تهران- ایرنا- هند در حالی به دومین تامین‌کننده فناوری روسیه تبدیل شده‌ است که در معرض تحریم‌های اروپا و آمریکا قرار دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری بلومبرگ، مقام های آمریکایی و اروپایی اعلام کردند که هند به دومین تامین کننده بزرگ فناوری های حیاتی محدود برای روسیه تبدیل شده است.

به گفته مقام های اروپایی، صادرات هند از اقلام محدود شده مانند ریزتراشه ها، مدارها و ماشین ابزارها در ماه‌های آوریل و مه از ۶۰ میلیون دلار آمریکا فراتر رفت و در جولای به ۹۵ میلیون دلار رسید که حدود ۲ برابر ماه های قبل در سال ۲۰۲۴ است. هند اکنون تنها چین را به عنوان صادر کننده اول در این حوزه در مقابل خود دارد.

به گفته مقام های مسئول، جدیدترین داده ها به این معنی است که حدود یک پنجم فناوری حساسی که وارد مجتمع نظامی-صنعتی روسیه می شود از طریق هند به آنجا رسیده است. در حالی که صادرات بیشتر این اقلام که استفاده دوگانه دارند، به طور مستقیم به روسیه ممنوع است، بنابراین این کشور به خرید این محصولات از کشورهای ثالث که گاهی زیرمجموعه های شرکت های غربی یا شبکه های واسطه هستند، روی آورده است.

این گزارش می افزاید: در حالی که متحدان آمریکا برای محدود کردن برخی از این مسیرها تلاش می کنند، ترکیه و امارات متحده عربی دو نقطه بزرگ حمل و نقل این فناوری ها بوده اند و هاب های جدیدی پدید آمده است که احتمالا شامل هند، مالزی و تایلند می شود.

نقش هند در ارسال چنین کالاهایی چالش بیشتری را به وجود آورده است زیرا سیاست‌گذاران آمریکا و اتحادیه اروپا می خواهند با دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند، شراکت داشته باشند.

هند به رغم تلاش‌های متحدانش برای محدود کردن فروش نفت روسیه، به عنوان یکی از خریداران اصلی نفت از مسکو تثبیت شده است.

نقش هند به عنوان یک نقطه ترانزیتی برای روسیه، این کشور را در ماه های اخیر مورد توجه آژانس های تحریمی اتحادیه اروپا و آمریکا قرار داده است و مقام های غربی چندین بار به دهلی نو سفر کرده اند تا مقام های این کشور را به توقیف محموله ها به مقصد روسیه وادار کنند و چندین شرکت هندی تحت تحریم های غرب قرار گرفته اند.

در ماه ژوئیه، والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا، نامه ای به مقام های ارشد کنفدراسیون صنایع هند نوشت و در مورد خطرات تحریمی که شرکت ها و بانک های هندی که با پایگاه صنعتی نظامی روسیه تجارت می کنند با آن مواجه هستند، هشدار داد.