تهران- ایرنا- رئیس مرکز آمار ایران از آغاز سرشماری عمومی کشاورزی از ۱۲ آبان ماه امسال خبر داد و گفت: این مهم با حضور بخش خصوصی انجام می‌شود و به این منظور ۱۹ هزار نفر مامور سرشماری به‌کارگیری می‌شوند. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «غلامرضا گودرزی» امروز (شنبه) در نشست خبری افزود: سرشماری عمومی کشاورزی جزو سرشماری های مهم در کشور است که در تصمیم گیری های کلان کشور موثر است.

وی بیان‌داشت: آمار در بخش کشاورزی بسیار مهم است، اگر داده‌های درستی نداشته باشیم نمی توانیم اندازه گیری مطلوبی داشته باشیم؛ بنابراین این سرشماری ملاحظات و دشواری های خاص خود را دارد.

رئیس مرکز آمار ایران اظهار داشت: مرکز آمار ایران هر ۱۰ سال یک‌بار این فرایند را انجام‌ می دهد که این مهم به کمک دستگاه های مختلف از جمله وزارت جهاد کشاورزی انجام می شود.

وی با بیان اینکه امسال با دستور رئیس جمهوری سرشماری کشاورزی را عملیاتی می کنیم، گفت: تفاوت سرشماری‌های امسال نسبت به سال های قبل حضور بخش خصوصی در سرشماری است.

گودرزی با بیان اینکه از شرکت های دانش‌بنیان و ابزارهای پیشرفته برای تحلیل داده‌ها استفاده خواهد شد، ادامه‌داد: وزارت جهاد کشاورزی تاکنون حضور پر رنگی دارد و برای انجام دقیق سرشماری نیازمند همکاری سایر دستگاه های مختلف از جمله وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزرات بهداشت و درمان فراجا و قوه قضاییه را داریم.

رئیس مرکز آمار ایران بیان‌داشت: در سرشماری کشاورزی ۶۰ درصد کار عملیاتی و ۴۰ درصد کار پشتیبانی انجام می شود.

وی تصریح‌کرد: اکنون ۱۹ هزار مامور سرشماری از نیروهای ستادی و عملیاتی برای پرسش به بهره برداران بخش کشاورزی مراجعه خواهند کرد.

گودرزی گفت: نحوه استخراج داده ها به صورت میدانی، تلفنی یا با حضور خود کشاورزان و بهره برداران انجام می شود.

وی اضافه‌کرد: به‌طور متوسط سرشماری عمومی کشاورزی ۴۵ روز در حوزه های مختلف کشاورزی شامل زراعت، باغبانی، دام و طیور و آبزیان به طول می‌انجامد.

این مقام مسئول تصریح کرد: نتایج آمار سرشماری عمومی کشاورزی از بهره برداران اوایل سال ۱۴۰۴ به‌طور رسمی اعلام خواهد شد.

اطلاعات کشاورزان نزد مرکز آمار ایران محرمانه می ماند

رئیس مرکز آمار ایران از کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی خواست تا با ماموران سرشماری نهایت همکاری را داشته باشند و افزود: همه اطلاعات کشاورزان و بهره برداران به صورت محرمانه در مرکز آمار ایران باقی می ماند و به هیچ دستگاه و ارگان خاصی ارائه نمی شود، زیرا برخی بهره برداران از بابت دسترسی سازمان مالیاتی به اطلاعات و آمارشان نگرانی هایی دارند.

وی با اشاره به اینکه آمارها در اختیار پژوهشکده و اندیشکده مرکز آمار ایران قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: نتایج آماری مذکور در دو بخش اعلام عمومی برای همه مردم و بخشی که در اختیار مسئولان امر برای تصمیم ‌گیری‌های کلان قرار می گیرد.

به گفته گودرزی، مرکز آمار ایران وارد تحلیل نمی شود زیرا ممکن است دچار شائبه آماری شود.

تشکیل شورای راهبردی کشاورزی

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه جلسه شورای راهبردی کشاورزی تشکیل شده است، گفت: برخلاف دوره های قبل، در این سرشماری همکاری بخش دولتی و خصوصی را در کنار یکدیگر خواهیم داشت تا آمار دقیق تر و درستی داشته باشیم.

وی درباره چگونگی آمارگیری مرکز آمار ایران، گفت: ماموران سرشماری با جلیقه های مخصوص، کارت شناسایی و مشخصاتی که اعلام می شود به کشاورازن و بهره برداران در همه نقاط جغرافیایی کشور مراجعه می کنند و بخشی از این مراجعات چهره به چهره، بخشی تلفنی، اینترنتی و ستادی خواهد بود.

گودرزی در پاسخ به ایرنا درباره اینکه چگونه اختلاف آماری بین مرکز آمار ایران و دستگاه های تخصصی همچون وزارت جهاد کشاورزی قرار است کم شود، گفت: تلاش شده تا با همفکری، همکاری، نحوه پرسش سوالات از جامعه آماری و مشابه سازی ابزار و دستگاه های آماری پیشرفته و آمارگیری ثبتی مبنا کمترین اختلاف آماری را با وزارت جهاد کشاورزی داشته باشیم.

وی اضافه‌کرد: سرشماری عمومی بخش کشاورزی رایگان انجام می شود و اضافه‌کرد: هیچ مبلغی بابت این فرایند از بهره برداران و کشاورزان دریافت نمی شود.

جمعیت ایران ۸۵ میلیون نفر است

گودرزی با بیان اینکه سرشماری نفوس و مسکن از سال ۱۴۰۵ آغاز خواهد شد، گفت: طبق آخرین سرشماری ها جمعیت ایران ۸۵ میلیون نفر است که ۶۲ میلیون نفر جمعیت شهری و ۲۳ میلیون جمعیت روستایی است که ۶ میلیون نفر به جمعیت ایران اضافه شده است.

وی، بُعد خانوار ایرانی را ۳.۱ نفر دانست و بیان‌داشت: براساس آمارها ۲۷ میلیون خانوار ایرانی داریم که ۲۱ میلیون خانوار شهری و ۶ میلیون خانوار روستایی هستند.

سرشماری عمومی کشاورزی در قالب ۲۸۰ شاخص آماری

«ابوطالب عزیزی» مدیرکل دفتر آمارهای کشاورزی مرکز آمار ایران نیز در این جلسه گفت: بخشی از فایل های اطلاعاتی از فایل های وزارت جهاد کشاورزی اخذ می شود، اما در این سرشماری ۲۰ سوال آماری در قالب ۲۸۰ شاخص آماری انجام می شود.

وی افزود: در بخش اجتماعی؛ اطلاعات سن، تحصیلات و غیره و در بخش اقتصادی؛ اطلاعات اراضی کشاورزی، مراکز دامداری و طیور و آبزیان، تعداد دام، طیور و آبزیان دریافت خواهد شد.