بیرجند - ایرنا - معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی با اشاره به سهم ناچیز موقوفات مربوط به ازدواج در استان گفت: اکنون ۲۱ وقف با نیت کمک به افراد نیازمند در زمینه ازدواج وجود دارد.

حجت‌ الاسلام حسین رحیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرستان بیرجند با هفت موقوفه پیشتاز تعداد موقوفات مربوط به ازدواج است.

وی گفت: همچنین شهرستان طبس پنج موقوفه، شهرستان‌های سرایان و فردوس هر کدام ۲ موقوفه، قاینات و خوسف هر کدام یک موقوفه دارند اما در نهبندان، بشرویه و زیرکوه موقوفه‌ای با نیت ازدواج وجود ندارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی اظهار کرد: خشکسالی و کمبود درآمد در روستاها یکی از مهمترین عوامل نداشتن درآمد و ترغیب مردم برای وقف با نیت ازدواج است.

وی عنوان کرد: در شهرستان بیرجند از محل عواید موقوفات سرمایه‌گذاری مناسبی صورت گرفته و تعدادی واحد مسکونی ساخته شده که با یک سوم قیمت اجاره در اختیار زوج‌های جوان قرار می‌گیرد.

رحیمی با بیان اینکه زوجین برای سکونت در این واحدها باید از قبل ثبت‌نام کنند افزود: زوجین با شرکت در قرعه‌کشی به مدت ۲ سال با یک سوم اجاره در این خانه‌ها مستقر می‌شوند و در صورت فرزند دار شدن یک سال به مدت اجاره آنها افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته ۴۴ سری کمک جهیزیه از محل موقوفات در استان توزیع شده است تاکید کرد: ترویج ازدواج آسان در جامعه باید دستور کار نهادهای دولتی و فرهنگی قرار گیرد چرا که با فرهنگ‌سازی در نهاد خانواده میسر است.

بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ موقوفه و ۲۲ هزار و ۵۵۰ رقبه در استان خراسان جنوبی وجود دارد.