بجنورد-ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: احیای صنایع راکد استان در سال های اخیر سبب شد تا یکهزار و ۲۴۶ نفر از کارگران بیکار شده به مشاغل خود بازگردند.  

محمدرضا حسین نژاد روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۱۵۷ واحد تولیدی استان که به علت های مختلف غیرفعال و راکد شده بود در سال های اخیر احیا شد و به چرخه تولید بازگشت.

وی افزود: همچنین برخی از واحدهای تولیدی استان با ظرفیت کم کار می کردند که با تلاش مسوولان، ظرفیت تولید در این صنایع افزایش یافت و به دنبال آن از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۶ هزار و ۷۵۰ فرصت شغلی ایجاد شد.

حسین نژاد با تاکید بر نقش صنایع و واحدهای تولیدی در رونق تولید و اشتغال در استان گفت: توسعه صنایع در استان با مشکل تامین آب روبه رو است، تامین آب به عنوان زیرساخت مهم برای ایجاد و توسعه صنایع باید بیش از پیش مورد توجه باشد.

وی خاطرنشان کرد: خشکسالی ها و کاهش بارندگی در سال های پیاپی سبب شده تا تامین آب آشامیدن و نیز آب مورد نیاز صنابع با مشکل روبه رو شود البته برای برطرف شدن این مشکل، اجرای طرح انتقال آب منطقه سرانی در دستور کار است که با بهره برداری از آن، آب مورد نیاز آشامیدن در شهرهای مختلف تامین می شود و علاوه بر آن آب پشت سدها نیز برای اختصاص به بخش کشاورزی و یا صنایع آزاد خواهد شد.

استاندار خراسان شمالی افزود: بهره برداری از طرح علاج بخشی سد بیدواز اسفراین و تکمیل سد گلمندره در شهرستان گرمه از طرح های مهم برای تامین زیرساخت های توسعه در این استان است.

لزوم تاکید بر استفاده صنایع از پساب

وی تصریح کرد: در کنار تلاش ها برای تامین آب، صنایع بویژه صنایع بزرگ نیز باید برای استفاده از پساب تصفیه خانه ها اقدام کنند، در این زمینه طرح انتقال پساب تصفیه خانه بجنورد به پتروشیمی خراسان و تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب در دست اجرا است.

حسین نژاد خاطرنشان کرد: دیگر صنایع استان نیز باید در این مسیر گام بردارند و برای توقف استفاده از منابع دست اول آب اقدام کنند، نیروگاه شیروان، آلومینای ایران در شهرستان جاجرم و سایر صنایع باید برای استفاده از پساب تصفیه خانه گام بردارند.

وی با تاکید بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی و معدن استان افزود: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی سبب جلوگیری از خام فروشی در بخش های مختلف کشاورزی و معدن می شود و زمینه برای بهره مندی تولیدکنندگان استان از ارزش افزوده تولید این محصولات بیشتر می شود.

استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ۱۳ زنجیره ارزش در بخش های مختلف در استان شناسایی شده است که برای توسعه زنجیره ارزش نیاز به ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

وی توسعه صادرات را از دیگر بسترها برای رونق اقتصاد و تولید عنوان کرد و گفت: صادرات ۱۰۰ میلیون دلار کالا از استان برای سال گذشته هدفگذاری و برنامه ریزی شد اما میزان صادرات در این مدت به ۱۵۲ میلیون دلار رسید و تلاش داریم تا میزان صادرات کالاهای مختلف در استان در سال جاری نیز مناسب باشد.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.