اردبیل- ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل از شناسایی ۷۱ تبعه خارجی غیرمجاز شاغل در کارگاه‌های این استان در ۶ ماه نخست سال جاری خبر داد.

بهروز رحیم‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد: امسال ۲۰۰ مورد بازرسی در قالب ۵۴ گشت مشترک از کارگاه‌های استان اردبیل صورت گرفته است که در جریان آن تعداد ۷۱ تبعه غیرمجاز شناسایی و از سوی نیروی انتظامی دستگیر شدند.

وی با اشاره به اینکه کارفرمایان به‌کارگیرنده این اتباع غیرمجاز به پرداخت ۳.۵ میلیارد ریال جریمه محکوم شدند، افزود: به‌کارگیری اتباع خارجی بدون پروانه کار ممنوع است و کارفرمایانی که نسبت به به‌کارگیری آنها اقدام کنند، با جریمه‌های نقدی سنگین و در برخی موارد حتی حبس روبه‌رو خواهند شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل بیان کرد: هرگونه اشتغال اتباع خارجی در این استان ممنوع است و کارفرمایانی که از این امر تخطی کنند، بر اساس بند ج ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به ازای هر روز معادل پنج برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه خواهند شد که در صورت تکرار تخلف این جریمه به ۲ برابر افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: بازرسی‌ها از کارگاه‌های استان اردبیل در قالب گشت‌های مشترک به صورت مستمر در حال انجام است و در صورت شناسایی اتباع خارجی غیرمجاز به ویژه اتباع افغانستانی، اتباع از سوی نیروی انتظامی دستگیر می‌شوند و کارفرمای متخلف نیز جریمه خواهد شد.

رحیم‌زاده با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ‌ تبعه خارجی به صورت غیرمجاز در کارگاه‌های استان اردبیل اشتغال ندارد، از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز موضوع را با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی درمیان بگذارند.

وی یادآور شد: بر اساس ماده ۱۸۱ قانون کار، کارفرمایانی که اتباع بیگانه غیرمجاز را به‌کار بگمارند، با توجه به مراتب جرم به مجازات حبس از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل در حال حاضر بیش از ۱۲۶ هزار کارگر در افزون بر ۱۴ هزار کارگاه واقع در نقاط مختلف این استان فعالیت دارند.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های گیلان، آذربایجان‌شرقی و زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.