بجنورد-ایرنا- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۲۴۸ هکتار از عرصه های طبیعی و جنگلی این استان در ۶ ماهه نخست امسال دچار حریق و با کمک به موقع نیروها اطفا شد.

سرهنگ رضا اصیل روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: در این مدت؛ ۴۰ فقره حریق در شهرستان های بجنورد، شیروان، اسفراین و فاروج گزارش شد.

وی افزود: بیشترین آتش سوزی ها با ۲۰ فقره به مساحت ۲۰۹.۲ هکتار در شهریورماه به خاطر وزش باد شدید و عوامل انسانی رخ داد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: با توجه به آتش سوزی عرصه های طبیعی و جنگلی استان همه ساله قبل شروع فصل گرما نیروها برای مهار حریق احتمالی به حالت آماده باش هستند تا از وقوع خسارت و حوادث بیشتر پیشگیری شود.

وی ادامه داد: توصیه می شود شهروندان از رها سازی مواد شیشه‌ای (نظیر انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی) در داخل جنگل‌ها و مراتع خودداری شود چرا که این اشیا همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک کف جنگل‌ها و مراتع شده و کانون‌های آتش در مناطق ایجاد می‌کند.

سرهنگ اصیل تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده و یا اطلاع از حریق در اراضی منابع طبیعی با شماره ۱۵۰۴ تماس حاصل کنند.

به گزارش ایرنا، ۵۳۹ هزار و ۱۸۱ هکتار از اراضی استان مستعد آتش سوزی است، گفت: افراد در صورت مشاهده آتش سوزی و یا بلند شدن دود در طبیعت هرچه سریع تر با شماره تلفن ۱۵۰۴ تماس بگیرند تا منابع طبیعی نسبت به خاموش کردن آتش وارد عمل شود.

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۴۱۲ هزار هکتار است که از این مساحت ۴۴۳ هزار هکتار اراضی جنگلی، ۱۸۳ هزار هکتار اراضی بیابانی و مابقی اراضی مرتعی را شامل می شود.

شهرستان سملقان، به عنوان گسترده ترین شهرستان خراسان شمالی، با توجه به همسایگی با پارک ملی گلستان، بیشترین گستره جنگل های استان را در خود دارد.