ارومیه- ایرنا- پنج سال از زمانی که تور صیادان ارس مثل این روزها پر ماهی بود، می گذرد؛ صیادان غیر مجاز شبانه تیشه به ریشه ماهیان این منبع پر خیر و برکت می زدند و دستان صیادان محلی خالی از ماهی بود اما این روزها خبر می رسد که دست سودجویان از سفره ماهی‌گیران کوتاه شده است.

به گزارش ایرنا دریاچه پشت سد ارس و خود این رودخانه مرزی در امتداد مرزهای شمال‌غرب کشور با جمهوری خودمختار نخجوان یکی از مهمترین منابع آبی استان در تولید انواع آبزیان و بالاخص یکی از آبزیان شاخص شمال غرب کشور یعنی شاه میگوی دراز آب های شیرین است که چند سالی بود حیات این جانداران و برخی آبزیان دیگر بر اثر برداشت های بی رویه روبه افول گذاشته بود.

زنگ خطر کاهش شدید ذخایر ژنتیکی "شاه میگو" آبزی آب های شیرین در سایه صیدهای غیر مجاز از سال ۱۳۹۶ به صدا در آمد اما به رغم همکاری صیادان محلی و نیروهای مرزبانی به علت وسعت ۱۵ هزار هکتاری این زیست بوم تغییری در اصل مساله ایجاد نکرد.

پس از اینکه در سال های یاد شده ذخایر این منبع آبی در زمینه شاه میگو، این شاه کلید رونق اقتصادی منطقه به صفر رسید این بار نوبت به غارت ماهی هایی رسید که رزق و روزی ساکنان منطقه مرزی پلدشت بود، آبزیانی که هر ساله از آغاز مهر تا پایان فروردین ماه در قالب تعاونی صید می شد و مرزنشینان رزق و روزی خانواده را از این طریق مهیا می کردند.

این روند به شکل بی رویه تداوم یافت تا اینکه به گفته مردم محلی تورهای صیادان حاشیه رودخانه مرزی ارس در پلدشت بر اثر جولان صیادان غیر مجاز دیگر پر از ماهی نبود و این موضوع در فصل زمستان موجب کم رونقی کسب و کار ماهی‌گیران و نگرانی آنان شده بود.

صیادان دیگر به جای پرسه روی آب های نیلگون ارس رزق و روزی خود را در مهاجرت به مرکز استان می دیدند و هر از چند گاهی نیسانی پر از بار و بنه و اسباب زندگی را بربسته و راهی شهر ارومیه و یا خوی می شدند.

اما امروز با شنیدن خبر آغاز صید و صیادی دوباره سری به این صیادان زدم تا جویای حال ماهیان ارس شویم که با صدای شاد و حاکی از رضایت و سبدهای پر ماهی آنان مواجه شدم که در نتیجه همت سازمان بازرسی و اهتمام نیروی های مرزبانی در جمع آوری تورهای غیر مجاز بوده است.

رونق کسب و کار در ارس

یکی از صیادان این منطقه که جمال عزیزی و عضو تعاونی ۱۸ است در این باره گفت: امسال تورهای ما پر از ماهی شده و به برکت همکاری نیروهای انتظامی و مرزبانی شاهد رونق کسب و کار هستیم.

وی اظهار کرد: ۱۸۵ نفر تعداد اعضای ماست که روزانه ۳۰ تا ۸۰ نفر از این افراد برای ماهیگیری در ایام صید حضور دارند و هر میزان صید کردیم به نسبت تناژ بین اعضا تقسیم می شود.

این صیاد معتقد است که امسال اوضاع خیلی بهتر از سالهای قبل است و مازاد تولید هم دارند و این باعث شده تا بیمه شهریور کارگران به طور کامل پرداخت شود در حالیکه سال گذشته مجموعا ۱۳ روز بیمه برای ماهی گیران پرداخت کرده بودند.

وی با بیان اینکه هفت ماه فرصت برداشت ماهی از دریاچه پشت سد ارس است اضافه کرد: کارگران روز مزد ما امسال بسیار به کار دلگرم بودند و در اثر این همکاری مرزبانی و جلوگیری از ورود سودجویان به حریم صید و صیادی قیمت سهام از فرد در تعاونی ۱۸ به ۱۴۰ میلیون تومان رسیده در حالیکه سال گذشته خریداری نداشت.

حضور روزانه صیادان غیر مجاز در ارس به صفر رسیده است

محمد مقدم مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با بیان اینکه صید آبزیان، یکی از پررونق ترین شغل ها در شمال آذربایجان غربی به ویژه شهرستان پلدشت بوده که با قاچاق و صیدهای بی رویه، طی ۱۰ سال گذشته عایدی منطقه از آبزیان به صفر رسیده بود.

وی بیان کرد: امسال صید و صیادی خوب است و پای قاچاقچیان از این منطقه بریده شده و ۵۰ درصد کم شده که دلیل آن این بود که با پیگیری های مختلف از سازمان بازرسی به این مساله رسیدگی شد.

مقدم گفت: صید غیر مجاز هم اکنون روزانه صفر است و شبها هم بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است، تورهای صید غیر مجاز جمع اوری شده و آنچنان که گذشته بود دیگر نمی توانند به این منطقه بیایند و راحت تردد کنند و تورهای دامی را جمع آوری کردند و صیادان با تورهای کششی شان نفسی راحت می کشند.

وی اظهار کرد: پارسال سه هزار ۸۵۰ تن صید داشتیم و امسال پیش بینی ها بیش از چهار هزار تن است، ۲ تعاونی ۱۸ و ۱۹ به ترتیب هر کدام با ۱۸۵ و ۱۹۳ عضو و حدود ۴۰۰ خانواده از این محل ارتزاق می کنند و به صورت غیر مستقیم هزار خانوار از محل صید و صیادی گذران زندگی دارند.

وی اضافه کرد: اگرصید غیر مجاز به حداقل برسد وضع معیشت صیادان از این هم مطلوب تر خواهد شد.

به گفته مقدم با منابع تقویت شده هست که رزق و روزی صیادان افزایش می یابد چرا که صیادان غیر مجاز با تورهای ریز چشم منابع ریز ودرشت را نابود می کنند.

بهره مندی یکهزار خانوار از محل عایدات صید و صیادی در آذربایجان غربی

مدیر شیلات و آبزیان اذربایجان غربی گفت: صید ماهی از منابع آبی شهرستان های مختلف استان با عاملیت ۱۰ تعاونی و هفت تشکل صید و صیادی در استان آغاز شده و هزار خانوار از عایدات آن بهره مند هستند.

منصور لطفی افزود: دریاچه های پشت سد ارس، سد شهید کاظمی بوکان، سد قیقاج، سد حسنلوی نقده، دریک سلماس، سنجاق مهاباد و سایر منابع آبی غیر شرب محل پرورش، تولید و صید این آبزیان هستند.

دریاچه های پشت سد ارس، سد شهید کاظمی بوکان، سد قیقاج، سد حسنلوی نقده، دریک سلماس، سنجاق مهاباد و سایر منابع آبی غیر شرب محل پرورش، تولید و صید انواع ابزیان در آذربایجان غربی هستند.

وی اضافه کرد: پیش بینی می شود بیش از هشت هزار تن انواع ماهیان گرمابی از منابع آبی آذربایجان غربی صید و روانه بازار مصرف شود.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی ادامه داد: کپور، فیتوفاک، سوف، زرد پر، ماش، کُلمه، کولی، آمور از جمله ماهیانی هستند که صید آنها در منابع استانی مجاز است.

وی با بیان اینکه ۴۳۰ مرزعه پرورش ماهی در آذربایجان غربی مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: این استان سالانه با تولید ۲۰ هزار تن ماهی در رتبه اول کشوری در بین استان های غیر ساحلی قرار دارد.

سرانه مصرف ماهی در آذربایجان غربی ۸.۵ کیلوگرم است

لطفی با بیان اینکه سرانه مصرف ماهی در جهان بالای ۲۰ کیلوگرم و در کشور ما ۱۳.۲ کیلوگرم در سال است، گفت: این میزان در آذربایجان غربی ۸.۵ کیلوگرم در سال بوده که بسیار پایین تر از استانداردهای بین المللی و حتی ملی به شمار می رود.

وی افزود: بازارچه ها و غرفه های عرضه مستقیم و زنده آبزیان و مراکز گردشگری و طبخ آبزیان در سطح استان به منظور ترویج فرهنگ مصرف ماهی و بالا بردن سرانه مصرف در طول سال مشغول به فعالیت هستند.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی ادامه داد: بیش از سه هزار نفر در بخش‌های مختلف صنعت پرورش آبزیان و در قالب ۳۰ تعاونی مرتبط در سطح استان اشتغال دارند.

به گزارش ایرنا ماهی یک غذای سالم و کامل محسوب می شود و قرار دادن آن در سبد مصرف پروتئین خانوار افزایش ضریب سلامتی، طول عمر و عدم ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را به دنبال خواهد داشت.

آذربایجان غربی در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردابی یک قطب مهم در کشور بوده و آبزیان ارزشمندی مثل آرتمیای دریاچه ارومیه و شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس مختص این استان است.

صنایع مرتبط با شیلات مانند کارخانه تولید پودر ماهی، عمل آوری و بسته بندی ماهی و شاه میگو، کارخانه و مراکز تولید تجهیزات و ادوات مختلف شیلاتی نیز در استان راه اندازی شده و برای توسعه فعالیت آنها برنامه های حمایتی باید صورت گیرد.چرا که در ۱۰ سال گذشته با کمرنگ شدن صید و صیادی در پلدشت اغلب این کارخانه ها با ظرفیت بسیار اندکی کار می کنند.