یزد- ایرنا - رییس‌کل بازرسی استان یزد از شناسایی ۸۴ فرد مشکوک به پولشویی و معرفی آن به مراجع مربوطه در استان خبر داد و گفت: در یک‌سال گذشته یکهزار و ۱۱۵ مورد شکایت و ۲ هزار و ۳۱۳ گزارش فساد توسط بازرسی کل استان واصل شده است.

به گزارش ایرنا "رضا مختاری" روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به کسب رتبه اول استان به لحاظ کمترین میزان اعلام جرم و تخلف در بین استانهای کشور افزود: نقض مقرارت، سهل انگاری در انجام وظایف محوله، سوء استفاده از مقام و موقعیت شغلی، کسب منفعت و امتیاز غیرقانونی، رشاء، ارتشاء و اختلاس، ارائه گزارش خلاف واقع، رفتار نامناسب و خلاف شئون اداری از جمله مضامین شکایات و از جمله گزارش های است که در یک سال گذشته دریافت شد.

رییس‌کل بازرسی استان یزد گفت: براساس آمارهای سامانه، بیشترین شکایات به ترتیب مربوط به شهرداری یزد، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل آموزش و پرورش استان، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، بانک ملی، دانشگاه علوم پزشکی استان، جهادکشاورزی استان، شرکت آب و فاضلاب استان و اداره کل تامین اجتماعی بوده است.

مختاری ادامه داد: برخی مواقع نیز فسادی در دستگاهی به همراه مستندات در این سامانه مطرح می‌شود که این موارد نیز با رعایت محرمانگی مشخصات فرد گزارش دهنده حتی برای همکاران مجموعه بازرسی، مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.

رییس کل بازرسی استان یزد با بیان اینکه مجموعاً در یکسال گذشته ۱۸۰ پرونده در بازرسی استان تشکیل شده است اضافه کرد کرد: علاوه بر ارسال تعداد ۱۹۰ گزارش به دستگاه‌های اجرایی در رابطه با این پرونده‌ها، ۶۸ نفر در قالب پرونده‌های متشکله به مراجع قضایی و هیات‌های برخورد با تخلفات اداری معرفی شدند.

وی اشاره به این موضوع که برخی از این پرونده‌ها منجر به تصمیم و محکومیت و بخشی در مراجع قضایی در حال رسیدگی هستند، ‌گفت: محکومیت‌های اعلام شده درمورد آراء صادره محاکم قضایی این پرونده‌ها شامل محکومیت اخطار کتبی بدون درج در پرونده آنها، توبیخ کتبی با درج در پرونده، کسر حقوق و فوق العاده شغلی، محرومیت انتصاب در پست‌های حساس و مدیریتی، انفصال موقت از خدمات دولتی، محرومیت استفاده از پروانه اشتغال، جزای نقدی و حبس بوده است.

رییس کل بازرسی استان یزد گفت: بازرسی استان در یکسال گذشته از میان ۳۱ استان کشور کمترین میزان اعلام جرم و تخلف را داشته است زیرا که رویکرد اصلی و اساسی بازرسی استان، آموزش، هدایت و پیشگیری از وقوع جرم و تخلف با آگاه‌سازی در راستای حفاظت از سرمایه بزرگ نیروی انسانی بوده است.

مختاری خاطرنشان کرد: ۴۸ مودی مالیاتی فاقد هرگونه پرونده مالیاتی که هر کدام تراکنش واریزی بالای ۲۵ میلیارد تومان داشتند، در بررسی بازرسان از یکی از بانک‌های استان، شناسایی و به اداره کل امور مالیاتی استان برای رعایت عدالت مالیاتی معرفی شدند.

وی همچنین در همین رابطه از شناسایی ۲۰ هزار فقره بارنامه برای افراد غیرمعتبر و بودن سابقه مالی در استان با هدف فرار مالیاتی خبر داد تصریح کرد: در یکسال گذشته همچنین محاسبات نادرست حقوق دولتی ۱۵ معدن در استان به میزان ۱۴۵۰ میلیارد تومان از سوی بازرسی استان شناسایی شده که تاکنون ۴۶۰ میلیارد تومان آن وصول شده است.

رییس‌کل بازرسی استان یزد از شناسایی ۱۱۹۰ فقره چک در وجه شهرداری که از زمان سررسید آنها بسیار گذشته و بلاتکلیف مانده بود نیز خبر داد و گفت: اقدامات صورت گرفته در این باره منجر به استیفاء ۳۱۶ میلیارد ریال حقوق شهرداری شد.

وی یکی از رویکردهای اساسی سازمان بازرسی را نظارت همگانی و افزایش هر چه بیشتر مشارکت‌های مردمی بیان کرد و افزود: اعتقاد داریم که هر چه این نظارت‌های همگانی بیشتر شود، توفیقات بیشتری خواهیم داشت و در همین راستا سامانه رسیدگی به شکایات و گزارش‌های فساد به آدرس ۱۳۶.ir فعالیت دارد.

رییس‌کل بازرسی استان یزد اضافه کرد: شکایات مطرح شده از طریق این سامانه، مورد رصد و پیگیری قرار می‌گیرد و پاسخ لازم در اختیار شاکی قرار می‌گیرد.