کرمان- ایرنا- فرماندار راور گفت: عوامل مختلفی امسال موجب از بین رفتن درصد قابل توجهی از پسته و در نتیجه کاهش عملکرد این محصول در راور شده که در واقع خسارات جبران ناپذیری را به کشاورزان زحمتکش وارد کرده است.

رضا عباسی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نوسانات دمایی که در ابتدای فصل موجب ریزش جوانه‌ها و گل درختان پسته شد از جمله عوامل خسارت‌زا به کشاورزان راوری طی سال جاری بود.

وی اظهار داشت: بارندگی در زمان تلقیح، آفتاب سوختگی، گرمازدگی به دلیل گرمای کم سابقه تابستان سال جاری و همچنین خاموشی موتورپمپ‌ها موجب پوک و نیم مغز شدن محصول پسته کشاورزان راوری طی سال جاری شد.

فرماندار راور تاکید کرد: با توجه به خسارات وارده آمده به بخش کشاورزی به ویژه پسته طی چند سال اخیر و در نتیجه ناتوانی مالی کشاورزان، باید تسهیلات ارزان قیمت به منظور ساخت نیروگاه‌های خورشیدی برای جلوگیری از خاموشی موتورپمپ‌ها در تابستان و جبران خسارات وارده به این کشاورزان تخصیص داده شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان راور دارای هشت هزار و ۲۰۰ هکتار باغ پسته بارور و ۵۰۰ هکتار باغ غیربارور است، ادامه داد: برداشت پسته در این شهرستان از اواخر شهریورماه آغاز شده و تا اوایل آبان ادامه دارد.

عباسی با اشاره به اینکه کله‌قوچی، فندقی، احمدآقایی، اکبری و بادامی از مهمترین ارقام پسته راور است تاکید کرد: پیش بینی می‌شود امسال حدود یکهزار و ۷۰۰ تن پسته خشک از باغ های پسته این شهرستان برداشت شود.

شهرستان راور در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شمال مرکز استان کرمان قرار گرفته است.