گنبدکاووس- ایرنا- نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر رئیس جمهور به ترکمنستان گفت: هموندهای (مشترکات) فرهنگی زیاد، بهترین زمان گسترش روابط ایران با ترکمنستان و بهبود پیوندهای فرهنگی و تجاری با دیگر کشورهای آسیای میانه است.

عبدالحکیم آق‌آرکاکلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هموندهای فرهنگی ایران و ترکمنستان در بالاترین حد ممکن قرار دارد.

وی اضافه کرد: روابط نیک ایران و ترکمنستان به خاطر هم مرز بودن استان گلستان و خراسان شمالی با این کشور، ظرفیت خوبی برای گسترش و نیروبخشی پیوندهای فرهنگی، مراودات تجاری و اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی با ترکمنستان است.

آق آرکاکلی ادامه داد: گلستان به دلیل وحدت و انسجام حاکم و دوستی و مشترکات فرهنگی با ترکمنستان بهترین گنجایش را دارد تا از طریق این کشور به آسیای میانه دسترسی پیدا کرده و تراز تجاری خود را نیرومندتر کند.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: سفر رئیس جمهور به ترکمنستان در راستای وحدت، انسجام و تعاملات بیشتر بین ۲ کشور و در نهایت کشورهای آسیای میانه انجام شد.

وی افزود: دکتر پزشکیان در این سفر در مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن شرکت و صحبت‌های بسیار خوبی انجام داد ضمن اینکه با برخی سران کشورهای دیگر هم دیدار داشت.

آق آرکاکلی اضافه کرد: از طرف مجمع نمایندگان گلستان و گروه دوستی ایران و ترکمنستان نیز از بین هفت نماینده استان، «عبدالجلال ایری» نماینده غرب گلستان در مجلس همراه رییس جمهوری در این سفر بود و مطالبات حوزه ایران و ترکمنستان احصا و در اختیار وی قرار داده شد و پیگیری‌های خوبی در حوزه برقراری تجارت چمدانی در گمرک و بازارچه مرزی اینچه برون و ایجاد بازارچه در حوزه غرب صورت گرفت.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی افزود: در ایران پیگیری لازم را از طریق وزارت امور خارجه و کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان انجام خواهیم داد و امیدواریم خبرهای خوشی را در این دولت به مردم بدهیم.

وی گفت: راه آهن هم به عنوان یکی از موضوعات مهم بین ایران و ترکمنستان در حال پیگیری است.

به گزارش ایرنا، ترکمن‌ها ساکنان قدیمی استان گلستان هستند و به دلیل اشتراک فراوان فرهنگی و اقتصادی با هم‌نژادان خود در ترکمنستان، ارتباطات نزدیکی با مردم این کشور دارند و بخشی از صادرات محصولات کشاورزی و صنایع دستی استان هم روانه بازارهای این کشور می‌شود.

گلستان با جمعیت حدود ۲ میلیون نفری به عنوان یکی از استان‌های شمالی کشور مرز مشترک خشکی و آبی با ترکمنستان دارد و آمار ارائه شده از مسوولان در بخش‌های گوناگون از رونق روزافزون تعاملات فرهنگی و اقتصادی میان این استان و کشور همسایه حکایت دارد.

اینچه‌برون به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان، مرکز گمرکات استان است و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند و در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه‌برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.