تهران بزرگ - ایرنا - خرداد امسال بود که طرح موضعی محله گلابدره در شمال تهران در ماده پنج کمیسیون شهرسازی و معماری مطرح و به تصویب رسید و حالا شهردار منطقه یک می‌گوید: با این مصوبه ساخت وساز غیرمجاز در این محله کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، گلابدره در شمال تهران سالیان سال بود که در بُن بست ساخت و ساز قانونی قرار داشت؛ دلیلش هم ساده بود، خط ارتفاع، املاک اکثرا قولنامه‌ای و تراکمی که بیش از ۲ طبقه داده نمی‌شد.

در این محله فرسوده تهران به مانند نفرآباد در جنوب شهر، ساخت و ساز فقط به ۲ طبقه برای نوسازی محدود می‌شد و این موضوع موجب شده بود که برای سازنده‌ای که خانه کلنگی به همین میزان طبقه دارد؛ ساخت و ساز با همین تراکم صرفه مالی نداشته باشد.

از سوی دیگر نبود نظارت کافی در دوره‌های مختلف موجب شده بود تا تخلفات ساختمانی به دلیل سود سرشار مالی رونق بگیرد؛ مکانیزم آن هم بدین شکل بود که چهار تا ۶ طبقه اضافی بر روی سازه قدیمی دو طبقه به صورت غیرمجاز ساخته و فروخته می‌شد.

در نظر بگیرید که بر روی یک سازه قدیمی با حداقل ۴۰ سال قدمت، چهار طبقه اضافه ساخته شود که در صورت بروز کوچکترین حادثه طبیعی قطعا پی این ساختمان توان پذیرش همچنین باری را نخواهد داشت و فرو می‌ریزد.

خرداد امسال بود که سید مهدی صباغ شهردار منطقه یک تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از تصویب طرح موضعی گلابدره در کمیسیون ماده پنج خبر داد و در آن مقطع عنوان شد که قفل ساخت و سازها با این مصوبه باز خواهد شد.

او از ایجاد گیت‌های کنترل مصالح و نصب دوربین برای مقابله با سودجویان خبر داد و گفت: سودجویان با روش‌های مختلف همچون حمل مصالح از جاده‌های فرعی و یا خودروی شخصی کار را پیش بردند و جالب است که بدانید که برخی‌ها شغل‌شان این است که در حریم تهران و در محلات ممنوعه ساخت و ساز انجام دهند اما با توجه به دستورهای قضایی و حضور و بازدید منظم و مستمر ضابطان قضایی با این نوع تخلفات برخورد می‌کنیم.

صباغ اظهار کرد: با توجه به صورتجلسه مشترک معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، منطقه یک و مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، در طرح موضعی گلابدره با توجه به عرض معبر و حدنصاب قطعات، امکان ساخت و ساز در سه، چهار و پنج طبقه مجاز شد.

او ادامه داد: حدود ۲ درصد از مساحت منطقه یک مشتمل بر ۹۱.۲ هکتار معادل سه هزار و ۷۷۰ پارسل در زمره بافت فرسوده قرار گرفته و تاکنون نزدیک به ۳۱ درصد از مساحت این بافت نوسازی شده است.

صباغ تاکید کرد: از این میان محدوده گلابدره بخش عمده‌ای از بافت فرسوده منطقه یک را شکل داده که طی سالیان گذشته با توجه به مشکلات موجود بر سر راه نوسازی امکان ساخت و ساز قانونی در آن میسر نبود.

او افزود: طیف گسترده‌ای از اقدامات طی ۲ سال گذشته در محدوده گلابدره از اصلاح طرح تفصیلی، پیگیری اخذ سند مالکیت، تعریف پروژه‌های خدماتی چند منظوره و اخذ اعتبار به عنوان رویکردهای تشویقی‌ تا برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز به عنوان رویکردی قهری عملیاتی شده که امید است برآیند مجموعه اقدامات صورت گرفته زمینه ساز بهبود و توسعه بافت ناکارآمد محله از یک سکونتگاه غیررسمی به محله‌ای قابل سکونت شود.

شهردار منطقه یک تهران اما در تازه‌ترین و ارائه گزارش از اقدامات و خدمات به شهروندان گفته است: جلوی ساخت وساز غیرقانونی در گلابدره را گرفتیم و چند بنای غیرمجاز را تخریب کردیم.

او ادامه داد: اصلاح طرح موضعی این محله را به کمیسیون ماده پنج بردیم که مصوب شده و حداکثر تسهیل را برای مجوز و صدور پروانه در این محله داشتیم و ساخت وساز غیرمجاز با این اقدامات بسیار کاهش یافته است.

صباغ همچنین گفت: در ۲ سال گذشته ۳۱ هزار متر مربع پروژه احداثی را در منطقه یا به اتمام رساندیم و یا در حال انجام آن هستیم که از این مقدار، حدود ۱۳ هزار مترمربع آن را افتتاح کردیم و ۱۸ هزار مترمربع دیگر در دست اقدام است.

او اضافه کرد: پروژه‌های مجموعه ورزشی ازگل، مجموعه ورزشی قیطریه، فضای فرهنگی گلابدره، سرای محله باغ فردوس و اسکان کارگری در حال اجراست که ساختمان اسکان کارگری برای کارگران خدمات شهری ناحیه یک و نه، به اتمام رسیده و در مرحله تجهیز قرار دارد.

صباغ با اشاره به بودجه ابلاغی منطقه ادامه داد: منطقه یک با یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بودجه ابلاغی بالاترین بودجه مناطق را دارد و در پایان ۶ ماهه اول سال، رتبه دوم را بابت پیشرفت فیزیکی کسب کرده و در بحث پروژه‌های احداثی و همچنین پیاده روسازی رتبه اول را بین مناطق دارد.

او با اعلام اینکه در بخش آسفالت در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۱ هزار تن و در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۸ هزار تُن آسفالت ریزی داشتیم، اظهار کرد: پخش آسفالت امسال در شش ماهه اول از مرز ۶۰ هزار تُن عبور کرد و پیش بینی ما این است که تا پایان سال به ۹۰ هزار تُن برسیم.

صباغ یادآور شد: حدود ۱۱۷ میلیارد تومان اعتبار توسعه محله‌ای برای ۱۰۴ پروژه اختصاص دادیم که تاکنون رشد ۹۷ درصدی داشتند و تا پایان مهرماه به ۱۰۰ درصد خواهیم رسید و از سوی دیگر بازسازی کامل سرویس‌های بهداشتی، روکش کلی آسفالت برخی از خیابان‌ها و اجرای چند پروژه احداثی شامل این پروژه‌ها هستند.

شهردار منطقه یک تهران درباره تدابیر اتخاذ شده در حوزه برف روبی در سطح منطقه نیز گفت: در حوزه برف روبی از ابتدای سال موضوع انتخاب پیمانکار برای خرید تجهیزات برف روبی را شروع کردیم و قرارداد آن بسته شده و تلاش کردیم با افزایش امکانات و تجهیزات و کارگران در این بحث آماده تر باشیم همچنین در افزایش بابکت‌ها نیز از ۱۶ بابکت به ۳۰ بابکت رسیدیم.

منطقه یک شهرداری تهران در منتهی‌الیه شمال شرقی این شهر واقع شده‌ و شمالی‌ترین منطقه شهر تهران به حساب می‌آید.

این منطقه از شمال (شمیران) به رشته‌ کوه البرز، از غرب به منطقه اوین، از جنوب به بزرگراه شهید چمران و بزرگراه مدرس و بزرگراه شهید صدر و از شرق به لواسانات محدود می‌شود.