تهران- ایرنا- اولین فیلم داستانی هایپررئال سینمای ایران با هوش مصنوعی آماده نمایش شد. همچنین انیمیشن «آتل» در ترکیه اکران می‌شود و فیلم کوتاه «بود و باش» موفق به کسب جایزه از جشنواره بین‌المللی فیلم لمپا در کشور روسیه شد.

به گزارش ایرنا، راه‌یافتن انیمیشن «آتل» به جشنواره فیلم کوتاه اژه آرت در ترکیه، کسب جایزه از جشنواره بین‌المللی فیلم لمپا در کشور روسیه برای فیلم کوتاه «بود و باش»، آمادگی «هیتلر بی‌گناه است؟!» برای حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی و حضور «فلسطین در چشم‌های من» به عنوان اولین فیلم داستانی هایپر رئال سینمای ایران با هوش مصنوعی، بخشی از اخبار سینمایی امروز هستند.

«هیتلر بی‌گناه است؟!» آماده نمایش شد

«هیتلر بی‌گناه است؟!» به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیه‌کنندگی مشترک مجید اسماعیلی و علی حسنی آماده نمایش شده و اولین نمایش آن در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی خواهد بود.

«هیتلر بی‌گناه است؟!» که در قالب یک ویدئو آرت ساخته شده به شکلی مستندگونه با مضمونِ قضاوت طراحی و اجرا شده و شخصیت‌های همچون شمس لنگرودی، شقایق فراهانی، رامتین خداپناهی، سعید چنگیزیان، امین میری، مسعود سخاوت دوست، امیر سماواتی، بیتا معیریان، امین خنکال، محمدرضا شجاعی همراه با تعدادی از ورزشکاران، روان‌شناسان، جامعه‌شناسان، حقوق‌دانان و قضات جلوی دوربین رفته‌اند.

اسماعیلی کارگردانی آثاری همچون فیلم‌های کمی دورتر، رقص روی یخ، جاده، گمیچی، تلخ و سریال گیل دخت را در کارنامه خود دارد.

«آتل» در راه ترکیه

انیمیشن کوتاه «آتل» ساخته مهدی صدیقی به جشنواره فیلم کوتاه اژه آرت در ترکیه راه یافت.

انیمیشن «آتل» درباره راننده‌ای است که در جاده خاکی به کمک بازوی مکانیکی که روی کامیون قرار دارد، در حال تعویض تیرهای چراغ برق چوبی قدیمی با تیرهای بتنی جدید است. او با پرنده‌ای که روی یکی از تیرهای چوبی لانه دارد، درگیر می‌شود. این انیمیشن تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه اژه آرت در ازمیر ترکیه از ۲۴ تا ۲۶ مهر برگزار می‌شود.

«بود و باش» موفق به کسب جایزه از جشنواره بین‌المللی فیلم روسیه شد

فیلم کوتاه «بود و باش» به کارگردانی رضا وفا و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه حضور جهانی خود، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم اجتماعی بخش ویژه با مشارکت دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در روسیه موسوم به «راه به خانه» از دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم لمپا در کشور روسیه شد.

رضا وفا (محمدرضا وفایی نژاد)، فارغ التحصیل کارشناسی کارگردانی و دانش‌آموخته انجمن سینمای جوانان ایران است. او پیش از این فیلم، مستند «دستان سنگی» را کارگردانی و تهیه کرده است. «بود و باش» راوی داستان دختری افغان است که در اردوگاه مهاجرین زندگی می‌کند.

نرگس هزاره، مهتاب جعفری، محسن عظیمی، محمدامین صاحب‌زاده، مسعود سیدمومنی، شفیقه سهرابی، حسن اسیری و احمد رضایی بازیگران این فیلم کوتاه هستند و پخش بین‌الملل اثر را سولماز اعتماد بر عهده دارد.

جشنواره بین‌المللی فیلم LAMPA یکی از مهم‌ترین جشنواره‌ها در سطح جهانی در روسیه با ‌عنوان مرکزی برای جذب کارگردانان سینمای اجتماعی و نوآوران اجتماعی به شمار می‌آید. این رویداد با هدف توسعه محتوای تصویری اجتماعی در جهان با موضوعاتی چون محیط‌زیست، توسعه پایدار، داوطلبانه و خیریه با هدف تغییر جهان به مکانی بهتر، ایجاد شده است و با سازمان ملل متحد برای پیشبرد اهداف توسعه پایدار همکاری می‌کند.

این جشنواره از ۳ تا ۶ اکتبر۲۰۲۴ ( ۱۲ تا ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳) در شهر پرم روسیه برگزار شد.

اولین فیلم داستانی هایپر رئال سینمای ایران با هوش مصنوعی آماده نمایش شد

«فلسطین در چشم‌های من» اولین فیلم داستانی هایپر رئال سینمای ایران با هوش مصنوعی، برای اولین بار در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اکران می‌شود.

فیلم کوتاه «فلسطین در چشم‌های من» با عنوان بین‌المللی «Palestine in my eyes» به کارگردانی سروش البخشی نائینی و تهیه شده در انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان نماینده ایران در بخش هوش مصنوعی که در مسابقه بین‌المللی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فلیم کوتاه تهران قرار دارد، با ۱۰ فیلم کوتاه دیگر از کشورهای ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی، چین، ایتالیا، مالزی، یونان و ایران رقابت می‌کند.

«فلسطین در چشم‌های من» اولین فیلم هایپر رئال ساخته شده با هوش مصنوعی در ایران است که در آن شاهد حفظ و تداوم شخصیت و محیط هستیم و به استناد برخی منابع خبری و درگاه‌های بین‌المللی، این فیلم اولین ساخته هوش مصنوعی با ویژگی‌های ذکر شده در جهان است.

این فیلم کوتاه به صورت کامل در مرحله تولید در بستر هوش مصنوعی ساخته شده است و در مرحله‌های پیش تولید و پس تولید فیلم هم از این ظرفیت استفاده کرده است. برای تولید عکس از «Midjourney» و «ChatGPT۴»، برای متحرک‌سازی از «Runway AI» و برای صدا و تولید موسیقی نیز از ظرفیت «UDIO» بهره برده که کارایی همگی در بستر هوش مصنوعی است.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «دانشمند فلسطینی فعال در حوزه هوش مصنوعی، حقیقت جنگ را از فرزند نابینای خود با ساخت یک دستگاه واقعیت مجازی پنهان می‌کند.»

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.