یاسوج - ایرنا - رییس هیات کوهنوردی شهرستان کهگیلویه گفت: مرحله اصلی و نهایی اکتشاف ششمین غار عمیق کشور به نام «نزل» در منطقه سرفاریاب این شهرستان به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سجاد بلندگرای شنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توجه به اطلاعات کسب شده این غار ۳۷۶ متر عمق دارد که ششمین غار عمیق اکتشاف شده در ایران محسوب می شود.

وی اضافه کرد: برای تحقق این مهم در فراخوانی سراسری از غارنوردان متخصص و حرفه‌ای کشور دعوت شد که بیش از ۵۰ غارنورد حرفه‌ای از پنج استان کشور و ۱۰ غارنورد نیز از شهرستان کهگیلویه به مدت ۲ ماه در این اکتشاف شرکت کردند.

رییس هیات کوهنوردی شهرستان کهگیلویه گفت: این اکتشاف در سه مرحله خالی کردن سیفون، عبور از سیفون و نقشه برداری و رسیدن به حوضچه پایانی انجام گرفته است.

بلندگرای تاکید کرد: در این مرحله از اکتشاف داده‌های مختلفی از جمله وجود غارزیستانی مانند میگو، کرم، سوسک و خفاش مشاهده و برای تحقیقات و کسب اطلاعات نمونه برداری انجام و به کشور سوئیس ارسال شد.

وی ابراز کرد: افزون بر غارزیستان از آب، خاک و سنگ این غار نیز نمونه برداری انجام شد که پس از کسب جواب آزمایشات وضعیت آن تدوین و در اختیار غارنوردان کشور قرار می‌گیرد.

رییس هیات کوهنوردی شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه کار اکتشاف غار نزل دهه هشتاد از سوی کوهنوردان بومی بخش سرفاریاب آغاز شد تاکید کرد: فدراسیون کوهنوردی کشور مرحله دوم این اکتشاف را در سال ۱۳۹۲ انجام داد که در آن زمان تا عمق ۲۰۰ متری و محل سیفون این غار رسید.

بلندگرای به اهمیت و ظرفیت این غار در بحث آموزش غارنوردان اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به وضعیت خاص غار نزل در کشور، سایت آموزشی غواصی غار و غارنوردی توسط هیات کوهنوردی شهرستان کهگیلویه پیش بینی شده و می‌توانیم میزبان غارنوردانی از داخل و خارج از کشور باشیم.