ساوه - ایرنا - روستای نیوشت ساوه که صاحب یک پیر هزار ساله است به مناسبت هفته ملی روستا و عشایر جشنی را در سایه این درخت چنار کهنسال تدارک دیده بود که نشان صفا و صداقت روستاییان را در جای جایش رخ نمایی می‌کرد.

به گزارش ایرنا، نیوشت که روز شنبه میزبان این جشن بود مهمانانی متشکل از هنرمندان و دوستداران محیط زیست، کشاورزان، باغداران و مسوولان شهرستانی و استانی در آن شرکت کرده بودند که هرکدام از آنان نقشی برای برپایی این جشن ایفا کرده بودند.

این جشن با هدف معرفی توانمندی روستاییان و عشایر شهرستان ساوه برگزار شد که بخش عرضه صنایع دستی و محصولات کشاورزی آن پررنگ تر از هر بخش دیگر آن بود و به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه، ۵۰ نفر از هنرمندان روستایی محصولات خود را در این جشن عرضه کردند.

رضا ایاز با بیان اینکه هنرمندان در این جشنواره محصولاتی همچون فرش و گلیم، عروسک سازی، میناکاری چرم دوزی را به بازدیدکنندگان ارایه کردند، گفت: امسال با همت و تلاش جمعی بین دستگاه‌های اجرایی جشن‌های مختلفی در روستاهای شهرستان برگزار شد که توانمندسازی ساکنان این مناطق از جمله اهداف برگزاری این رویدادها است.

وی خاطر نشان کرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری دستگاه‌هایی همچون بخشداری در صدد است با هدف توسعه زیرساخت‌های گردشگری، روستاهای هدف گردشگری را در سال جاری افزایش دهد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه یادآور شد: هم اکنون روستاهای سه مسیر از جمله چمران - بیوران، بلاقلو - مرق، باغ شیخ و احمد آباد به واسطه دارابودن آثار تاریخی ثبت جهانی یا تفرجگاه‌های طبیعی به عنوان روستاهای هدف گردشگری معرفی شده اند.

وی گفت: روستای نیوشت نیز که در ۲۵ کیلومتری شهر واقع شده و چنار یک هزار ساله ثبت شده در فهرست آثار طبیعی کشور و همچنین وجود یک امامزاده،‌ آب و هوای مطبوع و فضای سرسبز روستا به عنوان روستای هدف گردشگری پس ایجاد اقامتگاه های بومگردی در سایر نقاط کشور نیز معرفی خواهد شد.

ایاز یادآور شد: هرچند گردشگران می توانند از هم اکنون از جاذبه های این روستا بازدید کنند اما ایجاد اقامت‌گاه‌های بومگردی یکی از اولویت‌ها برای تحقق این برنامه و تسهیل حضور گردشگران است به جد پیگیر آن هستیم.

محصولات باغی دیگر جاذبه این جشن بود که چیده شدن نوبرانه انار در نقاط مختلف فضا نوید به ثمر رسیدن زحمات باغداران و کشاورزان را می‌داد.

بخشدار مرکزی ساوه هم در این رابطه به ایرنا گفت: عسل، اناوع خشکبار، انواع میوه‌های پاییزی و تابستانه همچنون انار، سیب، انگور و غلات از تولیدات و محصولات روستاهای این شهرستان است.

مجید ولدخانی تعامل هرچه بیشتر میان مردم و مسوولان را عاملی برای توسعه روستاها بیان کرد و گفت:‌ تلاش شده تا دستگاه‌های مرتبط با امورات روستاییان و عشایر در این شهرستان بتوانند در قالب جلسات پرسش و پاسخ در روستاها مسائل و مشکلات ساکنان این مناطق را به صورت حضوری در آبادی‌ها بررسی و نسبت به رفع آنها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در حدود ۲ سال گذشته در این رابطه ۸۰۰ جلسه در بخش مرکزی برگزار شده است افزود: در این جلسات ساکنان روستاها و مناطق عشایر تمام خواسته ها و نیازهایشان را به صورت رودرو با مسوولان در میان گذاشته و مسوولان برای رفع آنها تلاش کردند.

وی همچنین در خصوص اجرای طرح های زیر ساختی در روستاها گفت: سال جاری برای طرح بهارستان در این بخش ۲۰ میلیارد ریال از سوی شرکت برق هزینه شده که با این اقدام مشکلات ضعف ولتاژ بسیاری ازروستا رفع شده است.

وی به مشکلات آب شرب روستاهای این بخش به عنوان یکی از مهمترین چالش های اشاره کرد و گفت: برای رفع مشکلات آب شرب نیز ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده که قدامات قابل توجه در این راستا بوده است.

وی افزود: در یک و نیم سال گذسته نیز دهیاری روستاها با جذب منابع دولتی و خودیاری مردم، ۳۰ میلیارد ریال طرح اجرا کردند که در بخش های سنگ فرش و احداث ابنیه های عمومی بوده است.