اسلام‌آباد- ایرنا- همزمان با آمادگی دولت پاکستان برای میزبانی از اجلاس آتی سازمان همکاری شانگهای در اسلام‌آباد و اعمال تدابیر شدید امنیتی در این شهر، حزب عمران خان به عنوان جناح اصلی مخالفت دولت پاکستان، فراخوان تظاهرات در پایتخت را داد که با واکنش تند حزب حاکم روبرو شده است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، بیست و سومین نشست روسای دولت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روزهای ۲۴ و ۲۵ مهر (۱۵ و ۱۶ اکتبر) قرار است به میزبانی دولت پاکستان در اسلام‌آباد برگزار شود.

از روزهای اخیر تدابیر شدید امنیتی در بخش‌های مختلف پایتخت اعمال شده و دولت برای جلوگیری از هرگونه خرابکاری و تضمین فضای امن برای حضور مهمانان خارجی از روز دوشنبه ۲۴ مهر تا چهارشنبه ۲۶ مهر را در اسلام‌آباد و شهر مجاور آن راولپندی تعطیل عمومی اعلام کرده است. بر همین اساس، برپایی هرگونه تجمع، راهپیمایی و یا اجتماع سیاسی در شهرهای اسلام‌آباد و راولپندی ممنوع اعلام شده است.

رسانه‌های پاکستانی از جمله شبکه‌های خبری «جیو نیوز»‌ و «دنیا»، امروز گزارش دادند: در آستانه برگزاری اجلاس آتی سازمان همکاری شانگهای در اسلام‌آباد و اتخاذ تدابیر امنیتی دولت و ارتش برای اطمینان از حضور امن مهمانان و جلوگیری از هرگونه خرابکاری در خلال این برنامه، جناح مخالف دولت تهدید به برگزاری تظاهرات در روز برگزاری اجلاس شانگهای کرده است.

روابط عمومی حزب جنبش عدالت پاکستان (پی‌تی‌آی) اعلام کرد که روز سه‌شنبه (۱۵ اکتبر/ ۲۴ مهر) تظاهراتی بزرگ در شهر اسلام‌آباد برگزار می کند.

حزب عمران خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان که به شدت از سوی دولت و همپیمانان آن به تلاش برای تخریب وجهه پاکستان و خرابکاری در برگزاری اجلاس سازمان شانگهای متهم است، اعلام کرد: جنبش عدالت در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه دولت و حبس رهبر خود، عمران خان، در زندان، روز سه‌شنبه ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) در میدان اصلی شهر اسلام‌آباد تظاهرات برگزار خواهد کرد.

این درحالی است که تدابیر شدید امنیتی در پایتخت پاکستان اعمال شده و نیروهای ارتش برای تضمین امنیت و تردد آرام هیات‌های عالی رتبه خارجی که قرار است برای ۲ روز در اسلام‌آباد حضور داشته باشند، در تمام مناطق پایتخت پاکستان مستقر شده‌اند.

مقامات دولت پاکستان در واکنش به فراخوان جناح مخالف برای تظاهرات در آستانه برگزاری اجلاس شانگهای گفتند: به هیچ فرد یا گروهی اجازه تحت تاثیر قرار دادن امنیت اجلاس سازمان همکاری شانگهای داده نخواهد شد و دولت با متخلفان به شدت برخورد خواهد کرد.

شیخ وقاص اکرم نماینده مجلس پاکستان و دبیر اطلاع رسانی حزب جنبش عدالت نیز اظهار داشت: تظاهرات روز سه‌شنبه به هر قیمتی برگزار خواهد شد و مسئولیت هرگونه هرج و مرج و بروز حوادث ناگوار برعهده دولت خواهد بود.

در عین حال عطا اله تارر وزیر اطلاع رسانی پاکستان گفت: مقدمات برگزاری شایسته و امن اجلاس شانگهای نهایی شده و تمامی نهادهای امنیتی در حالت آماده باش قرار دارند لذا به اغتشاشگران هرگز اجازه اخلال در برگزاری این رویداد مهم داده نخواهد شد.

قرار است نخست وزیر چین پیش از برگزاری اجلاس شانگهای در قالب یک بازدید دوجانبه روز دوشنبه به اسلام‌آباد سفر کند و با توجه به حمله تروریستی اخیر به مهندسان چینی در نزدیکی فرودگاه کراچی، دولت پاکستان نگران هرگونه تاثیر احتمالی ناآرامی‌ها در پایتخت این کشور بر سفر مقامات ارشد چینی است‌.

به گفته مقامات پاکستانی، سفر برنامه ریزی شده رئیس جمهور چین در تابستان سال ۲۰۱۴ به دلیل تحصن طولانی مدت حزب عمران خان در اسلام‌آباد لغو شده بود لذا دولت پاکستان هرگز اجازه تکرار این اثرگذاری منفی در روابط خارجی را نخواهد داد.