تهران-ایرنا- روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی و صربستانی گفت: آمریکا و متحدان اروپایی‌اش با تمرکز بر جنگ بی‌حاصل با روسیه، اوضاع اقتصادی و نظامی خود را در داخل کشورهایشان نابود کردند. 

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: در حالی که آمریکا و متحدانش با چالش تداوم تامین سلاح اوکراین مواجه اند، جنگ نیابتی در آن کشور ضعف تسلیحات نظامی غرب را نشان داد.

اظهارات نبویسا ملیچ ( Nebojsa Malic) روزنامه نگار و تحلیلگر در برنامه «پشت پرده» اسپوتنیک درباره جنگ نیابتی در اوکراین، همزمان با مخالفت فزاینده رای دهندگان در کشورهای غربی علیه اهداف غیر عملی این جنگ مطرح شده است.

این روزنامه نگار گفت: اشتیاق برای کمک به اوکراین در آمریکا بعد از بروز دو طوفان شدید و خرابی های آنها در این کشور کاهش یافته است. در حقیقت تقریبا یک هفته طول کشید تا کسی متوجه شود که ایالت های کارولینای شمالی و تنسی با طوفانی مهیب مواجه هستند. این آن چیزی است که من در آمریکا می بینیم: دیگر حتی یک پنی هم برای اوکراین نخواهد بود.

تحلیلگر صربستانی افزود: بیشتر افراد در غرب حتی نمی توانند دامنه و شدت جنگ را درک کنند. ارتش غرب برای این جنگ ساخته نشده است.

وی با اشاره به منابع لازم برای ساخت تجهیزات نظامی غربی گرانقیمت مانند تانک های آبراهامز افزود: به یاد می‌آورم که کارشناسان نظامی معتبر پنج، شش، ده سال پیش، زمانی که در تلاش برای افزایش هزینه‌های نظامی در غرب بودند، هشدار دادند که ناتو توانایی جنگیدن فقط برای دو هفته را دارد. اکنون با گذشت دو سال و نیم از جنگ، اکنون آنها تمام تسلیحات و تمام ذخایر مهمات خود را خالی کرده‌اند و باید فکر کنید که آیا آنها هنوز توانایی جنگیدن برای دو هفته را دارند یا خیر.

این روزنامه نگار خاطرنشان کرد: درگیری مستقیم با ناتو فورا به جنگ هسته ای تبدیل خواهد شد و رهبران اتحادیه اروپا و ناتو در حال مکیدن اندک ذخایر انرژی اقتصادی در این کشورها هستند و مردم آنها روز به روز فقیرتر می شوند.

وی گفت: در اروپا و کشورهای عضو ناتو بحران انرژی وجود دارد. در این کشورها بحران تولید در حال وقوع است و تولید صنعتی وجود ندارد و صحبت ما فقط درباره تولیدات نظامی نیست بلکه تولیدات غیرنظامی نیز در همین وضعیت است.

این تحلیلگر همچنین به ورشکستی تولید کنندگان خودرو در آلمان برای اولین بار اشاره کرد.

اسپوتینک نوشت: کشورهای اروپایی با تبعات تصمیم سران خود برای تمرکز در جنگ روسیه مواجه اند. صنایع آلمان همزمان با تحریم های غرب علیه گاز طبیعی روسیه که بهای انرژی را به طرز چشمگیری افزایش داده است، بشدت تضعیف شده اند و خدمات اجتماعی در سراسر قاره اروپا به دلیل فشار نشای از پذیرش مهاجران اوکراینی با چالش مواجه هستند.