تهران- ایرنا- مدیرکل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از برگزاری دومین همایش قرآنی رسالات‌ الله به میزبانی اندونزی و مالزی در یک ماه جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی نیشابوری روز یکشنبه -۲۲ مهر- در نشست خبری همایش بین‌المللی رسالات الله ، گفت: امسال همایش قرآنی رسالات الله به میزبانی کشورهای دیگر برگزار خواهد شد که از میان پیشنهادهای دریافت شده از کشورهای مختلف، قرار شد این همایش در کشورهای اندونزی و مالزی برگزار شود که ۲۶ مهر در کوالالامپور مالزی و سوم آبان‌ در جاکارتای اندونزی برگزار خواهد شد.

رئیس همایش بین‌المللی قرآنی «رسالات الله» افزود: شناسایی ظرفیت‌های قرآنی کشورها یکی از مهمترین نتایج برگزاری نخستین همایش بود که به امضای تفاهم‌نامه‌هایی با برخی کشورها منجر شد.

وی افزود: در این همایش اندیشه‌های قرآنی بزرگان معاصر همچون امام خمینی (ره)، رهبر انقلاب، علامه طباطبایی، علامه حسن حسن زاده آملی و علامه عبدالله جوادی آملی منتشر می‌شود.

فعالیت‌های بین‌المللی در دو قرارگاه انجام می‌شود

رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به وظایف فرهنگی این سازمان در حوزه های مختلف خارج از کشور گفت: این مرکز دو قرارگاه را در خود جای داده که همه دستگاه‌ها باید برای فعالیت خارج از کشور با این قرارگاه‌ها هماهنگ باشند. 

وضعیت دیپلماسی قرآنی

حسینی نیشابوری با بیان نتایج نخستین همایش قرآنی رسالات الله به خبرنگار ایرنا گفت: شناسایی ظرفیت های قرآنی منتاظر یکی از مهمترین دستاورهای این همایش بود. مثلا شناخت اجمالی از فعالیت های قرآنی در کشورهای پاکستان، الجزایر، مصر، عربستان و ترکیه داریم ولی این اطلاعات کافی نیست لذا با برگزاری این همایش افراد فرصت داشتند در کمیسیون ها به صورت دقیق تر، میدانی تر و تخصصی تر یکدیگر را بشناسند که به عمق روابط قرآنی منجر می شود.

وی افزود:  ارتباط گیری در قالب تفاهم نامه و تعاملاتی که بعد از این همایش صورت گرفت. جامعه قرآنی دنیای اسلام نباید در موضوع های بزرگ که به سرنوشت همه مسلمانان مربوط می شود، به صورت جزیره ای عمل کند. این ارتباط منجر به همدلی هایی می شود. مثلا وقتی جامعه قرآنی در مساله فلسطین و غزه با همدلی و یکرنگی تصمیم می گیرند. اجماعی که در مساله غزه و فلسطین در بخشی از دنیای اسلام بوجود آمده، باعث شده تا جامعه دینی بر روی افکار عمومی اثرگذار هستند. 

حسینی نیشابوری گفت: رهبر معظم انقلاب در نامه ای به دانشجویان و دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه و فلسطین به نکاتی اشاره کردند که این نامه و کلیدواژه «با قرآن آشنا شوید» وظیفه ما را در حوزه دیپلماسی قرآنی سنگین می‌کند و لازم است با دقت نظر بیشتری این بخش از سخنان ایشان را مورد توجه قرار دهیم و برای اینکه جوانان غربی با قرآن آشنا شوند، از ابزارهای ویژه و منحصر به فرد استفاده کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: ما به دنبال کادرسازی قرآنی هستیم و باید در تربیت و تولید نیروی انسانی قرآنی جامع و متخصص کارهای بزرگتر و قدم‌های بلندتری برداریم. همچنین باید پایگاه‌های سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه قرآن به شکل نخبگانی داشته باشیم.

پارلمان قرآنی جهان اسلام ایجاد می شود

حسینی نیشابوری با اشاره به بیستمین اجلاس مسلمانان در روسیه گفت: در این اجلاس که به میزبانی اداره مسلمین مسکو برگزار شد، جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان ریاست سازمان و نمایندگانی از ۴۸ کشور حضور داشتند و حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پیشنهاد داد تا پارلمان قرآنی جهان اسلام به‌ منظور تحقق صلح و عدالت جهانی ایجاد شود.

وی از تدوین طرح پارلمان قرآنی خبر داد و گفت: برای تصویب این طرح با شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت و گو کردیم و پیش نویس اساسنامه پارلمان قرآنی در حال تدوین است و پس از تصویب این طرح از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی باید فرایند آن در کنفرانس اسلامی طی شود تا اعضای پارلمان و دبیرخانه آن شکل بگیرد و معتقدیم تصمیماتی که بر اساس قرآن اتخاذ شود، می‌تواند در جریان‌سازی و وحدت آفرینی میان مسلمانان موثر باشد.

رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

پشتیبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات از طرح های قرآنی 

حسینی نیشابوری با اعلام آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای دریافت طرح های پیشنهادی علاقه مندان به قرآن کریم گفت: ما در کنار این همایش به دنبال استفاده از ابزار نوین همچون فضای مجازی، هوش مصنوعی و هنر هستیم تا سخنان رهبر معظم انقلاب را در سطح جهانی گسترش دهیم و اگر کسی کار فاخری کرده، آمادگی داریم تا در سطح جهانی انواع کارهای فاخر از فیلم قرآنی گرفته تا هنرهایی که ریشه در عمق فرهنگ و تمدن ایرانی دارد را پشتیبانی کنیم. 

نخستین همایش بین المللی قرآنی با عنوان رسالات الله با همکاری دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور نمایندگانی از ۱۰ کشور مسلمان و با هدف تبادل تجربیات قرآنی ۱۶ دی سال گذشته در دانشکده الهیات برگزار شد.

در این همایش یک روزه که تجربیات کشورهای مختلف در حوزه های قرآنی به اشتراک گذاشته شد، مساله دیپلماسی قرآنی مورد بررسی قرار گرفت و دو تفسیر قرآن کریم اثر آیت الله عبدالله جوادی آملی و در حوزه اهل تسنن نیز تفسیر ابن عاشور رونمایی شد.