اردبیل- ایرنا- ۲۹ هزار تن محصول انگور در تاکستان‌های استان اردبیل تولید شده و پس از برداشت روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اعلام کرد: استان اردبیل دارای ۴۱ هزار هکتار باغ است که از این میزان باغ، سالانه بالغ بر ۳۷۰ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار مصرف می شود.

رحیم یوسفی سطح تاکستان و باغات انگور استان اردبیل را حدود ۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اعلام کرد و با اشاره به قرار گرفتن ۹۵ درصد این باغات در شهرستان مشگین‌شهر، بیان کرد: ۷۰ هکتار از این میزان تاکستان به صورت دیم و مابقی به صورت آبی کشت شده است.

وی از برداشت سالانه ۲۹ هزار تن محصول انگور از تاکستانهای استان اردبیل خبر داد و اظهار کرد: شهرستان مشگین شهر در مجموع دارای ۱۵ هزار هکتار باغ است که سالانه ۳۲۰ هزار تن محصول در این باغات تولید و روانه بازار مصرف داخل و خارج از استان می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به کاشت حدود ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار باغ انگور در شهرستان مشگین شهر افزود: متوسط عملکرد در باغات سنتی ۱۳ تن در هر هکتار و در باغات فراز و روسیمی بالغ بر ۴۰ تن در هر هکتار است.

وی با اشاره به روسیمی شدن حدود ۵۰۰ هکتار از تاکستان‌های شهرستان مشگین شهر بیان کرد: انگور تولید شده در این شهرستان آن قدر باکیفیت است که انگور مناطق دیگر هم با نام انگور مشگین‌شهر در بازارهای داخلی عرضه می‌شود.

یوسفی علت شیرین و باکیفیت بودن محصول انگور مشگین شهر را قرار گرفتن باغات در ارتفاعات بالای یک هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا، شبهای خنک منطقه در اواخر دوره رسیدن محصول، رنگ طلایی محصول و خاک مناسب و رقم کشمشی بی دانه این محصول ذکر کرد و گفت: انگور مشگین شهر بازارپسند بوده و زبانزد خاص و عام است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۵۰۰ هکتار از باغات انگور استان اردبیل روسیمی و نوسازی شده که این امر موجب افزایش سه برابری برداشت محصول شده است.

به گزارش ایرنا، برداشت محصول انگور از تاکستان‌های استان اردبیل که از حدود ۱.۵ ماه قبل آغاز شده بود، این روزها پایان یافته است.

رقم غالب انگور کشت شده در شهرستان مشگین‌شهر به عنوان قطب تولید این محصول کشمشی بی‌دانه است و ارقام دیگر مانند شاهانی، صاحبی، خلیلی، یاقوتی، نورس، آلدرق، گلین بارماقی، رسمی و سلطانی نیز در تاکستان‌های این شهرستان استحصال می‌شود.

رقم غالب انگور کشت شده در شهرستان مشگین‌شهر انگور سفید کشمشی بی‌دانه یا سلطانی بوده که شهرت ملی دارد و علاوه بر تامین نیاز استان اردبیل، به سایر مناطق کشور نیز ارسال می‌شود.

سیلیس‌دار بودن خاک منطقه، موقعیت خاص جغرافیایی و اختلاف شدید دمای شب و روز عامل اصلی مرغوب بودن انگور مشگین‌شهر اعلام شده و محصول انگور این شهرستان اغلب، مصرف تازه خوری دارد و با توجه به قند بیش از ۲۷ درصد و تُرد بودن محصول، مشتریان زیادی در سایر مناطق کشور هم دارد.