شاهرود - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان گفت: ۱۰ ایده برتر از بین ۵۳ ایده ارسالی حوزه کشاورزی از این مرکز استانی برای دومین رویداد ملی فناورانه از شاهرود بود.

فتح الله نادعلی روز شنبه در حاشیه اختتامیه رویداد ملی فناورانه حوزه کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پنج ایده برتر از بین منتخبان برای مرحله کشوری ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پایداری تولید کشاورزی با کمک دانش‌بنیان‌ها امکان‌پذیر است، ابراز کرد: اگر ۶۵ درصد تولیدات کشاورزی به واسطه علم در شرکت‌های دانش‌بنیان به سرانجام برسد، پایداری تولید محقق می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان تاکید کرد: تمام تلاش‌های این مرکز در راستای تبدیل ایده به اجرا توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و خروجی علمی تولیدات است.

تبدیل ایده به اجرا و تجاری‌سازی

وی اظهار کرد: تلاش می‌شود با همکاری پارک علم و فناوری استان سمنان ایده‌ها تجمیع، آزموده و با بررسی‌های علمی به تولید و تجاری‌سازی محصول منجر شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان افزود: کشاورزی دانش‌بنیان و بهره‌ور بر مبنای حل چالش‌های راهبردی و مساله‌محور از اهداف برگزاری دومین رویداد ملی فناورانه در این حوزه است.

حل چالش‌های حوزه کشاورزی با توان فناوری‌های نوین

وی به پنجاهمین سال تاسیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی اشاره کرد و گفت: شناسایی، پرورش، جذب و هم‌رسانی نوآوران و فناوران، برای حل چالش‌های کشاورزی کشور در دستور کار این رویداد بود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان ادامه داد: به‌کارگیری فناوری‌ها، نوآوری‌ها، ابداع و اختراع‌های جدید در بخش کشاورزی و همچنین جذب، حمایت و تسهیل استقرار تیم‌های فناور، استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان در مراکز رشد، دهکده‌ها، و پارک علم و فناوری از دیگر محورهای این رویداد بود.

وی معرفی و به‌هم‌رسانی سرمایه‌گذاران و واسطه‌های معامله(بروکر) در حوزه کشاورزی را از دیگر اهداف این رویداد برشمرد و گفت: شبکه‌سازی بین تولیدکنندگان و دانش فناوری و ایده‌های نوپا با مصرف کنندگان دانش و فناوری و همچنین شناسایی، جذب و انتقال فناوری‌های نوین کشاورزی مربوط به هوشمندسازی کشاورزی دانش بنیان و ارائه راهکارهای عملی برای سامان‌دهی و توسعه بهینه محصولات دانش‌بنیان و فناور در بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور در دستور کار این رویداد علمی قرار داشت.

برگزاری نمایشگاه فن‌بازار

نادعلی با اشار به فعالیت و برنامه‌های جانبی این رویداد ابراز کرد: برگزاری نمایشگاه فن‌بازار، نشست چالش معکوس قبل از برگزاری رویداد اصلی به منظور تحلیل و توجیه چالش‌های بخش کشاورزی، کارگاه‌ها و وبینارهای آموزشی در مرحله پیش رویداد و دورهمی‌های نوآوران برای تبادل اندیشه و تیم‌سازی انجام شد.

وی با بیان اینکه برترین‌های این رویداد در مجموعه‌های وابسته به پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی جذب و پذیرش می‌شوند، افزود: جذب سرمایه از مجموعه‌های سرمایه‌گذار دولتی و غیردولتی نیز در دستور کار قرار دارد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان ادامه داد: ۱۰ ایده برتر این مرکز با اهدای جوایز نقدی تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، پیش رویداد روز هجدهم مهر در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان (شاهرود) و اختتامیه آن در پارک علم و فناوری استان سمنان برگزار شد.

شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان دارای ۳۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی است که از این میزان ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن باغ می‌باشد.

به گزارش ایرنا، ۱۹۸ هزار هکتار از وسعت زمین‌های استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالند.