یاسوج - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۲۰۰ هکتار اراضی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در حریم و بستر رودخانه های استان ظرف یک سال اخیر در این تصرف شده بود، رها سازی شد.

آرش مصلح روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: این رفع تصرف‌ها با هماهنگی دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های متولی صورت می گیرد.

وی بیان کرد: بخش زیادی از این تصرف در حوزه رودخانه بشار و در حوزه شهرستان بویراحمد بوده است.

مصلح اظهار کرد: به استناد ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب و تبصره ذیل آن، بستر همه رودخانه ها، متعلق به دولت است و هرگونه تصرف و ایجاد عیانی (واحد) در آن ها ممنوع است و در صورت هرگونه تخلف، بر اساس قانون با متخلفان برخورد می شود.

وی هدف از آزادسازی بستر حریم رودخانه‌های فصلی را حفظ حقوق دولت و رژیم طبیعی رودخانه به منظور جلوگیری از خسارت مالی و جانی اعلام کرد و گفت: حریم رودخانه‌ها باید از هرگونه دخل و تصرفی مصون باشند.

مصلح افزود: تصرف غیر مجاز در رودخانه موجب تغییرات طبیعی بستر می شود و با سیلاب خسارت مالی و جانی بسیاری را وارد می کند.

وی اضافه کرد: برای کاهش اثرات بلایای طبیعی ۲۰ طرح ساماندهی رودخانه‌ها در ۹ شهرستان این استان در حال اجرا است.

بیشتر بخوانید:

۱۷ طرح ساماندهی رودخانه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست

۳۹۰ هزار متر مربع از اراضی بستر رودخانه گچساران رفع تصرف شد

مدیرعامل آب و منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد گفت: برای اجرای این طرح یکهزارو ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار از مدیریت بحران تخصیص داده شد.

مصلح ساماندهی رودخانه بشار، طرح ساماندهی رودخانه قیام در محدوده روستای قیام در شهرستان لنده و ساماندهی رودخانه باشت را از طرح‌های اجرا شده اعلام کرد.

وی افزود: ساماندهی رودخانه ها عمدتا با هدف کنترل فرسایش ساحل و تثبیت بستر، کنترل سیلاب، حفاظت از تاسیسات تامین آب و زیباسازی سواحل صورت می گیرد.

یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر رودخانه و ۱۱ هزار کیلومتر آبراهه و مسیل در استان وجود دارد و ۱۰ درصد آبراهه های کشور در کهگیلویه و بویراحمد است.

استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور ،۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه دارای ظرفیتی بی نظیر بوده است.