ساوه - ایرنا - نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: موافقت اولیه ایجاد دهکده علم و فناوری کشاورزی در ساوه از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشور اخذ شد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمد سبزی روز شنبه در جشن روستا و عشایر در روستای نیوشت اظهار کرد: به منظور حمایت و توسعه از اقتصاد کشاورزی ساوه در کنار برنامه‌های موظفی دستگاه‌ها ۲ اولویت شامل ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی و دهکده علوم و فناوری کشاورزی به صورت ویژه در حال پیگیری است.

وی اضافه کرد: تمامی مجوزهای لازم ایجاد پایانه محصولات کشاورزی اخذ شده و به زودی شاهد کلنگ زنی این طرح به وسعت ۲۰ هکتار خواهیم بود.

حجت الاسلام سبزی یادآور شد: در این طرح نمایندگی دستگاه های مختلف خدمت رسان در حوزه صادرات محصولات کشاورزی از جمله گمرک جمهوری اسلامی، بانک کشاورزی، کارگاه های سورتینگ و بسته بندی به صورت متمرکز فعال خواهد شد.

وی در خصوص دهکده علوم و فناوری کشاورزی نیز گفت: این طرح در یکی از اراضی در اختیار سازمان تحقیقات، آموزس و ترویج در بخش نوبران این شهرستان ایجاد می شود.

سبزی گفت: این اراضی که حدود ۱۴۰ بوده و دارای تمام امتیازات از جمله برق و آب است که پیشنهاد شده دهکده علم وفناوری کشاورزی برای انجام تحقیقات، ترویج و تولید ادوات کشاورزی برای توسعه اقتصاد کشاورزی ایجاد شود که موافقت اولیه با این طرح نیز اخذ شده است.

وی روستاها را مهمترین محل محل تولید اعلام کرد و گفت: لازم است در راستای حمایت از این ساکنان این مناطق برای تامین امنیت غذایی زیرساخت‌های لازم ایجاد شود.

وی افزود: هرچند در سالیان گذشته شاهد مهاجرت از روستاها به شهرها بودیم اما از سال ۱۳۹۶ تا کنون این روند کمتر شده و امروزه شاهد مهاجرت معکوس از شهرها و روستاها هستیم و باید زمینه‌های تحقق این نوع مهاجرت بیش از گذشته تقویت شود.

بهره‌مندی ۹۹ درصد روستاهای استان مرکزی از خدمات زیرساختی

مدیرکل امور شهری و روستایی استانداری استان مرکزی هم در این آیین با بیان اینکه هم اکنون در ۹۹ درصد از روستاهای استان به صورت میانگین خدمات زیرساختی همانند آب شرب بهداشتی، برق، گاز، مخابرات و اینترنت پرسرعت ایجاد شده است.

حمید پاکپوربا بیان اینکه توسعه این زیرساخت‌ها به ویژه راه روستایی از اولویت‌های دولت در این استان است افزود: در حدود ۲ سال گذشته در مناطق روستایی ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که یک هزار و ۳۰۷ طرح در نتیجه این اقدامات اجرا شده است.

وی همچنین توسعه گردشگری و کسب و کارهای روستایی ضرورتی اجتناب ناپذیر در اقتصاد کشور اعلام کرد و گفت: برای تحقق این هدف معتقد به نوسازی روستا بر اساس موقعیت‌های پیش روی این جامعه هستم.

پاکپور افزود: به طور مثال فعالیت‌ها در روستاها باید بر اساس واقعیت‌ها و موقعیت‌های همچون کم آبی و خشکسالی بهینه سازی شود.

شهرستان ساوه دارای ۲۰۵ روستا در بخش های مرکزی و نوبران با جمعیتی حدود ۸۰ هزار نفر است.

نیوشت در ۲۵ کیلومتری غرب ساوه و از جمله روستاهای کوهپایه واقع در بخش مرکزی این شهرستان است که درخت تاریخی یکی از جاذبه های طبیعی و ثبت ملی شده شهرستان ساوه در این آبادی قرار دارد.