کرمانشاه - ایرنا - بخش بیلوار کرمانشاه با ۲۶ هزار هکتار زمین کشاورزی و یک هزار و ۸۰۰ هکتار باغ یکی از مناطق تولید محصولاتی چون عسل، بادام و انگور است اما این محصولات به دلیل آشنا نبودن بهره‌برداران با برندسازی، روند صدور مجوزها و فضاهای کسب و کار بدون ارزش افزوده و به صورت خام وارد بازار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بخش بیلوار با وسعت ۵۰۵ کیلومتر مربع (۹ درصد از مساحت شهرستان کرمانشاه) و ۲۲ هزار نفر جمعیت با ۶۶ روستا در ضلع شمالی شهرستان کرمانشاه قرار دارد که از شمال به استان کردستان و شهرستان سنقر، از سمت غرب به کردستان، از شرق به صحنه و از جنوب به بخش مرکزی کرمانشاه محدود می شود.

۱۰ هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی بخش بیلوار آبی و ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار آن دیم است که محصولات متنوعی را در آن تولید می کنند به نحوی که سطح زیر کشت گندم ۱۱ هزار هکتار با تولید سالیانه ۲۸ هزار تن، نخود سه هزار هکتار با تولید سالیانه سه هزار تن و یک هزار هکتار هم سطح زیر کشت کلزا است.

محصولات اصلی بخش بیلوار بادام، عسل و انگور است بطوریکه در ۳۰۰ هکتار سالیانه ۵۰۰ تن بادام، در ۶۰۰ هکتار سالیانه پنج هزار تن انگور و با ۲۰ هزار کلنی سالیانه ۳۰۰ تن عسل در این بخش تولید می شود که در مجموع ۶ هزار و ۳۰۰ بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی و باغی فعالیت دارند.

این محصولات امروزه به صورت خام به بازار عرضه می شوند در حالیکه اگر با یک برند تجاری وارد بازار شوند ضمن جلوگیری از ورود دلالان و سودجویان به این بازار، منفعت مالی آن هم به مردم بخش بیلوار می رسد.

دستگاه‌های متولی برای آموزش برندسازی به مردم وارد روستاها شوند

بخشدار بیلوار ضمن تایید این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: بزرگترین مشکلی که در این مورد داریم این است که مردم نسبت به ثبت برند تجاری برای محصولات خود اطلاعات کافی و لازم را ندارند و لذا همه دستگاه های متولی باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته و نسبت به برگزاری دوره های آموزشی برای مردم اقدام کنند.

مهدی سیاه‌کمری با بیان اینکه صدور مجوزها برای ثبت برندهای تجاری باید به سهولت انجام شود گفت: دستگاه‌هایی مانند فنی حرفه‌ای، جهاد دانشگاهی و دانشگاه ها باید با برگزاری دوره های آموزشی و ارائه مدارک در روستاها این انگیزه را برای مردم ایجاد کنند تا بتوانند برای محصولات خود برندهای تجاری را ثبت کنند.

وی با اشاره به اینکه در بخش بیلوار که قطب تولید عسل در استان است فقط یک برند تجاری ثبت شده است ادامه داد: ثبت برند برای محصولات مزایای زیادی دارد چرا که در این صورت خود مردم و تولیدکنندگان می توانند با برند خود در جشنواره ها و نمایشگاه های مختلف حضور داشته باشند و محصولات خود را با قیمت روز بازار عرضه کنند نه اینکه آن را به دلالان و با قیمت بسیار کمتر بفروشند.

بخشدار بیلوار نبود صنایع تبدیلی در بخش را یکی دیگر از مشکلات مردم برای فروش محصولاتشان دانست و گفت: اگر بتوانیم در راستای تولید محصولات، صنایع تبدیلی آن را هم راه اندازی کنیم، یک بازار اقتصادی پررونق ایجاد کردیم و در عین حال با ایجاد برندهای تجاری موجب معرفی هرچه بیشتر محصولات و رونق اقتصادی مردم و استان خواهیم شد.

سیاه‌کمری با اشاره به اینکه وجود صنایع تبدیلی می تواند از انگور بیلوار، محصولاتی چون شیره انگور، کشمش و سرکه را تولید کند افزود: در کنار ایجاد برندهای تجاری و اقتصادی می توانیم صنایع بسته‌بندی را هم رونق دهیم تا از این طریق جمع زیادی از جوانان و بانوان مشغول کار شوند اما لازمه این فعالیت ها این است که دستگاه های متولی و بانک ها نگاه ویژه ای برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به مردم بخش بیلوار داشته باشند.

تعریض و بهسازی ۲۵ کیلومتر راه بیلوار به میانراهان اولویت این بخش است

وی در بخش دیگری از صحبت های خود وضعیت راه ها و جاده های روستایی بخش را از بزرگترین چالش های بیلوار عنوان کرد و افزود: تعریض و بهسازی حدود ۲۵ کیلومتر از راه فرعی بیلوار به میانراهان و آسفالت ۱۶ کیلومتر راه روستایی که سالیانه چند کشته می دهد از اولویت های اساسی بخش بیلوار است.

بخشدار بیلوار با بیان اینکه ۱۲ روستا در بخش بیلوار تحت پوشش آبفا نیست و از چشمه آب مورد نیاز خود را تامین می کنند گفت: هفت روستا در این بخش با تنش آبی مواجه است که امیدواریم هر چه سریعتر توسط قرارگاه امام حسن (ع)، از نعمت آب شرب پایدار و بهداشتی بهره مند شوند.

سیاه‌کمری با اشاره به اینکه این بخش مشکلی برای گازرسانی ندارد افزود: ۶ روستای بخش بیلوار با افت ولتاژ برای تامین برق مواجه است که در تابستان به ۱۵ روستا می رسد و از طرفی هم بیشتر معابر روستایی ما روشنایی ندارد که انتظار مردم این است که شرکت برق نسبت به تامین روشنایی معابر روستایی این بخش اقدام کند.