانند دیگر نقاط کشورمان زنان سختکوش پرشماری دارد که در حوزه های مختلف توانسته اند صاحب نام و شهرت شوند.

به گزارش ایرنا،ننه گل گل نخستین بانویی که در رشته گچمه بافی هنرنمایی کرد و گل افروز محمدی که با دست های شفابخشش بیماران زیادی را مداوا کرد از جمله زنان نامدار کهگیلویه وبویراحمدی هستند که با وجود آنکه سال ها از مرگشان می گذرد اما هنوز هم به نیکی از آنان یاد می شود.

زنده یاد ننه گل گل آزاد گل در دوران حکومت قاجار هنر گچمه بافی را در منطقه سپیدار شهرستان بویراحمد پایه گذاری کرد و اکنون میراث ۱۰۰ ساله این بانوی کهگیلویه و بویراحمدی همچنان زنده است.

بانو گل افروز احمدزاده مشهور به ننه گل افروز و مادر گچسارانی ها ،اگرچه تحصیلات دانشگاهی نداشت اما مردم این خطه باور داشتند که دست های مادرشان معجزه می کند .

ننه گل افروز طبابت سنتی را به شکل تجربی آموخته بود و بیش از ۶۰ سال نسخه هایش مرهم دردهای شهروندان گچسارانی بود مردم این خطه در دورانی که امکانات پزشکی کم بود به دستان شفابخش حکیم گل افروز پناه می بردند و به کارش اطمینان داشتند.

اما حکایت زنان نامدار کهگیلویه و بویراحمد به گذشته محدود نمی شود و دوران کنونی هم بانوان نیک اندیش و بزرگی در این خطه زندگی می کنند که با وجود مشکلات اما توانسته اند در عرصه های مختلف بدرخشند.

پردیس بخشایی فوق تخصص نازایی، طاهره آذرپیوند کوراش کار ملی پوش،مرضیه نادری تولیدکننده و کارآفرین صنایع دستی و پگاه شاه کرمی از جمله زنان نامداری هستند که توانسته اند با وجود سختی ها اما موفقیت های زیادی کسب کرده اند.

دکتر پردیس بخشایی شفابخش بیماران نابارور

کمتر شهروندی ساکن استان کهگیلویه و بویراحمد است که آوازه دکتر پردیس بخشایی فوق تخصص زنان ونازائی را نشنیده باشد.

تلاش های او با روش های"آی یو ای" ، "آی وی اف"، "رحم اجاره ای" ، "اهدای تخمک" ، "لاپاراسکوپی" و :میکرواینجکشن" منجر به صاحب فرزندشدن زوج های نابارور زیادی در نقاط مختلف کشورمان و حتی شهروندان کشور دیگر شده است.

زوج های نابارور زیادی از مناطق مختلف کشور و کشورهای همسایه از جمله عراق، گرجستان و تاجیکستان تاکنون با کمک او در بیمارستان مادر و کودک شهرستان گچساران صاحب فرزند شده اند.

تلاش های این بانوی سخت کوش در مرکز ناباروری گچساران امید را در دل زوج های جوان زنده کرد و موجب شده بسیاری از خانواده هایی که امیدی به زندگی مشترک نداشتند و در مراحل جدایی (طلاق) بودند تحت درمان قرار گیرند و صاحب فرزند شوند.

او می گوید :با توجه به اینکه در ضمن درمان بیماران نازایی مجبور بودم بیماران زیادی را برای درمان با روش «i.v.f» ارجاع دهم تصمیم گرفتم در رشته «i.v.f» ادامه تحصیل دهم.

بخشایی با اشاره به نیاز به اقامت طولانی و سفر به استان های دیگر برای انجام جراحی یاد شده تاکید کرد: عشق به همشهریانم سختی‌های تحصیل در مقطع «فوق تخصص» در شیراز را برای آسان کرد.

این بانوی نام آشنا پس از تلاش فراوان در مقطع فوق تخصص نازایی در دانشگاه شیراز پذیرفته شد و دوره تحصیلش در مهرماه سال۹۳ تا فروردین ۹۵ با موفقیت به پایان رسید.

او پس از اخذ فوق تخصص نازایی توانست با روش «i.v.f» یا همان جراحی کاشت جنین برای مراجعان خود خدمات ماندگاری انجام دهد.

مرضیه نادری از تولید تا کارآفرینی

مرضیه نادری بانوی بویراحمدی با ایجاد شرایط اشتغال برای شماری از زنان روستایی منطقه دشتروم بویراحمد ، توانسته شرایط فروش محصولات تولیدی بانوان منطقه را فراهم کرده و حتی یا جلب مشارکت خیران به بهبود معیشت زنان نیازمند این دهستان کمک کند یکی از زنان موفق کهگیلویه و بویراحمد است.

با وجودی که بسیاری از اهالی تحصیل کرده مناطق روستایی برای یافتن شغل مناسب راهی شهر می شوند اما بانوی قصه ما ترجیح داده در زادگاه خود بماند و افزون بر ایجاد درآمد پایدار برای خود و خانواده اش ،تلاش هایی برای بهبود شرایط زندگی بانوان بی سرپرست یا بدسرپرست منطقه خود داشته باشد.

مرضیه نادری بانوی توانمند ساکن دهستان دشت روم که 40سال سن دارد 15 سال پیش فعالیت های شغلی خود را با راه اندازی یک کارگاه کوچک خیاطی آغاز کرد و اکنون محصولاتش در کشورهای عربی هم مشتریان زیادی دارد.

این بانوی توانمند که دانش آموخته رشته صنایع دستی فرش است با راه اندازی شرکت تعاونی تولید و آموزش صنایع دستی، یک آموزشگاه فنی و حرفه ای و گروه جهادی شهدای دشتروم و صندوق های خرد زنان روستایی در تلاش است تا ناهمواری های زندگی بانوان روستایی را هموار کند.

تلاش های او باعث شد تا در کارگاه کوچکش محصولاتی مانندپرده و لباس محلی دوخته شود و تولیداتی مانند بالشت و پشتی برای جهیزیه عروس رونق گیرد تا جایی که پاییز همین امسال یک شهروند عراقی به او سفارش تولید یک هزار متر منگوله را داد و وقتی محصول سرپنجه هنرمندش به دست این انسان خوش ذوق رسید هنر ایرانیان را ستود.

این بانوی هنرمند که تاکنون ۹ شغل مستقیم ایجاد کرده به کارآفرینی بسنده نکرده و عزم خود را برای استقلال بانوان جزم کرده به طوری که پس از ارائه آموزش های فنی و حرفه ای،مهارت های شغلی به فروش محصولات آنان کمک می کند.

بانوان ساکن منطقه دشتروم بویراحمد مرضیه را فرشته ایجاد درآمد خود دانسته و می گویند که او مواد اولیه مورد نیاز تولید محصولات صنایع دستی را خریداری و به در خانه هایشان برده و همانجا با پرداخت حق الزحمه ف محصولات تولیدی را تحویل می گیرد.

مرضیه که ماهیانه حداقل در یک نمایشگاه صنایع دستی استانی،منطقه ای،ملی یا بین المللی شرکت می کند حالا مشتریان ایرانی و خارجی زیادی پیدا کرده و محصولاتش را به آنان می فروشد.

او که بنیانگذار موسسه بیت الزهرای شهدای دشتروم نیز محسوب می شود می گوید که نشست های این موسسه هفته ای یک روز برگزار می شود تا با تهیه سیسمونی نوزادان زنان زیر ۴۰ سال سن آنان را به فرزندآوری تشویق کنند.

مرضیه که در مرکز مشاوره کارآفرینی حضرت معصومه (س) دشتروم فعالیت می کند تاکید می کند با حمایت سپاه ناحیه عشایر به بانوان روستایی مشاوره رایگان داده می شود تا به آنان کمک شود که چه محصولاتی در حوزه کشاورزی و صنایع دستی تولید کرده و چگونه تولیدات خود را بسته بندی و مشتری پسند کنند تا درآمد کافی داشته باشند.

او اضافه کرد:در این موسسه همچنین افراد متقاضی کارت مهارت برای تسهیلات به بسیج سازندگی برای دریافت تسهیلات معرفی می شوند.

دشتروم منطقه‌ای سردسیری در فاصله ۱۷ کیلومتری جنوب شهر یاسوج و در مسیر جاده بابامیدان قرار دارد این منطقه پیش از این محل ییلاق عشایر بود ولی درحال حاضر به یک منطقه کشاورزی تغییر شکل یافته است.

پگاه شاه کرمی بانویی که راه پرسنگلاخ قله های مرتفع دنیا را به عشق ایران هموار کرد

پگاه شاه کرمی بانوی گچسارانی به عشق برافراشتن پرچم ایران بر قله های مرتفع راه پرسنگلاخ فتح قله های مرتفع دنیا را هموار کرد.

درحالی که بسیاری از زنان کارمند ایران و جهان رویای خرید خانه های خوش نشین، خودروهای گران قیمت یا جواهرات پرزرق و برق را در سرمی پرورانند اما بانوی قصه ما سرمایه شخصی خود را برای صعود به قله های مرتفع ایران و جهان هزینه می کند و اعتقاد دارد که برافراشتن پرچم کشورش بر بام قله های مرتفع دنیا حلاوتی دلچسب دارد که ثروت نمی تواند جای آن را بگیرد.

در شرایطی که بسیاری از بانوان کوهنورد و ورزشکار کشورمان با حمایت های مالی کارخانه های بزرگ هزینه های اردوهای ورزشی خود را تامین می کنند پگاه شاه کرمی که در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران مشغول به کار است بخش عمده ای از حقوقش را صرف هزینه های خرید تجهیزات و برنامه های آماده سازی سفرهایش در خارج و داخل کشورمان برای کوهنوردی می کند.

شاه کرمی می گوید: هنگام رسیدن به قله و اهتزار پرچم کشورم ، به خودم به عنوان یک بانوی ایرانی می بالم که توانسته ام گامی برای نشان دادن توانمندی های زنان هموطنم بردارم.

او در عین حال با یادآوری نیاز به آمادگی جسمانی و انجام تمرینات فشرده بدنسازی و هوای حداقل یک ماه پیش از هر صعود اعتقاد دارد: صعودهایش جز با نیروی اراده ناشی از غیرت ایرانی و علاقه به کوهنوردی امکان پذیر نشده است.

این کوهنورد که سابقه صعود به ۲۰ کمپ اورست،قله های آرارات در کشور ترکیه ، کالاپاتلر در نپال ، ایلندپیک به ارتفاع ۶ هزار و ۱۸۰ متر در کشور نپال را در کارنامه خود دارد تاکید می کند که هر بار که قله ای را فتح می کنم از اینکه به هدفی رسیده ام خوشحالم و با پایان اردوهای صعود با اندیشه درباره صعودهای بعدی انرژی می گیرم.

او که پیمایش خط الراس دنا بطول ۹۰ کیلومتر در هفت شبانه روز را پیموده و فتح قله مرتفع کشورمان به نام های دماوند، سبلان،سهند، کینو، زلیخا، کرکس ،گل گل و یخچال همدان را در کارنامه فعالیت های ورزشی خود دارد اعتقاد دارد کوهنوردی با تمام سختی هایش دلچسب و مایه آرامش خاطر است.

وی با یادآوری اینکه کارمند است و روزانه باید ۶ ساعت در محل کارش انجام وظیفه کند افزود: انجام روزانه چهار ساعت تمرینات بدنسازی و هوازی که بیشترآن شب هنگام وعصرگاهان انجام می شود جز در سایه تلاش با هدف برافراشتن پرچم ایران و علاقه به این ورزش امکان پذیر نیست.

او بر این باور است که تلاش برای طی کردن مسیر موفقیت جنسیت نمی شناسد و هر فردی اعم از زن و مردم می تواند با عشق، آگاهی و اراده پله های موفقیت را طی کند.

شاه کرمی تاکید می کند که کوهنوردی تنها یک رشته ورزشی نیست بلکه در این رشته ورزشی سرشار از عشق به طبیعت و درس زندگی است.

او بیان اینکه کوه در ادبیات پارسی نماد شکوه، استواری و مظهری از عشق و سخت کوشی معنا شده که به خوبی در سروده های چکامه سرایان و داستان های اساطیری به آن پرداخته شده اعتقاد دارد اردوهای کوهنوردی او درس های زیادی برایش به ارمغان آورده است.

طاهره آذرپیوند و درخشش در عرصه های فرا ملی

طاهره آذرپیوند از دیگر بانوان نامدار استان کهگیلویه و بویراحمد است، او که در طول ۱۵ سال گذشته مدال‌های افتخارآفرین ملی و بین‌المللی زیادی را کسب کرده اعتقاد دارد که زنان ایرانی استعدادهای پنهان زیادی دارند که در صورت تلاش می توانند در عرصه های مختلف به ویژه ورزش صاحب نام شوند.

او می گوید:برای فعالیت در عرصه ورزش مشکلات زیادی پیش روی خود داشته اما برای رسیدن به هر موفقیتی باید سختی هایش را به جان خرید.

مدال برنز مسابقات کوراش بانوان آسیا در سال ۲۰۲۲، مدال نقره مسابقات کوراش بانوان جهان در سال ۲۰۲۲، مدال نقره مسابقات کوراش بانوان آسیا در سال ۲۰۲۳ از مهمترین افتخارآفرینی‌های این بانوی ورزشکار است.

سخن آخر

واضح است که استان کهگیلویه و بویراحمد زنان نامدار پرشماری داشته و دارد و بانوان یاد شده مشتی نمونه خروار از شهروندان موفق این دیار محسوب می شوند.