تهران بزرگ - ایرنا - مراسم نمادین نواختن زنگ سلامت روان به مناسبت هفته سلامت روان روز شنبه در مدارس پایتخت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، به مناسبت گرامیداشت هفته سلامت روان در مراسمی با حضور زهرا شمس احسان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، حمید صاحب مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران و جمعی از مدیران شهری و آموزش و پرورش زنگ سلامت در هنرستان فنی و حرفه‌ای دخترانه حافظ نواخته شد.

شمس احسان در این مراسم به اقدام نواختن زنگ سلامت اشاره کرد و گفت: این اقدام نمادین نشانگر اهمیت توجه به موضوع سلامت روحی و روانی دانش آموزان در کل کشور از طریق نظام آموزشی است.

وی در ادامه افزود: دانش آموزان آینده سازان این مرز و بوم هستند که باید به مبحث سلامت روان‌شان توجه شود سلامت روانی که نه تنها در زندگی شخصی بلکه امروز همه با فشارها و چالش‌های مختلفی در زمینه تحصیلی اجتماعی فناوری و موضوعات دیگری در ارتباط با شما عزیزان است.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: چالش‌های پیش روی دانش آموزان باعث می‌شود بر روی روحیات و تحصیل آنان تاثیرات منفی بگذارد بنابراین باید توجه به سلامت در ابعاد مختلف جسمی روانی اجتماعی و فرهنگی رو در اولویت مدارس و نظام آموزشی باشد.

شمس احسان با اشاره به بیانات رهبری در خصوص اهمیت جلوه دادن تربیت روحی و روانی دانش آموزان ادامه داد: معلمان در شکل دهی شخصیت دانش آموزان همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند آموزش و پرورش باید تربیت روحی و روانی دانش آموزان را در دستور کار خود قرار دهد.

به گفته وی، یک سری پیشنهادات در کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مبحث سلامت روان داشته‌ایم که از اولویت‌های ما در شورای شهر است که در این خصوص برای دانش آموزان برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اشاره به آموزش مهارت‌های لازم برای کاهش استرس دانش آموزان گفت: پیشنهادم این است که مدارس در ارتباط با آموزش مهارت‌های زندگی و کاهش استرس در بین دانش آموزان نقش اساسی باید ایفا کند و ما هم تمام توان‌مان را بکار می‌بریم تا در یک فضای امن روحی و روانی دانش آموزان تحصیل کنند.

وی در ادامه یادآور شد: محیط مدارس باید تبدیل به یک محیط شاد و سازنده برای رشد و یادگیری باشد انتظارم از مدیریت شهری و آموزش و پرورش این است که امکانات ورزشی در مدارس بیشتر شود تا فعالیت‌های بدنی باعث کاهش استرس در بین دانش آموزان شود.

در بخش دیگر این مراسم مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران به اهمیت سلامت روان در انسان اشاره کرد و گفت: هر انسانی یک فرع و یک اصل دارد که اصل انسان همان جان و روح و نفس ما است که بیشتر از هر چیزی نیاز به مراقبت دارد، فردی که سلامت روان دارد می تواند در زندگی و کار توسعه پیدا کند، کار معقول و عقلانی انجام دهد که در این شرایط به یک فرد می گوییم سلامت روان دارد.

حمید صاحب در ادامه افزود: در سلامت روان خواهید دید اگر فردی کار نامعقول انجام دهد حتما بیمار خواهد شد و این فرد باعث می‌شود تصمیمات غلط بگیرد که منجر به آزار خود، خود اطرافیان و محیط می‌شود انسان‌هایی که درگیر اعتیاد و یا خشونت هستند عموما روان مریضی دارند و چون سلامت روان در آنها وجود ندارد هرگز کارهای منطقی انجام نمی‌دهد و عموما این افراد در زندگی شخصی نیز موفق نیستند.

به گفته او، ارتقای سواد سلامت به منظور بهبود سبک زندگی و توانمندسازی شهروندان از اولویت‌های ما است که برای تحقق آن از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات شهرداری تهران و سایر دستگاه‌ها و همچنین مشارکت مردمی بهره گرفت.

مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران اظهار کرد: هر امر نامعقول سلامت روان یک انسان را تهدید می‌کند و این امر مهمترین تهدید برای نسل جوان و جامعه است به همین منظور شما دانش آموزان باید از هر آنچه که سلامت روان شما را تهدید می‌کند پرهیز کنید و کارهایی انجام دهید که باعث تضمین سلامت روان می‌شود که این جز با آموزش و محیط سالم امکان پذیر نیست.