زاهدان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: مجموع روزهای ناسالم تا خطرناک به لحاظ شاخص کیفی هوای منطقه سیستان از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۹ روز بوده است.

دکتر محمدرضا علیمرادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همه فعالیت های اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه تثبیت کانون های بحرانی گرد و غبار سیستان با رویکرد علمی و در راستای کاهش ریسک های مدیریتی بر اساس مطالعات و پژوهش های جامعه علمی دانشگاهی و به صورت پایلوت انجام شده است.

وی ادامه داد: نتیجه این اقدامات دانش بنیان و علمی، کاهش مجموع روزهای ناسالم تا خطرناک به لحاظ شاخص کیفی هوای منطقه سیستان از ۱۱۷ روز در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ و ۸۳ روز در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ به عدد ۱۹ روز در۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در راستای برنامه مدیریت جامع و یکپارچه تالاب هامون می توان از طرح پایلوت نهالکاری با سیستم دانش بنیان واترباکس، عملیات قرق و حفاظت، ایجاد هامونک و تله های رسوب گیر، پایلوت مالچ سنگریزه ای، انتقال آب و پمپاژ در کانون‌های بحرانی گرد و غبار، تولید قلمه و نهال گیاهان مقاوم بومی تالاب، بازگشایی مسیرهای ورودی آب به تالاب، آبرسانی به عرصه های نهالکاری سنوات قبل و پایش روزانه وضعیت گرد و غبار از طریق تصاویر ماهواره ای و علم سنجش از راه دور نام برد.

وی افزود: مدل‌های تغییر اقلیم بیانگر افزایش میزان و شدت بارش در جنوب شرق کشور بویژه منطقه ساحلی مَکُران در فصل مونسون است به طوریکه هر سال شاهد بروز سیلاب شدید و تخلیه میلیاردها متر مکعب آب به دریای عمان ایم در حالی که در شمال استان شاهد خشکسالی شدید و خشک شدن تالاب هامون به عنوان کانون بالقوه گرد و غبار هستیم.

سیلاب‌های جنوب سیستان و بلوچستان باید مدیریت شود

علیمرادی تصریح کرد: نیاز است یک بازنگری اساسی در مدیریت منابع آب سیستان و بلوچستان صورت گیرد و به جای شیرین سازی آب شور دریا و انتقال آن با هزینه گزاف و همچنین تخلیه شورابه به آبهای ساحلی که خود باعث از بین رفتن زیست بوم‌های ساحلی و کاهش تولیدات شیلاتی خواهد شد، باید سیلاب های جنوب استان مدیریت شده و با ایجاد هوتک‌های بزرگ‌ و چاه نیمه های مناسب در منطقه دشتیاری و پسابندر، حجم زیادی از این آب های شیرین حاصل از بارش را کنترل و با انتقال به شهرهای شمالی استان هم شاهد حل بحران آب شرب، کشاورزی و صنعت شد و هم تالاب های هامون و جازموریان را احیا کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان عنوان کرد: این گونه اقدامات نباید دولتمردان را از اخذ حق آبه رودخانه هیرمند غافل کند و مساله حق آبه قانونی به طور جدی در دستور کار کمیساریای آب قرار گیرد.