ساری - ایرنا -از گذشته‌های دور تاکنون تصور جامعه بر این بوده که وقف، بخشیدن بخشی از مال و دارایی برای ساخت و آبادانی مساجد، امامزادگان و سایر مباحث دینی و مذهبی است و هیچکس تصور نمی کرد این نیت خیر بتواند در زمینه های دیگر هم تاثیرگذار باشدو امروز و در عصر سه هزار میلیارد ریال از درآمد موقوفات مازندران صرف امور مردم شود.

به گزارش ایرنا، اگرچه باور اعتقادی وقف برکسی پوشیده نیست اما در جامعه امروز که مشکلات و آسیب‌های زیادی گریبانگیر مردم است و اکثر جوانان با مشکلات مختلف از جمله بیکاری مواجه هستند، این سنت حسنه می تواند براساس نیات واقفان به رفع این مشکلات کمک کند.

تنوع وقف مهمترین ویژگی‌ این سنت حسنه است و واقفان خیراندیش می توانند در وقف اموال و دارایی‌های خود به این تنوع توجه کرده و به سمت و سوی نیازهای روز جامعه بیایند و با توجه به اینکه بیشترین نیات واقفان کردستانی وقف بر مساجد و مسائل مذهبی است، توجه به این تنوع بیشتر به چشم می خورد.

سنت حسنه وقف و انجام اعمال خیر که بتوان به واسطه آن گره از مشکل کسی باز کرد یا حتی قدمی کوچکی برای رفع گرفتاری شخصی برداشت؛ از جمله مسائلی است که مورد تاکید تمامی ادیان الهی به خصوص دین مبین اسلام است.

وقف یکی از برترین مصادیق احسان و نیکوکاری است که در سامان‌دهی زندگی فردی و اجتماعی، نقش فراوانی دارد و از اموری است که قبل از اسلام بین جوامع بشری و بین پیروان همه ادیان متداول بود. بعد از ظهور اسلام این سنت توسط پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم (ع) پایه‌گذاری شد و مردم را به این امر تشویق و ترغیب می‌کردند که در راستای آن موقوفات بسیاری بر جای مانده است.

وقف در قرآن کریم عنوان نشده اما عناوینی همانند صدقه، خیر، برّ، انفاق، احسان ذکر شده که هر یک از این عناوین بر وقف صدق می‌کند. احادیث بسیاری به استحباب وقف اشاره کرده و احکام آن‌را شرح داده‌اند.

وقف سنتی کهن و جهانی به معنی بخشش پول یا ملک به شخص یا موسسه غیر انتفاعی است که منافع مترتبه این بخشش را به مصرف خاصی برساند.

مازندران از جمله استان های پُرطمطراق در عرصه وقف و بخشیدن اموال برای کمک به رفع نیازهای جامعه به شمار می رود و به همین دلیل این سنت حسنه از سوی گذشتگان و نسل امروز به تعداد بالایی در استان ثبت است .

۱۴ هزار و ۷۹۳ موقوفه در مازندران وجود دارد که ۱۳ هزار و ۸۷۳ مورد متصرفی هستند و مدیریت آن‌ها با اوقاف است. بنا به اعلام اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران نیت ۷۰ درصد موقوفات استان صرف درآمدهای آن برای عزاداری امام حسین (ع) ‌است.

از این تعداد بخشی از موقوفات مازندران نیت واقفان آن مربوط به تامین هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان است که بخش عمده‌ای از این دست موقوفات در شهرستان بهشهر قرار دارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه نیت بیشتر موقوفات استان صرف عوائد آن برای عزاداری امام حسین (ع) است، گفت که با تبیین نیازهای جامعه و آگاهی بخشی واقفان جدید اکنون موضوعات بروز مورد توجه آنها برای وقف قرار گرفته است.

حجت الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از آن جمله نخستین وقف هسته‌ای کشور در استان مازندران انجام شده است.

وی ادامه داد: موقوفه‌ دیگری در ارتباط با زوج‌های نابارور که در سطح کشور بی‌نظیر بوده در شهرستان قائمشهر به ثبت است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت: در راستای اجرای نیات موقوفات علمی ۲ هزار و ۲۳۰ بسته تحصیلی در قالب طرح مهر تحصیلی در اختیار دانش‌آموزان کم‌برخوردار استان قرار گرفت.

وی از ثبت ۸۵ وقف جدید در مازندران در یکسال اخیر خبر داد و گفت: برخی‌ها فکر می کنند وقف جدید نداریم اما در استان مازندران موقوفات شاخص کشور به ثبت رسید و در این پنج سال اخیر ثبت ۳۶۴ وقف جدید در مازندران داشتیم.

حجت الاسلام حیدری جناسمی توضیح داد: یکی از اقدامات شاخص این اداره کل دریافت مجوز حذف پذیره اولیه موقوفات استان در جهت کمک به مردم است که با این مجوز مازندرانی ها از پرداخت پذیره اولیه معاف هستند و این مسئله نیازمند همکاری مردم است.

وی گفت: خدمات اوقاف مازندران دارای تنوع است و در حوزه‌های مختلف به انجام وظیفه قانونی و شرعی می‌پردازد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران ادامه داد:در نیمه نخست امسال سه هزار میلیارد ریال از درآمد موقوفات صرف اجرای امینانه نیات واقفان استان شده است.