تهران- ایرنا- یک استاد دانشگاه گفت: رئیس جمهور با شعار «وفاق ملی» به خوبی ضرورت استفاده از مزیت‌های علمی مناطق مختلف کشور را شناسایی و با هدف توسعه پایدار و متوازن دانشگاه‌ها را مخاطب خود قرار داده است.

محمدرضا طورانی استاد دانشگاه و آینده‌پژوه روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، توسعه مراکز آموزش عالی در ۳ حوزه مغزافزار، نرم‌افزار و سخت‌افزار را امری ضروری برشمرد و گفت: با ظهور دنیای پسا هوش مصنوعی، اهمیت خودباوری و خوداتکایی در مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور در راستای شناسایی نیازها، مقتضیات، جایگاه و چشم‌انداز اهداف بالادستی کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی مراکز دانشگاهی کشور در دانشگاه تهران اظهار داشت: پزشکیان به خوبی سازوکار و راهکار دستیابی کشور به قلل رفیع علم و دانش را ترسیم کرد. ایشان ضمن تأکید بر تجهیز مراکز علمی کشور به فناوری‌های نوین، به ارج نهادن به نخبگانی که در کشور مانده‌اند اشاره کرد.

طورانی تصریح کرد: زبده‌گزینی علمی از مسیر نیروی انسانی متخصص و متعهد محقق می‌شود، این فرآیند ضمن نگاه علمی به توانمندی‌های پژوهشی کشور قطعا به تبادلات علمی با اقطاب علمی دنیا نیز نگاه مثبتی دارد که رئیس جمهوری به این مهم نیز اشاره داست. نگاه هم‌افزایی و افزایش روابط میان‌بخشی و فرابخشی باپیوست عدالت و توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها زمینه‌ساز افزایش کارآیی و بهره‌آوری خواهد بود که باعث ارتقاء معدل امید علمی می‌شود.

وی افزود: پزشکیان با شعار «وفاق ملی» و از درون دانشگاه، به خوبی ضرورت استفاده از مزیت نسبی علمی مناطق مختلف کشور را شناسایی و با هدف توسعه پایدار و متوازن، دانشگاه‌ها را مخاطب خود قرار داده است. در این بین غوغاسالاری، سم مهلک توسعه علمی است و سعه‌صدر و نگاه منافع ملی ضروری‌ترین پیش‌نیاز می‌باشد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: رئیس جمهور در ضمن به اهمیت توجه به کارگاه‌های تخصصی و آموزش‌های عملی و حرفه‌ای همراه با مسائل نظری اشاره‌ای ویژه داشت. شایان ذکر است ساماندهی و جهت‌دهی کاربردی به عناوین و سوژه‌های پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی جهت حل نیازها و مشکلات واقعی جامعه از ضروریات علمی کشور می‌باشد.

وی با بیان این‌که در حوز نرم‌افزار نیز باید به سمت تربیت آینده‌پژوهانی حرکت کنیم که فضای دهه‌های آینده کشور را طراحی، ترسیم و آسیب‌شناسی کنند، تأکید کرد: سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی در دانشگاه‌ها هزینه نیست، بلکه نگاهی هوشمندانه و زیرکانه در عرصه رقابت علمی جهانی است ـ

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور شنبه ۲۱ مهر در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران حاضر شد و در جمع اساتید و دانشجویان گفت: آنچه که ما به دنبال آن هستیم و از دانشجویان و اساتید انتظار داریم، حل مشکلات و گره‌هایی است که در جامعه داریم؛ کسی که ذهن خلاقی دارد، توانمند است و انگیزه دارد و دلش می‌خواهد ایران را به عزت برساند، چشم‌انداز مورد تاکید رهبری مبنی بر اول شدن ایران در منطقه را می‌تواند با تلاش و کوشش امکان‌پذیر کند.