تهران- ایرنا- مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال ایران گفت: قطر به خوبی ما را می‌شناسد و امیدوارم سریال اشتباهات تکراری ما مقابل آنها تمام شده باشد.

محسن بیاتی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در واکنش به این سئوال که شرایط تیم ملی در آستانه بازی با قطر را چطور ارزیابی می‌کند، تصریح کرد: تیم ملی بعد از بازی با ازبکستان که با آن شرایط رقم خورد به بازی با قطر رسیده که امیدوارم با برتری ما همراه باشد. در تاشکند تیم ملی ایران ۱۰ نفره شد و از نظر فوتبالی وقتی تیمی با یک بازیکن کمتر در خانه حریف شکست نمی‌خورد، یعنی نتیجه قابل قبولی را کسب کرده است، هر چند دو تیم فوتبالی در سطح آسیا بازی کردند و نکته خاصی در این بازی نبود.

وی ادامه داد: بازی با قطر خیلی فرق دارد. آنها از تمام بازیکنان ما شناخت کافی و کامل دارند. قطری‌ها در جام‌ملت‌ها باعث شدند از دور رقابت‌ها کنار برویم و دستمان از جام دور بماند. امیدوارم سریال اشتباهات تکراری ما مقابل قطر تمام شود و بازیکنان با تمرکز لازم وارد میدان شوند و بازی را تا پایان ادامه دهند.

ملی‌پوش اسبق کشورمان تاکید کرد: قطر حریفی دست و پا بسته نیست و بسیار خطرناک است، آنها روی تمام ابعاد بازی حساب کرده و با برنامه وارد زمین می‌شوند و حتی ممکن است در صدد انجام شیطنت باشند تا مثل گذشته یکی از بازیکنان ما از زمین اخراج شود و این نکته‌ای است که بازیکنان باید به آن توجه لازم را داشته باشند.

بیاتی‌نیا یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات تیم ملی ما به نبود یک هافبک خلاق و بازیساز در سطح بین‌المللی باز می‌گردد تا مهاجمان ما را به خوبی تغذیه کند، متاسفانه بازیکنی مثل طارمی که در آن سطح بازی می‌کند به خوبی تغذیه نمی‌شود و برای گرفتن توپ مجبور می‌شود به عقب بیاید که این خوب نیست.

وی تاکید کرد: در چند بازی اخیر آن شروع طوفانی که از تیم ملی دیده بودیم و عطشی که برای رسیدن به گل را داشت را کمتر می‌بینیم. شاید روند بازی‌ها به گونه‌ای بوده که این شائبه را ایجاد کرده و تاکید می‌کنم نباید به سبک دفاعی برگردیم و از بازی هجومی دور شویم. تیم ملی باید به بازیکنان جوان روی بیاورد. چه ایرادی دارد یک جام را فدای بازیکن‌سازی و دادن فرصت به مهره‌هایی کنیم که آینده فوتبال ایران را تضمین می‌کنند؟

مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان ادامه داد: برای آنکه بدانیم فوتبال ایران چه وضعیتی دارد تنها کافیست شرایط کنونی تیم امید ایران را بررسی کنید. این تیم الان کجاست و چرا سرمربی ندارد؟‌ تیم نونهالان ما هم همین شرایط را دارد. استعدادیاب‌هایی که همیشه از آنها صحبت شده، چه بازیکنی را شناسایی و تربیت کردند تا فوتبال از آن بهره‌مند شود. اگر همین امروز قلعه‌نویی از تیم امید بازیکن بخواهد کدام بازیکن را می‌توان به تیم ملی تزریق کرد؟

بیاتی‌نیا گفت: متاسفانه شعار زیاد دادیم اما پشتوانه‌سازی نکردیم. فوتبال ما عادت کرده به اینکه با اشتباهات تکراری دست و پنجه نرم کند و تا تفکر فوتبالی ما تغییر نکند شرایط همین است و نباید منتظر تغییر و تحول بود. فوتبال نیاز به تفکر حرفه‌ای دارد و تا لیگ پویا نباشید نمی‌توان تیم ملی را متحول کرد. در تولید بازیکن و بازیکن‌های خلاق خلاء بزرگی داریم و از شکست می‌ترسیم. در لیگ ما افرادی هستند که با هر نتیجه‌ای تنها از تیمی به تیم دیگر منتقل شده و در نهایت اتفاق خاصی هم رخ نمی‌دهد، برخی‌ فقط باید باشند و تا شرایط همین است، نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

وی با اشاره به سال‌های نه چندان دور که در تایلند بازی‌ می‌کرد، گفت: ۱۰ سال پیش در لیگ برتر این کشور بازی می‌کردم و به دوستان گفتم آنها برنامه دارند تا از تیم‌هایی مانند ایران عبور کنند اما کسی جدی نگرفتند. الان ما کجا هستیم و آنها کجا؟ لیگ برتر ما درگیر زمین است اما در تایلند شرایط خیلی فرق کرده و زیرساخت‌های بسیار خوبی برای فوتبال دارند. رشد فوتبال نیازمند تغییر نگاه،‌ مدیریت و آینده‌نگری است و کشورهای درحال توسعه یا توسعه یافته با تدابیر خاصی که اندیشیده‌اند، این مسیر را به خوبی طی کرده‌اند.

بیاتی‌نیا در واکنش به این سئوال که برخی‌ اذعان دارند چند بازیکن خاص با احتیاط در زمین بازی می‌کنند و نگران مصدومیت خود هستند، گفت: در فوتبال حرفه‌ای شرایط فرق می‌کند، به نظر من هیچ فوتبالیستی این کار را نخواهد کرد و کم‌کاری معنایی ندارد. شاید بازیکنی محافظانه کارانه بازی کند، اما کم کاری را به هیچ عنوان قبول ندارم.

گفتنی است، تیم ملی فوتبال ایران در انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ روز سه شنبه ۲۴ مهر و از ساعت ۱۹:۳۰ در امارات به مصاف قطر خواهد رفت. در حال حاضر تیم ملی فوتبال ایران با ۷ امتیاز و بعد از ازبکستان در رده دوم جدول جای دارد و تیم‌های امارات و قطر نیز با ۴ امتیاز سوم و چهارم هستند.