کیش- ایرنا- رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کیش یک الگوی شهر پایدار در منطقه است، گفت: جلوگیری از تخریب مرجان‌ها و ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی مرجانی در این جزیره تحسین برانگیز است.

سمیه رفیعی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه زیستگاه‌های مرجانی شاخص سلامت و پاکی دریا در جهان محسوب می‌شود، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر زیستگاه‌های مرجانی در معرض خطر جدی قرار گرفتند که در همین راستا توجه به احیای آن‌ها در جزیره کیش بسیار تحسین بر انگیز است.

وی ادامه داد: حفاظت از محیط زیست با تکیه بر توان و دانش داخلی یک اقدام ارزشمند است که در منطقه آزاد کیش عملیاتی شده است و طرح‌های اجرا شده به اهداف خود دست یافته است.

این نماینده مردم در خانه ملت با تاکید بر اینکه جزیره کیش شرایط تبدیل شدن به یک شهر پایدار حوزه خلیج فارس را دارد، بیان کرد: شهرهای جدیدی که در منطقه و توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد شده، هرچند مدرنیته هستند اما سابقه مدنیت آنچنانی ندارند؛ اما کیش با دارا بودن یک تاریخ غنی، اکوسیستم پویا و شاخص‌های محیط زیستی مناسب، اصالت لازم برای این عنوان را دارد.

وی با قدردانی از مسوولان محیط زیستی جزیره کیش، رسیدن به توسعه بدون توجه به مسائل زیست محیطی را نا ممکن دانست.

رفیعی اضافه کرد: امروز نه تنها زیستگاه‌های مرجانی کیش به خوبی محافظت می‌شوند، بلکه حتی یک متر مکعب فاضلاب نیز وارد دریا نمی‌شود و این یک دستاورد ارزشمند است.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به بازدید از جزیره هندورابی، گفت: طرح‌های توسعه‌ای در این جزیره باید پیوست محیط زیستی لازم را داشته باشد و در غیر این صورت قابلیت اجرایی نخواهد داشت.