تهران-ایرنا- ماهنامه «نیشن» (The Nation) در تحلیلی با اشاره به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان و بحران رو به گسترش جنگ در خاورمیانه، حمایت همه‌جانبه «جو بایدن» از اسرائیل را بزرگ‌ترین فاجعه سیاست خارجی آمریکا بعد از جنگ عراق توصیف و تاکید کرد که دولت بعدی آمریکا در سایه فاجعه‌باری از سیاست خارجی محکوم به شکست بایدن حکومت خواهد کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این رسانه ترقی‌خواه آمریکایی، هرچند جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در پشت پرده از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسراییل انتقاد می کند و حتی در سخنرانی‌های عمومی اسرائیل را به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه تشویق می‌کند، اما این کلمات تاکنون منجر به هیچ اقدامی که نشان دهنده جدی بودن او باشد، نشده است.

در بخشی از این تحلیل آمده است: کتاب جدید باب وردوارد، «جنگ»، مملو از انتقادهای پنهان رئیس جمهوری آمریکا درباره نخست وزیر اسرائیل است. بایدن بارها در جمع دستیارانش نتانیاهو را «آدم بد»، «لعنتی» و «دروغگو» توصیف کرده است.

نیشن افزود: به‌رغم دیدگاه‌های تند بایدن درباره نتانیاهو، رئیس‌جمهوری آمریکا در سال گذشته با تمام خشونت‌ها از سوی اسرائیل همراهی کرده و در حملات وحشتناک و نامتناسب در غزه که اکنون با اشغال مستمر لبنان به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شده است، سهیم بوده است.

بنابر این مقاله، هرچند بایدن از سوء استفاده نتانیاهو از جنگ برای اهداف سیاسی خود که شامل کمک به ترامپ برای پیروزی در ریاست جمهوری می شود، نگران بود، اما مطمئنا نتانیاهو برای دستیابی به این اهداف، نمی‌توانست به همدستی سازگارتر از خود بایدن امیدوار باشد. رییس جمهوری آمریکا به اسرائیل کمک نظامی بی‌سابقه ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری داد، از اسرائیل در برابر هرگونه پیامدهای دیپلماتیک یا حقوقی از سوی سازمان‌های بین‌المللی محافظت کرد و اجازه داد تا اسرائیل خاورمیانه را در معرض خطر قرار دهد. در واقع می توان گفت اسرائیل از هر خط قرمزی که بایدن ادعا می کرد غیرقابل نقض است، عبور کرد.

این مقاله با اشاره به نتایج ضعیف عمل‌کرد بایدن در برابر نتانیاهو تاکید کرد: این موضوع به شانس کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آسیب رسانده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هریس نه تنها فقط از سوی آمریکایی‌های عرب (یک جمعیت مهم در ایالت نوسانی میشیگان) و یا گروه‌هایی که مخالف سیاست خاورمیانه‌ای بایدن هستند، بلکه به طور گسترده‌تر از سوی جوانان حمایت چندانی نمی‌شود.

مت دوس ( Matt Duss) معاون اجرایی مرکز سیاست بین‌الملل، در مجله نیو ریپابلیک (The New Republic) نوشت: بایدن همانطور که برای حمایت از جنگ عراق توسط جورج دبلیو بوش فریب خورد، در حمایت از جنگ در غزه نیز توسط نتانیاهو فریب خورد. با وجود چنین حمایت گسترده ای از اسرائیل، می‌توان گفت که او و تیمش این دنیا را به مکانی خطرناک‌تر و بی قانون‌تر تبدیل کرده اند. در زمان پایان دوره ریاست جمهوری بایدن اعتبار آمریکا شکسته‌تر و "نظم مبتنی بر قوانین" ادعایی حتی کمرنگ‌تر از زمانی خواهد بود که او وارد کاخ سفید شد.

دوس، با اشاره به اظهارات لارا فریدمن عضو «بنیاد صلح خاورمیانه» که گفته بود بایدن مجموعه قوانین جدیدی را برای موضوع جنگ ایجاد کرده، نوشت: هزینه های قوانین جدید جنگ با خون غیرنظامیان در سراسر جهان تا نسل های آینده پرداخت خواهد شد و مسئولیت فعال کردن، دفاع و عادی سازی این قوانین جدید و پیامدهای وحشتناک و غیرانسانی آنها بر عهده ایالات متحده خواهد بود.

این مقاله ادامه داد: امید چندانی به اصلاح مسیر اشتباهی که بایدن طی کرده، در کوتاه مدت وجود ندارد. دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، اگر بیشتر از بایدن متعهد به اسرائیل نباشد، ‌کمتر هم نیست. ترامپ هم مانند بایدن در رویای فراحزبی برای همراهی با یک پیمان دفاعی میان عربستان و اسرائیل است که هژمونی دائمی آمریکا در خاورمیانه را تضمین کند. از طرفی، ‌کامالا هریس نیز که نامزدی ریاست جمهوری حزب دموکرات را بدون انتخابات مقدماتی از بایدن گرفته، به هیچ وجه مایل نیست از رییس خود فاصله بگیرد. از طرفی اجماع فراحزبی طرفداران اسرائیل و تداوم نهادی نخبگان سیاست خارجی، جدا شدن از سیاست سلف خود را برای هریس دشوار خواهد کرد.

بنابر این تحلیل، جنبش ضد جنگ اکنون بسیار ضعیف‌تر از سال‌های پس از جنگ عراق است، چرا که در آن زمان برداشت عمومی این بود که جمهوری‌خواهان این جنگ را راه‌اندازی و از آن حمایت کردند و این به احساسات ضد جنگ اجازه داد تا در حزب دموکرات خانه امنی پیدا کنند. در حالی که با توجه به اعتراضات شدید علیه سیاست‌های بایدن - به‌ویژه در دانشگاه‌ها - حتی بسیاری از دموکرات‌های مخالف جنگ نیز، تمایلی به تغییر مسیر در سال انتخاباتی ندارند.

این رسانه ترقی‌خواه در پایان نوشت: اکنون سوال اساسی این است که اگر هریس انتخاب شود و یا ترامپ از اعمال قدرت در سیاست‌های ریاست جمهوری دست بردارد، آیا احساسات ضد جنگ می تواند دوباره در آمریکا احیا شود؟ اگر چنین شود، باید جنبش ضد جنگی ایجاد شود که مایل باشد نه تنها جمهوری خواهان بلکه، ‌دموکرات‌ها را نیز به چالش بکشد.