تهران - ایرنا - براساس اعلام سامانه پایش تصویری اماکن، برای نصب و راه‌اندازی دوربین مداربسته هنگام صدور و تمدید پروانه‌های کسب در مرکز ملی مجوزها، الزامی به اخذ تاییده این سامانه نیست و تاکنون ۱۵ استان به سامانه پایش تصویری اماکن متصل شدند.

به گزارش ایرنا، سامانه پایش تصویری اماکن، این سامانه که زیر نظر مرکز ملی مجوزها است روز شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ اعلام کرد: تشکل های غیرصنفی و واحدهای صنفی در ۱۵ استان کشور به سامانه پایش تصویری اماکن متصل شدند و سایر استان ها نیز به تدریج به این سامانه متصل می‌شوند.

طبق اعلام این سامانه، برخلاف برخی شبهات مطرح شده مبنی بر لزوم اخذ تاییدیه از سامانه پایش تصویری اماکن (سپتام) هنگام صدور و تمدید پروانه کسب به اطلاع می رساند، تاکنون هیچ متقاضی بابت صدور و تمدید پروانه کسب از طریق درگاه ملی مجوزها به سامانه سپتام معرفی نشده است و نخواهد شد.

از طرفی متقاضیان صدور اولیه پروانه کسب متناسب با متراژ واحد صنفی خود، تعرفه کارشناسی انطباق با استاندارهای مربوطه را تا پنج برابر کمتر و پایین‌تر از تعرفه تعیین شده از سوی نظام صنفی رایانه ای دریافت می کنند.

کارشناسان این سامانه توصیه ای به اصناف برای فروش تجهیزات خاص ندارند زیرا بعد از نصب دوربین اقدام به بررسی کامل تمامی اجزای نصب شده سامانه نظارت تصویری و انطباق آن با استانداردهای ملی می‌کنند.

سامانه پایش تصویری اماکن، تجهیزات پایش تصویری استاندارد تولید کنندگان داخلی و مجاز را مورد بررسی و پاییش قرار می‌دهد و تجهیزات دوربین مدار بسته غیراستاندارد یا قاچاق تایید نمی‌شوند.

این سامانه تنها وظیفه انطباق تجهیزات نظارت تصویری با استانداردهای ملی را بر عهده دارد و متقاضیان می‌توانند تجهیزات خود را از تمام مراکز تولیدی و فروشگاه‌های معتبر و مجاز در سراسر کشور که شرایط استاندارد آنها در سامانه سپتام به طور عام اعلام شده تهیه و نصب کنند.